Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekty badawcze geoekologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3APBGEK
Kod Erasmus / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0539) Fizyka (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projekty badawcze geoekologii
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest wdrożenie i przygotowanie studentów do udziału w zespołowych pracach badawczych z zakresu geoekologii i dziedzin pokrewnych.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Po przedstawieniu przez prowadzących i wspólnej analizie wybranych zrealizowanych projektów badawczych zakresu geoekologii, uczestnicy zajęć formułują własny problem badawczy. Następnie wraz z prowadzącymi dyskutują jego możliwości realizacji (czasowe, sprzętowo-materiałowe, finansowe itp.). W kolejnym etapie proponują metody realizacji zadania i ustalają harmonogram prac. Główną częścią zajęć jest realizacja wspólnego projektu (badania terenowe i prace kameralne). Efektem końcowym jest dyskusja wyników, przygotowanie raportu, posteru i ewentualnej publikacji.

Pełny opis:

W pierwszej części zajęć prowadzący przedstawiają: własne zrealizowane i będące w trakcie realizacji prace badawcze, przykłady zrealizowanych projektów światowych o charakterze poznawczym i utylitarnym. Omówione zostają praktyczne problemy dotyczące realizacji projektów badawczych związane z możliwościami czasowymi realizacji projektu, potrzebami sprzętowo-materiałowymi, aspektem finansowania i sponsoringu badań naukowych itp. Następnie dyskusji poddawane są pomysły badań studenckich. Studenci proponują własne tematy związane z ich zainteresowaniami. W kolejnym etapie następuje wybór tematu, metod realizacji zadania, ustalenie harmonogramu realizacji prac (badania terenowe i prace kameralne). W etapie tym studenci raportują i konsultują z pracownikami postępy prac.

w końcowej części zajęć przeprowadzona jest dyskusja otrzymanych wyników, omówienie zasad sporządzania raportu i posteru, oraz ewentualne przygotowanie publikacji.

Przewiduje się następującą tematykę projektów: relacje pomiędzy składowymi systemu przyrodniczego ze szczególnym uwzględnieniem gleb i roślinności; antropogeniczne przekształcenia systemu środowiska przyrodniczego; funkcjonowanie krajobrazów zurbanizowanych; projektowanie i funkcjonowanie systemów obszarów chronionych; wpływ różnych form turystyki na środowisko przyrodnicze; oceny multisensorycznej atrakcyjności krajobrazu.

Literatura:

Literatura dobierana jest w w zależności od wybranego tematu.

Bartkowski T., Metody badań geografii fizycznej

Richling A., Metody szczegółowych badań geografii fizycznej

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. zna najważniejsze zagadnienia, którymi zajmuje się obecnie geoekologia i nauki pokrewne

2. zna podstawowe metody badań geoekologii i metodykę geograficznych prac terenowych

3. zna zastosowania badań geoekologicznych w praktyce planistycznej i ochronie środowiska przyrodniczego

UMIEJĘTNOŚCI

1. umie wyjaśnić związki pomiędzy środowiskiem przyrodniczym i gospodarka człowieka

2. umie sformułować problem badawczy i zaproponować metody jego realizacji

3. umie przedstawić otrzymane wyniki z zależności od celów i potrzeb.

POSTAWY

1. rozumie na czym polega praca badawcza i odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników badań

2. rozumie znaczenie badań geoekologicznych dla planowania przestrzennego i społeczeństwa

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową skladają się średnia z oceny indywidualnej czyli:

- udział poszczególnych osób w realizacji zadania

- udzial w pracach końcowych i syntezie

oraz ogólna ocena projektu (raportu i posteru)

Praktyki zawodowe:

nie przewiduje się

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)