Monitoring i ochrona środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3AMSFIZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Monitoring i ochrona środowiska |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe wiadomości z przedmiotów fizycznogeograficznych (klimatologia, gleboznawstwo, hydrologia, geomorfologia), ekologii, biologii i chemii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Globalne i regionalne problemy środowiskowe. Rozwój idei ochrony środowiska. Międzynarodowe inicjatywy i programy w ochronie przyrody i środowiska. Zarządzanie ochroną środowiska w Polsce. Podstawy prawne ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu. Państwowy Monitoring Środowiska (PMŚ). Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska. Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe, pobór wód, ścieki, odpady, odcieki ze składowisk odpadów. Zagrożenia, ochrona i monitoring powietrza, gleb, wód powierzchniowych, podziemnych, Morza Bałtyckiego i lasów. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej - Natura 2000, Ramowa Dyrektywa Wodna, dyrektywa azotanowa. Regulacje prawne ochrony przyrody w Polsce. Ochrona powietrza, ochrona zasobów wód powierzchniowych i podziemnych, formy obszarowej ochrony przyrody, ochrona gatunkowa. Ochrona krajobrazu - Europejska Konwencja Krajobrazowa. Studium Ochrony Krajobrazu. Ochrona krajobrazu w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy dotyczącej: 1. wybranych, globalnych problemów środowiskowych, 2. międzynarodowych inicjatyw (programów, porozumień, raportów, strategii i in.) w dziedzinie ochrony środowiska 3. zagrożeń środowiska związanych z działalnością człowieka w Polsce i krajach UE, 4. stanu prawnego regulującego ochronę środowiska, przyrody i krajobrazu (ustawy, rozporządzenia, dyrektywy UE, konwencje międzynarodowe i in.) 5. zarządzania ochroną środowiska 6. organizacji i funkcjonowania systemu Państwowego Monitoringu Środowiska. W trakcie wykładu szczegółowo prezentowane są główne źródła zanieczyszczeń powietrza, wód, przyczyny degradacji gleb, lasów, flory i fauny, krajobrazu oraz przekształcenia powierzchni ziemi Omawiane są konsekwencje poszczególnych zagrożeń środowiska począwszy od poziomu ekosystemu aż do skali globalnej. Wskazywane są alternatywne rozwiązania czystych technologii i metod pozwalających poprawić jakość podstawowych komponentów środowiska. Szczególna uwaga zwrócona jest na system monitoringu środowiska, w tym cele i zasady stosowania monitoringu środowiska, podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska, techniki pomiarowe, zasady sporządzania ocen i prognoz, biomonitoring środowiska. Szczegółowo omawiane są zadania Inspekcji Ochrony Środowiska i Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, a także Państwowy Monitoring Środowiska i jego wybrane podsystemy: monitoring powietrza, wód podziemnych i powierzchniowych, Bałtyku, gleb, przyrody, lasów i Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego. Celem ćwiczeń jest opanowanie przez studentów praktycznych umiejętności w zakresie: 1. metod wskaźnikowych oceny jakości środowiska przyrodniczego (głównie bioindykacyjnych) 2. podstawowych techniki pomiaru jakości wybranych elementów środowiska (powietrza, gleb, materiału roślinnego), 3. interpretacji danych w odniesieniu do obowiązujących norm 4. sporządzania ocen i raportów Zakres tematyczny wykładów: 1. Globalne i regionalne problemy środowiskowe, rozwój idei ochrony środowiska; międzynarodowe inicjatywy i programy w ochronie przyrody i środowiska; międzynarodowe porozumienia i konwencje 2. Zarządzanie ochroną środowiska w Polsce, podstawy prawne ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce, Państwowy Monitoring Środowiska (PMŚ) 3. Zagrożenia, ochrona i monitoring powietrza i opadów atmosferycznych 4. Zagrożenia, ochrona i monitoring wód powierzchniowych; gospodarka wodno-ściekowa 5. Zagrożenie, ochrona i monitoring wód podziemnych 6. Zagrożenie, ochrona i monitoring Morza Bałtyckiego 7. Zagrożenia, ochrona i monitoring gleb; 8. Gospodarka odpadami, rekultywacja terenu 9. System ochrony przyrody 10. Zagrożenia, ochrona i monitoring flory i fauny 11. Zagrożenia, ochrona i monitoring lasów 12. Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego 13. Zagrożenia i ochrona krajobrazu 14. Ochrona i kształtowanie środowiska ekosystemu miejskiego 15. Ocena stanu zagrożenia środowiska Polski na tle Europy w świetle danych płynących z systemu monitoringu środowiska Zakres tematyczny ćwiczeń: 1. Biomonitoring stanu środowiska wybranych śródmiejskich rezerwatów przyrody 2. Pomiary terenowe jakości gleb, powietrza atmosferycznego, szaty roślinnej (biotesty, pomiary manualne) 3. Ocena stanu przekształcenia środowiska badanego terenu 4. Raport końcowy wg metody ocen zintegrowanych DPSIR Nakład pracy studenta: Godziny zorganizowane: wykład - 30 godzin ćwiczenia - 15 godzin Samodzielna praca: przygotowanie do zajęć - 5 godzin opracowanie danych pomiarowych - 10 godzin przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin Razem ok. 80 godzin. |
Literatura: |
Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa. Bell JNB, Treshow M. 2004, Zanieczyszczenie powietrza a życie roślin. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa. Górski M. (red.), 2009 - Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa. Jaszczak R., 1999. Monitoring lasów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu. Karaczun Z., Indeka L., 1999 – Ochrona środowiska. ARIES, Warszawa. Ochrona Środowiska. Rocznik statystyczny GUS. Warszawa. Poskrobko B. 2007. Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa Pullin A., 2005 – Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa. Szklarczyk M., 2001 - Ochrona atmosfery, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn Żarska B., 2003 – Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa. www.gios.gov.pl: Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2010-2012, Raport o stanie środowiska Polski, Raport o stanie środowiska Europy www.wios.warszawa.pl: Raport o stanie środowiska województwa mazowieckiego www.natura2000.mos.gov.pl: System obszarów chronionych Natura 2000 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA 1. definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; 2. zna najważniejsze źródła emisji zanieczyszczeń powietrza, wody 3. zna najważniejsze przyczyny degradacji gleb, lasów, flory, fauny, krajobrazu; 4. zna skalę oraz tendencje zmian w ostatnich latach zagrożeń środowiska w Polsce i na świecie; 5. zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu 6. zna funkcjonowanie systemu Państwowego Monitoringu Środowiska 7. zna wybrane metody biomonitoringu środowiska UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi stosować różnorodne techniki pomiarowe 2. umie przedstawić warunki i konsekwencje występowania głównych zagrożeń środowiska 3. umie stosować metody bioindykacyjne i interpretować ich wyniki 4. potrafi interpretować dane pomiarowe w odniesieniu do obowiązujących norm 5. potrafi sporządzać oceny stanu środowiska zgodne ze zintegrowanym modelem DPSIR. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład - zaliczenie pisemne w postaci testu złożonego z ok. 25 pytań zamkniętych obejmujących wiadomości zdobyte przez studenta w ramach realizacji przedmiotu ćwiczenia - kontrola obecności, ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności, udział w pracach terenowych i kameralnych, praca semestralna będąca opracowaniem wyników badań |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.