Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne migracje i ich skutki społeczno-gospodarcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3-WMI-GL-W
Kod Erasmus / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne migracje i ich skutki społeczno-gospodarcze
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. letni
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Pogłębienie wiedzy o migracjach w Europie, polityce integracyjnej i roli środków masowego przekazu.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy o współczesnych migracjach w Europie. Szczególnie dużo miejsca zostanie poświęcone na zwrócenie uwagi na mity dotyczące migracji i wpływ narracji na postrzeganie zjawiska.

Pełny opis:

Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy o mobilności mieszkańców Europy i migracjach międzynarodowych w Europie. Szczególnie dużo miejsca zostanie poświęcone na zwrócenie uwagi na mity dotyczące migracji i wpływ narracji na postrzeganie zjawiska.

WAŻNE: Forma zajęć łączy elementy warsztatu, konwersatorium i wykładu. Wymaga pracy studentów w czasie zajęć oraz przygotowania na zajęcia ( np. przeczytania tekstów w języku angielskim (B2), obejrzenia filmu lub innych materiałów wizualnych), wymaga uczestniczenia aktywnego w dyskusjach.

Tematy poruszane w ramach zająć dotyczą:

1. Czy „migracja” stała się „globalnym wyzwaniem”? Co wiemy o ruchach migracyjnych a co jedynie wydaje nam się, że wiemy?

2. Nowa mapa migracji w i do Europy. Czy Europa jest gotowa na "kryzysy" migracyjne?

3. Polityka integracyjna migrantów. Co oznacza integracja i z czego wynikają różnice w postrzeganiu procesu integracyjnego? Jakie działania są podejmowane w krajach europejskich?

4. Jak mówić o migracji, integracji, uchodźcach? Kiedy fakty nie mają znaczenia? Jakie znaczenie ma fragmentacja mediów i fałszywe wiadomości?

5. Jak za pomocą filmu, felietonów, komiksów, tik-toka omawiać zagadnienia migracyjne? - analiza treści i znaczeń.

6. Jak sami migranci mówią o doświadczeniu migracji? - analiza wywiadów z osobami z doświadczeniem migracyjnym

Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1 ECTS)

(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,

(S) – praca własna (samodzielna) studenta.

Zajęcia (wykład) = 15 h (N)

Przygotowanie na kolejne zajęcia (zapoznawanie się z literaturą wykonywanie ćwiczeń) 3h/tygodniowo = 21 h (S)

Omówianie wykonych zadań domowych = 8 h (N)

Przygotowanie wywiadu na zakończenie zajęć = 6 h (S)

RAZEM = ok. 50h

Literatura:

Amelina A. Horvath K., Meeus B. (eds.), 2016, An Anthropology of Migration and social transformation, European Perspective, Springer - selected parts

Benton, Ahad, 2019, Breaking New Ground: Ten Ideas to Revamp Integration Policy in Europe - Migration Policy Institute – report

Benton, Embiricos, 2019, Doing More with Less: A New Toolkit for Integration Policy, Migration Policy Institute -report

Benton, Patuzzi, 2018, Jobs in 2028: How Will Changing Labour Markets Affect Immigrant Integration in Europe?, Migration Policy Institute – report

Garcés-Mascareñas, Penninx (eds.) 2016, Integration Processes and Policies in Europe, Contexts, Levels and Actors, Springer –selected parts

Geiger, Pecoud, 2010, The politics of international migration management, Palgrave Macmillan, New York – selected parts

Improving the Responses to the Migration and Refugee Crisis in Europe,2016, Vision of Europe Submit, Lisbon – report

King, Okólski Diverse, Fragile and Fragmented: The New Map of European Migration, 2018, Central and Eastern European Migration Review

Mertiniello, Rath (eds.), 2010, Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam University Press, Amsterdam – selected parts

Pastore, Ponzo (eds.), 2016, Inter-group Relations and Migrant Integration in European Cities Changing Neighbourhoods, Springer - selected parts

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe: K_W05, K_W11, K_W12 K_U01, K_U04

Efekty specjalności: S2_W03, S2_W05, S2_W11, S2_W13, S2_W14, S2_U04, S4_U07, S2_K01, S2_K02, S2_K06

Po ukończeniu kursu student:

Wiedza

Umie i rozumie:

- cechy współczesnych procesów migracyjnych w Europie

- wyzwania i korzyści wynikające z migracji międzynarodowych

- zróżnicowane konteksty badań nad migracją

- potrafi interpretować i analizować treści w dostępnych źródłach dotyczących migracji

- rozumie znaczenie mediów w kreowaniu postaw względem migracji

Umiejętności

Potrafi:

- wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języki obcym

- przekazać wiedzę różnym odbiorcom

Kompetencje/postawy:

Kurs kształtuje postawę samodzielnego wnioskowania, otwartości na różnorodność kulturową i akceptacji zasad zachowania wynikających z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

1. Ocena ciągła, każde zajęcia będą oceniane pod względem aktywności w dyskusji i przygotowania studentów (70% oceny)

2. Dodatkowo wykonanie jednego zadania projektowego w grupie np. przeprowadzenie wywiadu z osobą posiadającą doświadczenie migracyjne. (30% oceny)

Ocena końcowa: wynika połączenia powyższych dwóch składowych.

Ważne: obecność obowiązkowa na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Jaczewska
Prowadzący grup: Barbara Jaczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Jaczewska
Prowadzący grup: Barbara Jaczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)