Projekty badawcze geoekologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3APBGEK |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Projekty badawcze geoekologii |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wdrożenie i przygotowanie studentów do udziału w zespołowych pracach badawczych z zakresu geoekologii i dziedzin pokrewnych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Po przedstawieniu przez prowadzących i wspólnej analizie wybranych zrealizowanych projektów badawczych zakresu geoekologii, uczestnicy zajęć formułują własny problem badawczy. Następnie wraz z prowadzącymi dyskutują jego możliwości realizacji (czasowe, sprzętowo-materiałowe, finansowe itp.). W kolejnym etapie proponują metody realizacji zadania i ustalają harmonogram prac. Główną częścią zajęć jest realizacja wspólnego projektu (badania terenowe i prace kameralne). Efektem końcowym jest dyskusja wyników, przygotowanie raportu, posteru i ewentualnej publikacji. |
Pełny opis: |
W pierwszej części zajęć prowadzący przedstawiają: własne zrealizowane i będące w trakcie realizacji prace badawcze, przykłady zrealizowanych projektów światowych o charakterze poznawczym i utylitarnym. Omówione zostają praktyczne problemy dotyczące realizacji projektów badawczych związane z możliwościami czasowymi realizacji projektu, potrzebami sprzętowo-materiałowymi, aspektem finansowania i sponsoringu badań naukowych itp. Następnie dyskusji poddawane są pomysły badań studenckich. Studenci proponują własne tematy związane z ich zainteresowaniami. W kolejnym etapie następuje wybór tematu, metod realizacji zadania, ustalenie harmonogramu realizacji prac (badania terenowe i prace kameralne). W etapie tym studenci raportują i konsultują z pracownikami postępy prac. w końcowej części zajęć przeprowadzona jest dyskusja otrzymanych wyników, omówienie zasad sporządzania raportu i posteru, oraz ewentualne przygotowanie publikacji. Przewiduje się następującą tematykę projektów: relacje pomiędzy składowymi systemu przyrodniczego ze szczególnym uwzględnieniem gleb i roślinności; antropogeniczne przekształcenia systemu środowiska przyrodniczego; funkcjonowanie krajobrazów zurbanizowanych; projektowanie i funkcjonowanie systemów obszarów chronionych; wpływ różnych form turystyki na środowisko przyrodnicze; oceny multisensorycznej atrakcyjności krajobrazu. |
Literatura: |
Literatura dobierana jest w w zależności od wybranego tematu. Bartkowski T., Metody badań geografii fizycznej Richling A., Metody szczegółowych badań geografii fizycznej |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. zna najważniejsze zagadnienia, którymi zajmuje się obecnie geoekologia i nauki pokrewne 2. zna podstawowe metody badań geoekologii i metodykę geograficznych prac terenowych 3. zna zastosowania badań geoekologicznych w praktyce planistycznej i ochronie środowiska przyrodniczego UMIEJĘTNOŚCI 1. umie wyjaśnić związki pomiędzy środowiskiem przyrodniczym i gospodarka człowieka 2. umie sformułować problem badawczy i zaproponować metody jego realizacji 3. umie przedstawić otrzymane wyniki z zależności od celów i potrzeb. POSTAWY 1. rozumie na czym polega praca badawcza i odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników badań 2. rozumie znaczenie badań geoekologicznych dla planowania przestrzennego i społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową skladają się średnia z oceny indywidualnej czyli: - udział poszczególnych osób w realizacji zadania - udzial w pracach końcowych i syntezie oraz ogólna ocena projektu (raportu i posteru) |
Praktyki zawodowe: |
nie przewiduje się |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.