Współczesne migracje i ich skutki społeczno-gospodarcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-WMI-GL-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne migracje i ich skutki społeczno-gospodarcze |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. letni Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pogłębienie wiedzy o migracjach w Europie, polityce integracyjnej i roli środków masowego przekazu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy o współczesnych migracjach w Europie. Szczególnie dużo miejsca zostanie poświęcone na zwrócenie uwagi na mity dotyczące migracji i wpływ narracji na postrzeganie zjawiska. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy o mobilności mieszkańców Europy i migracjach międzynarodowych w Europie. Szczególnie dużo miejsca zostanie poświęcone na zwrócenie uwagi na mity dotyczące migracji i wpływ narracji na postrzeganie zjawiska. WAŻNE: Forma zajęć łączy elementy warsztatu, konwersatorium i wykładu. Wymaga pracy studentów w czasie zajęć oraz przygotowania na zajęcia ( np. przeczytania tekstów w języku angielskim (B2), obejrzenia filmu lub innych materiałów wizualnych), wymaga uczestniczenia aktywnego w dyskusjach. Tematy poruszane w ramach zająć dotyczą: 1. Czy „migracja” stała się „globalnym wyzwaniem”? Co wiemy o ruchach migracyjnych a co jedynie wydaje nam się, że wiemy? 2. Nowa mapa migracji w i do Europy. Czy Europa jest gotowa na "kryzysy" migracyjne? 3. Polityka integracyjna migrantów. Co oznacza integracja i z czego wynikają różnice w postrzeganiu procesu integracyjnego? Jakie działania są podejmowane w krajach europejskich? 4. Jak mówić o migracji, integracji, uchodźcach? Kiedy fakty nie mają znaczenia? Jakie znaczenie ma fragmentacja mediów i fałszywe wiadomości? 5. Jak za pomocą filmu, felietonów, komiksów, tik-toka omawiać zagadnienia migracyjne? - analiza treści i znaczeń. 6. Jak sami migranci mówią o doświadczeniu migracji? - analiza wywiadów z osobami z doświadczeniem migracyjnym Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (wykład) = 15 h (N) Przygotowanie na kolejne zajęcia (zapoznawanie się z literaturą wykonywanie ćwiczeń) 3h/tygodniowo = 21 h (S) Omówianie wykonych zadań domowych = 8 h (N) Przygotowanie wywiadu na zakończenie zajęć = 6 h (S) RAZEM = ok. 50h |
Literatura: |
Amelina A. Horvath K., Meeus B. (eds.), 2016, An Anthropology of Migration and social transformation, European Perspective, Springer - selected parts Benton, Ahad, 2019, Breaking New Ground: Ten Ideas to Revamp Integration Policy in Europe - Migration Policy Institute – report Benton, Embiricos, 2019, Doing More with Less: A New Toolkit for Integration Policy, Migration Policy Institute -report Benton, Patuzzi, 2018, Jobs in 2028: How Will Changing Labour Markets Affect Immigrant Integration in Europe?, Migration Policy Institute – report Garcés-Mascareñas, Penninx (eds.) 2016, Integration Processes and Policies in Europe, Contexts, Levels and Actors, Springer –selected parts Geiger, Pecoud, 2010, The politics of international migration management, Palgrave Macmillan, New York – selected parts Improving the Responses to the Migration and Refugee Crisis in Europe,2016, Vision of Europe Submit, Lisbon – report King, Okólski Diverse, Fragile and Fragmented: The New Map of European Migration, 2018, Central and Eastern European Migration Review Mertiniello, Rath (eds.), 2010, Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam University Press, Amsterdam – selected parts Pastore, Ponzo (eds.), 2016, Inter-group Relations and Migrant Integration in European Cities Changing Neighbourhoods, Springer - selected parts |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W05, K_W11, K_W12 K_U01, K_U04 Efekty specjalności: S2_W03, S2_W05, S2_W11, S2_W13, S2_W14, S2_U04, S4_U07, S2_K01, S2_K02, S2_K06 Po ukończeniu kursu student: Wiedza Umie i rozumie: - cechy współczesnych procesów migracyjnych w Europie - wyzwania i korzyści wynikające z migracji międzynarodowych - zróżnicowane konteksty badań nad migracją - potrafi interpretować i analizować treści w dostępnych źródłach dotyczących migracji - rozumie znaczenie mediów w kreowaniu postaw względem migracji Umiejętności Potrafi: - wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języki obcym - przekazać wiedzę różnym odbiorcom Kompetencje/postawy: Kurs kształtuje postawę samodzielnego wnioskowania, otwartości na różnorodność kulturową i akceptacji zasad zachowania wynikających z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: 1. Ocena ciągła, każde zajęcia będą oceniane pod względem aktywności w dyskusji i przygotowania studentów (70% oceny) 2. Dodatkowo wykonanie jednego zadania projektowego w grupie np. przeprowadzenie wywiadu z osobą posiadającą doświadczenie migracyjne. (30% oceny) Ocena końcowa: wynika połączenia powyższych dwóch składowych. Ważne: obecność obowiązkowa na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Jaczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Jaczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.