Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geografia usług

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-6AUS
Kod Erasmus / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0539) Fizyka (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geografia usług
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Udział w konwersatorium ma dać studentom wiedzę na temat roli działalności usługowych w życiu społeczno-gospodarczym, problemów związanych z ich lokalizacją, dostępnością dla mieszkańców. Umiejętność analizy dostępności przestrzennej usług publicznych. Umiejętność postrzegania i syntetycznej oceny wpływu prywatyzacji na zakres i formy świadczenia usług. Zdolność wyszukania i wykorzystania różnorodnych źródeł danych (statystycznych i przestrzennych). Umiejętność pracy w zespole (ćwiczenia grupowe) oraz zdolność krytycznego myślenia (udział w dyskusji)

Pełny opis:

Treść konwersatoriów:

1. Informacje wprowadzające. Co wiemy o usługach? Czym są usługi - jak je definiujemy, jakie mają cechy specyficzne?

2. Jaka jest rola usług w gospodarce w różnych regionach świata, jakie miary znaczenia usług są stosowane, jakie procesy wpływają na zmianę roli usług?

3. Po co nam usługi publiczne, które z nich można sprywatyzować i jakie mogą być konsekwencje przestrzenne takich działań - dyskusja na podstawie tekstu wprowadzającego.

4. Co wiemy o rynku pracy w usługach, jakie są podstawowe jego cechy, współczesne trendy na rynku pracy?

5. Konflikty powstające z powodu lokalizacji działalności usługowych - dyskusja na podstawie tekstu wprowadzającego.

6. Jak wytłumaczyć lokalizację usług? Podstawowe koncepcje tłumaczące układ przestrzenny usług w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Czynniki lokalizacji usług.

7. Charakterystyka działalności usługowych - przykład nowoczesnych kanały dystrybucji w handlu detalicznym.

Badania usług w geografii polskiej i obcej (sposoby i przedmiot badań). Charakter i specyfika działalności usługowych (klasyfikacje i typologie usług). Wzrost udziału usług w gospodarce (struktura zatrudnienia, PKB, handel zagraniczny). Cechy rynku pracy w usługach. Umiędzynarodowienie usług (ponadnarodowe korporacje usługowe). Koncentracja usług: miasta globalne. Usługi publiczne a problem dostępności. Teorie lokalizacji usług. Czynniki lokalizacji usług (skala globalna/ regionalna/ lokalna).

Literatura:

Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), 2005, Współczesna ekonomika usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ilnicki D., 2009, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań. Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie, Warszawa: WGiSR UW.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

1. Zna najważniejsze cechy usług, rynku pracy w usługach, zasady lokalizacji i przyczyny powstawania konfliktów związanych z lokalizacją usług.

W zakresie umiejętności student:

1. Potrafi wskazać powiązania między zjawiskami społeczno-gospodarczymi a rozwojem wybranych rodzajów usług.

W zakresie postaw student:

1. Potrafi zrozumieć dylematy osób decydujących o lokalizacji usług publicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się dwa elementy:

1. Aktywny udział w dwóch dyskusjach (po 3 punkty) + dwie "wejściówki" na podstawie tekstu wprowadzającego (po 3 punkty)

2. Zaliczenie pisemne na podstawie treści pozostałych konwersatoriów - 6 pytań otwartych (po 3 punkty).

Łącznie do uzyskania - 30 punktów. Do zaliczenia konwersatorium student powinien uzyskać minimum 16 punktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)