Agroklimatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3AAKKL |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.7
|
Nazwa przedmiotu: | Agroklimatologia |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wpływem klimatu i pogody na rośliny uprawne, możliwościami melioracji klimatu w skali lokalnej, najważniejszymi cechami agroklimatu Polski oraz współczesnymi nurtami badawczymi w agroklimatologii. |
Pełny opis: |
1. Przedmiot badań agroklimatologii, jej powiązania z innymi naukami. 2. Wpływ światła, temperatury powietrza, opadów atmosferycznych i wiatru na wzrost, rozwój oraz plonowanie roślin uprawnych. 3. Możliwości regulowania warunków oświetleniowych, termicznych, wilgotnościowych i wiatrowych w uprawie roślin. 4. Melioracje klimatu dla celów rolniczych. 5. Fenologia – jej cele i zakres badań. Znaczenie obserwacji fenologicznych w agroklimatologii. Fenologiczne pory roku. 6. Ocena klimatu Polski na potrzeby rolnictwa. Bonitacja warunków agroklimatycznych w Polsce. 7. Zjawiska pogodowe niekorzystne dla rolnictwa w Polsce. Zróżnicowanie przestrzenne częstości pojawiania się tych zjawisk. Możliwości przeciwdziałania im lub ograniczenia szkód wynikających z ich wystąpienia. 8. Zależność plonów ważniejszych roślin uprawnych w Polsce od warunków pogodowych. Wpływ pogody na prace polowe, na pożądany rodzaj zabiegów agrotechnicznych oraz ich skuteczność. 9. Prognozy wpływu zmian klimatu na rolnictwo w Polsce. 10. Organizacja służby agrometeorologicznej. Praca stacji agrometeorologicznych. Prognozy agrometeorologiczne. |
Literatura: |
Atlas klimatycznego ryzyka upraw w Polsce. (praca zbiorowa pod red. C. Koźmińskiego), 2001, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, PWN Warszawa. Kędziora A., 1995, Podstawy agrometeorologii, PWRiL Poznań. Koźmiński C., Michalska B., 1999, Ćwiczenia z agrometeorologii, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. Molga M., 1980, Meteorologia rolnicza, PWRiL Warszawa. Radomski C., 1977, Agrometeorologia, PWN Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Podstawowe, przedmiotowe efekty kształcenia: Wiedza: Student zna zależności stanu roślin uprawnych od warunków klimatycznych i pogodowych. Student zna metody badań agroklimatologii. Student ma rozszerzoną wiedzę na temat klimatu Polski, głównie jego cech ważnych dla rolnictwa. Umiejętności: Student potrafi ocenić rolę lokalnych warunków środowiska w kształtowaniu warunków życia roślin uprawnych. Student potrafi dobrać metody badań do stawianych mu problemów z zakresu agroklimatologii. Postawy: Student rozumie znaczenie badań agroklimatycznych dla rolnictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - test z zadaniami otwartymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.