Pozyskiwanie i analiza danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-PAD-GK |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Pozyskiwanie i analiza danych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 1 |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot(prz_kod:1900-3-PAD-GK) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość środowiska Windows oraz podstaw obsługi arkusza kalkulacyjnego, podstawowa wiedza z zakresu geologii, geomorfologii, hydrologii, klimatologii i kartografii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest przedstawienie słuchaczom najważniejszych źródeł danych o środowisku przyrodniczym, sposobów ich pozyskiwania, graficznego i opisowego przedstawiania a także zapisywania. Zajęcia pozwolą również na zapoznanie się słuchaczy z metodami oceny jakości uzyskanych danych, ich weryfikacji oraz z wybranymi sposobami analizy statystycznej. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie współczesnych i archiwalnych map topograficznych oraz zdjęć lotniczych i satelitarnych do analizy dynamiki środowiska przyrodniczego (m.in. zmian użytkowania ziemi, transformacji układu koryta rzecznego), na analizę dostępnych danych pomiarowych (hydrologicznych, meteorologicznych), analizę odsłonięć i wierceń geologicznych (osad jako źródło informacji o zmianach i dynamice środowiska przyrodniczego – następstwa facjalne, dane pośrednie - multi proxy). |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy z zakresu pozyskiwania różnorodnych danych charakteryzujących ilościowo lub jalościowo poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego (budowę geologiczną, rzeźbę powierzchni, warunki hydrologiczne i meteorologiczne czy użytkowanie ziemi) oraz sposobów oceny i analizy tych danych. W trakcie zajęć słuchacze powinni wykształcić teoretyczne i praktyczne umiejętności w zakresie: planowania prostych eksperymentów i badań terenowych, odczytywania związków między wykształceniem osadów a warunkami sedymentacji, tempem akumulacji/erozji, oceny dynamiki procesów środowiskowych na podstawie danych pośrednich (multi proxy). Duży nacisk zostanie położony na: - wykorzystanie w badaniach środowiska przyrodniczego źródeł archeologicznych, historycznych, kartograficznych i teledetekcyjnych, - możliwości badawcze i interpretacyjne wynikające ze szczegółowych analiz teksturalnych, strukturalnych i geochemicznych osadów. W trakcie zajęć praktycznych oraz częściowo podczas wykładów zostaną zaprezentowane metody przechodzenia od danych jakościowych do ilościowych, sposoby bonitacji i redukcji danych, analizy związków, trendów i korelacji między dostępnymi/opracowywanymi danymi. Przeprowadzone zostaną analizy związków i korelacji między konkretnymi danymi oraz pokazane metody badań danych ilościowych i jakościowych (bonitacja). Omówione zostaną metody planowania badań terenowych, przygotowania eksperymentu czy przykłady redukcji danych. |
Literatura: |
Hooke J. M., Redmond C. E., 1989, River channel changes in England and Wales. Journal of Institution of Water and Environmental Management vol 3, 328-335. Hooke J. M., Redmond C. E., 1989, Use of cartographic sources for analysis of river channel change in Britain. [w:] Petts G. E. (red.) Historical Changes on Large Alluvial European Rivers, Chichester, John Wiley and Sons. Richling A. (red,) 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Nauk. PWN. Myślińska E., 2001, Laboratoryjne badania gruntów, Wyd. Nauk. PWN. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W08, K_W09, K_W10, K_W11, K_U01, K_U02, K_U03, K_K01, K_K05 Efekty specjalnościowe: S3_W06, S3_W11, S3_W12, S3_W13, S3_U01, S3_U02, S3_U03, S3_K01, S3_K05 Najważniejsze kierunkowe efekty kształcenia: Wiedza: rozumie i charakteryzuje złożone procesy litosfery, atmosfery, litosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie wzajemne związki przyroda-społeczeństwo zna koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych problemach przyrodniczych i społecznych współczesności w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje ma wiedzę o najnowszych trendach w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce Umiejętności: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego wybiera i stosuje optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych umie zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie wybranej specjalności Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko potrafi przedstawić ustnie wyniki badań z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji Kompetencje społeczne: rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny rozumie wartość różnorodności geosfery oraz postępuje z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia: WIEDZA 1. ma podstawowe wiadomości z zakresu dotyczącego sposobów pozyskiwania danych jakościowych i ilościowych o środowisku przyrodniczym oraz metod ich oceny i analizy statystycznej. 2. zna podstawowe archiwalne i współczesne mapy topograficzne (Polski) 3. Zna możliwości i korzyści wynikające ze stosowania interdyscyplinarnych technik badawczych w geografii fizycznej. UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi na podstawie wybranych danych pośrednich określić tempo procesów geomorfologicznych np. denudacyjnych/agradacyjnych, zachodzących w dolinach rzecznych 2. potrafi zaplanować i przeprowadzić prosty eksperyment badawczy z zakresu analizy dynamiki środowiska przyrodniczego 3. potrafi na podstawie wybranych archiwalnych i współczesnych map topograficznych i zdjęć lotniczych przeprowadzić analizę zmian podstawowych form użytkowania ziemi oraz dokonać ich oceny jakościowo-ilościowej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu zastosowania interdyscyplinarnych metod badawczych w geografii fizycznej. 2. rozumie znaczenie archiwalnych i współczesnych map topograficznych oraz danych jakościowych i ilościowych w badaniach dynamiki zmian środowiska przyrodniczego Nakład pracy studenta: Lektura literatury – 30 godzin Udział w wykładzie - 15 godzin Udział w ćwiczeniach - 15 godz. Wykonanie projektu - 30 godz. Łącznie – 90 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe na podstawie wykonania wszystkich ćwiczeń praktycznych na poszczególnych zajęciach. Ocena końcowa: Bieżąca ocena pracy słuchacza na zajęciach – 50%, projekt zaliczeniowy wykonywany w ciągu kilku ostatnich zajęć – 50 %. Dozwolone są 2 nieobecności. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szwarczewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szwarczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szwarczewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szwarczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.