Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-6APS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty do wyboru, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na wykładzie prezentowane będą zagadnienia związane z głównymi obszarami psychologii społecznej mającymi znaczenie dla lepszego rozumienia zjawisk i procesów społecznych. Zajęcia mają na celu umożliwienie studentom wykorzystania wiedzy z psychologii społecznej dla potrzeb pracy z grupą oraz w kontekście planowania przestrzennego. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie z podstawowymi teoriami wyjaśniającymi społeczne zachowanie człowieka. Student ma możliwość zrozumienia mechanizmów wpływu spostrzegania siebie na poznawanie i ocenianie innych. Wykład przedstawia procesy i zjawiska zachodzące w grupie oraz możliwości wpływu na nie. Prezentuje problematykę konfliktu i komunikacji w konflikcie. Porusza problematykę perswazji i wpływu społecznego. Prezentuje sposoby komunikacji interpersonalnej. Wyjaśnia zagadnienia zachowań prospołecznych i aspołecznych. |
Literatura: |
Niektóre zagadnienia z podręczników: Wilhelmina Wosińska - Psychologia życia społecznego Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2004 E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert Psychologia społeczna – serce i umysł Wyd. Zysk i S-ka Poznań 2008 P.A. Bell, Th.C. Greene, J.D. Fisher, A. Baum Psychologia środowiskowa Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2004 Peter Thomson Sposoby komunikacji interpersonalnej Zysk i S-ka Poznań 1998 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA 1. zna zagadnienia dotyczące podstawowych obszarów psychologii społecznej 2. definiuje podstawowe pojęcia, procesy, mechanizmy 3. zna zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej UMIEJĘTNOŚCI 1. porównuje skuteczność różnych sposobów wpływu społecznego 2. planuje efektywne działania kształtujące postawy społeczne 3. rozpoznaje czynniki ułatwiające efektywną pracę grupy 4. przewiduje skuteczność różnych sposobów komunikacji interpersonalnej POSTAWY 1. ocenia siebie, jako jednostkę wchodzącą w relacje z innymi 2. rozumie rolę społecznych uwarunkowań rozwoju regionalnego 3. docenia wartość kształtowania postaw prospołecznych, proekologicznych; rozumie swoje możliwości wpływu w tej dziedzinie 4. docenia skuteczność właściwej komunikacji interpersonalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Pytania otwarte wymagające także twórczego przekształcania wiedzy. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.