Geografia usług
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-6AUS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia usług |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Udział w konwersatorium ma dać studentom wiedzę na temat roli działalności usługowych w życiu społeczno-gospodarczym, problemów związanych z ich lokalizacją, dostępnością dla mieszkańców. Umiejętność analizy dostępności przestrzennej usług publicznych. Umiejętność postrzegania i syntetycznej oceny wpływu prywatyzacji na zakres i formy świadczenia usług. Zdolność wyszukania i wykorzystania różnorodnych źródeł danych (statystycznych i przestrzennych). Umiejętność pracy w zespole (ćwiczenia grupowe) oraz zdolność krytycznego myślenia (udział w dyskusji) |
Pełny opis: |
Treść konwersatoriów: 1. Informacje wprowadzające. Co wiemy o usługach? Czym są usługi - jak je definiujemy, jakie mają cechy specyficzne? 2. Jaka jest rola usług w gospodarce w różnych regionach świata, jakie miary znaczenia usług są stosowane, jakie procesy wpływają na zmianę roli usług? 3. Po co nam usługi publiczne, które z nich można sprywatyzować i jakie mogą być konsekwencje przestrzenne takich działań - dyskusja na podstawie tekstu wprowadzającego. 4. Co wiemy o rynku pracy w usługach, jakie są podstawowe jego cechy, współczesne trendy na rynku pracy? 5. Konflikty powstające z powodu lokalizacji działalności usługowych - dyskusja na podstawie tekstu wprowadzającego. 6. Jak wytłumaczyć lokalizację usług? Podstawowe koncepcje tłumaczące układ przestrzenny usług w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Czynniki lokalizacji usług. 7. Charakterystyka działalności usługowych - przykład nowoczesnych kanały dystrybucji w handlu detalicznym. Badania usług w geografii polskiej i obcej (sposoby i przedmiot badań). Charakter i specyfika działalności usługowych (klasyfikacje i typologie usług). Wzrost udziału usług w gospodarce (struktura zatrudnienia, PKB, handel zagraniczny). Cechy rynku pracy w usługach. Umiędzynarodowienie usług (ponadnarodowe korporacje usługowe). Koncentracja usług: miasta globalne. Usługi publiczne a problem dostępności. Teorie lokalizacji usług. Czynniki lokalizacji usług (skala globalna/ regionalna/ lokalna). |
Literatura: |
Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), 2005, Współczesna ekonomika usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ilnicki D., 2009, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań. Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie, Warszawa: WGiSR UW. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: 1. Zna najważniejsze cechy usług, rynku pracy w usługach, zasady lokalizacji i przyczyny powstawania konfliktów związanych z lokalizacją usług. W zakresie umiejętności student: 1. Potrafi wskazać powiązania między zjawiskami społeczno-gospodarczymi a rozwojem wybranych rodzajów usług. W zakresie postaw student: 1. Potrafi zrozumieć dylematy osób decydujących o lokalizacji usług publicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się dwa elementy: 1. Aktywny udział w dwóch dyskusjach (po 3 punkty) + dwie "wejściówki" na podstawie tekstu wprowadzającego (po 3 punkty) 2. Zaliczenie pisemne na podstawie treści pozostałych konwersatoriów - 6 pytań otwartych (po 3 punkty). Łącznie do uzyskania - 30 punktów. Do zaliczenia konwersatorium student powinien uzyskać minimum 16 punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.