Teledetekcyjny monitoring środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-TMS-GKT-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.6
|
Nazwa przedmiotu: | Teledetekcyjny monitoring środowiska |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - s. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowania interdyscyplinarnych projektów bazujących na danych teledetekcyjnych. Szczególny nacisk położony będzie na optymalizacji danych i algorytmów umożliwiających wykonywania analiz wieloczasowych. W zależności od sytuacji epidemiologicznej zajęcia będą odbywać się w sposób tradycyjny w salach UW lub też poprzez elektroniczne kanały komunikacji społecznej (rekomendowane przez władze UW). |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter autorskiego projektu badawczego w ramach którego studenci wybierają interesujący ich temat, następnie pozyskują niezbędne dane, analizują dostępną literaturę w celu optymalizacji proponowanych metod. W pierwszym kroku studenci kładą główny nacisk na wstępne przetwarzanie danych, by doprowadzić je do porównywalności wieloczasowej i wielosensorowej; w następnym kroku przygotowują analizy zmian środowiska, bazując na fuzji danych, prowadząc do obserwacji zmian środowiska. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi zastosowaniami teledetekcji badaniach środowiska, koncentrując się na komplementarnych metodach pozyskania i przetwarzania danych. Z racji na powszechność dostępu do danych satelitarnych, pozyskiwanych w niewielkich interwałach (kilka dnia) szczególny nacisk jest położony na specyfikę przetwarzania danych pozyskiwanych w wielu terminach i ich wykorzystanie do prowadzenia analiz wieloczasowych. Poruszana tematyka koncentruje się na analizach pokrycia terenu, stanu roślinności (nie-, leśnej), algorytmach oceny zmian fenologicznych oraz porównanie zmian zachodzących w wieloletnich cyklach obserwacji w celu wykrycia anomalii wywołanych przez zaburzenia zachodzące w środowisku, np. zanieczyszczenie, gradacje owadów, susze. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu i towarzyszących mu ćwiczeń powiązanych tematycznie. W ramach wykładu studenci zapoznają się z koncepcjami i metodami przetworzeń danych wieloczasowych oraz zaawansowanymi algorytmami wykrywania zmian na wielu obrazach. W ramach ćwiczeń studenci samodzielnie będą przygotowywać dane satelitarne pozyskane dla wielolecia dla wskazanego obszaru i na ich podstawie przeprowadzać analizy wieloczasowe wraz z oceną dokładności przeprowadzonych analiz oraz użytych modeli. |
Literatura: |
1. Ban Y., 2016, Multitemporal remote sensing: Current status, trends and challenges, [w:] Ban Y. (red.) Multitemporal remote sensing: Methods and applications, Springer International Publishing, Cham, 1-18. 2. Ban Y., Yousif O., 2016, Change Detection Techniques: A Review, [w:] Ban Y. (red.) Multitemporal remote sensing: Methods and applications, Springer International Publishing, Cham, 19-43. 3. Kuenzer C., Dech S., Wagner W., 2015, Remote sensing time series revealing land surface dynamics: Status quo and the pathway ahead, [w:] Kuenzer C., Dech S., Wagner W. (red.) Remote Sensing Time Series, Revealing Land Surface Dynamics, Remote Sensing and Digital Image Processing, 22, Springer International Publishing, 1-24. 4. Zhu, Z., 2017, Change detection using Landsat time series: A review of frequencies, preprocessing, algorithms, and applications. ISPRS Journal of Photogrammetry and Remote Sensing, 130, 370-384. |
Efekty uczenia się: |
Kierunkowe efekty uczenia: K_W01 - studenci poznają główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii (z naciskiem na geoinformatykę) oraz związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych, np. wyrażanych zmianami pokrycia terenu. K_W02, K_W04 - studenci zapoznają się ze złożonymi procesy litosfery, atmosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery poprzez integrację danych wejściowych do modeli analizy zmian pokrycia terenu i stanu roślinności. K_W14 - poprzez stosowanie najnowszych pakietów oprogramowania i modeli, studenci poznają trendy w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce, np. geomatyce, geografii fizycznej, ekonomicznej i gospodarce przestrzennej. K_U02, K_U03, K_U04 - student potrafi wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik geograficznych. Specjalnościowe efekty uczenia: S5_W01, S5_W02, S5_W06 - student zna i rozumie główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geoinformatyki, kartografii i teledetekcji, a także złożone procesy atmosfery, litosfery, hydrosfery pedosfery i biosfery. S5_U01, S5_U02 - student potrafi wybrać i zastosować wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego poprzez optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych. Student potrafi: - pobrać odpowiednie dane do analizy wieloczasowej, - wykonać wstępne przetworzenia danych wieloczasowych, - utworzyć serię czasową danych, - wykonać analizę wieloczasową, - dokonać walidacji uzyskanych wyników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia zostaną zaliczone na podstawie oceny prezentacji wykonanego tematu oraz jakości przygotowanego raportu. W ramach prezentacji student przedstawia wszystkie etapy pracy, od analizy literatury, metodyki pozyskania i przetwarzania danych, a także analizy i dyskusji uzyskanych wyników. Osoby, które uzyskają zaliczenie ćwiczeń, dopuszczone są do pisemnego zaliczenia przedmiotu. Końcowa ocena składać się będzie w 2/5 z oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz 3/5 z oceny z pisemnego zaliczenia przedmiotu. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 51% możliwych do zdobycia punktów; w zakresie: 51-60% student uzyskuje ocenę dostateczną, 61-70% - dostateczną plus, 71-80% - dobrą, 81-90% - dobrą plus, 91-97% - bardzo dobrą, 98-100% - celującą. Brak zaliczenia ćwiczeń skutkuje koniecznością ich zaliczenia w kolejnym cyklu dydaktycznym, brak zaliczenia wykładu pozwala na powtórne przystąpienie w czasie sesji poprawkowej; brak pozytywnego wyniku z egzaminu poprawkowego skutkuje koniecznością powtórzenia zajęć w kolejnym cyklu dydaktycznym. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności. W przypadku zajęć prowadzonych w sposób zdalny, zaliczenia odbywają się poprzez ustną rozmowę, która jest rejestrowana. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.