Teoria i praktyka demokracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-D3TPDE-IiP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka demokracji |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wprowadzenie studentów w krąg fundamentalnych pytań, które pozwalają widzieć demokrację - i całą tradycję myślenia o demokracji - jako problem interpretacyjny, który wymaga wielostronnego oświetlenia poprzez odwołanie się do różnorodnych teorii konceptualizujących i objaśniających praktyki demokratyczne, a także do wiedzy wyrastającej z doświadczeń wolnych od bagażu teorii, kształtujących potoczne rozumienie demokracji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ujęcie problemowe – zwięzła prezentacja kluczowych zagadnień mających odniesienie do różnorodnych interpretacji kształtujących obraz demokracji. Położenie akcentu na rozumieniu demokracji w kategoriach sporów i dylematów, wykluczającym myślenie dogmatyczne. Inspirowanie istotnych pytań dotyczących aktualnych barier i ograniczeń demokracji. W centrum uwagi znajdą się następujące zagadnienia: 1. Matryce historyczne – antyk, tradycja republikańska 2. Civil society – mitologia i realia 3. Problem wolności – przemiany kulturowych kodów demokracji 4. Tłum i kultura resentymentu – wyzwania społeczeństwa masowego 5. Racjonalność, opinia, reprezentacja (wyzwania „polityki wizerunkowej”) 6. Media - modele komunikowania i zagadnienie legitymizacji 7. Instytucjonalne ramy demokracji |
Pełny opis: |
Opis i interpretacja 1. Rozważania wstępne - theoria, praxis, phronesis 2. Matryce historyczne – kontynuacja i kumulacja 3. Matryce historyczne - warunki sine qua non Podmiot - „ja” i "my" 4. Indywidualizm, wolność, racjonalność 5. Civil society – mitologia i realia (zagadnienie kapitału społecznego) 6. Masy, tłum, resentyment Komunikacja – myślenie i działanie 7. Racjonalność, opinia, reprezentacja 8. Mitologia i magia - polityka w nurtach pop-kultury 9. Media i demokracja Modele instytucjonalizacji 10. Parlamentaryzm i demokracja 11. Reprezentacja i „cezaryzm” 12. Pluralizm, konsens, konfrontacja 13. Deliberacja (utopia rozumu komunikacyjnego) 14. Demokracja i wyzwania "drugiej nowoczesności". |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. I. Shapiro, Stan teorii demokracji, Warszawa 2006 2. S. Filipowicz, Demokracja. O władzy iluzji w królestwie rozumu, Warszawa 2007 3. D. Held, Modele demokracji, Kraków 2010 Lektury dotyczące kolejnych zajęć: 2. R. Dahl, Demokracja i jej krytycy, Kraków-Warszawa 1995, s. 21 – 52, 299 – 322 3. K. R. Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 1, rozdz. 10 4. S. Holmes, Anatomia antyliberalizmu, s. 258 – 267; S. Filipowicz, Demokracja…, s. 116 – 146 5. Ani książę, ani kupiec: obywatel, opr. J. Szacki, Kraków – Warszawa 1997, s.174 – 198 6. P. Sloterdijk, Pogarda mas, Warszawa 2012, s. 11 - 95 7. S. Filipowicz, Demokracja…, s. 146 – 205 8. S. Filipowicz, Demokracja…, s. 223 – 251 9. B. Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011, s. 77 – 133 10. C. Schmitt, Duchowa i historyczna sytuacja dzisiejszego parlamentaryzmu, w: C. Schmitt, Teologia polityczna i inne pisma, Kraków-Warszawa 2000, s. 115 - 132 11. J. Schumpeter, Kapitalizm. Socjalizm. Demokracja, Warszawa 2009 (wyd. ostatnie), s. 304 - 370 12. D. Held, Modele demokracji, Kraków 2010, s. 205 – 221; Ch. Mouffe, Agonistyka.Polityczne myślenie o świecie, Warszawa 2015, s. 17 – 33 13. S. Filipowicz, Galimatias. Zaprzepaszczony sens Oświecenia, Warszawa 2014, s. 174- 201 2. |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa rozeznanie dotyczące różnorodnych interpretacji demokracji. Poznaje teorie demokracji w przekroju historycznym. Uczy się wiedzieć praktyki demokratyczne jako szerszy element kultury. Dostrzega wagę historycznych uwarunkowań procesów demokratyzacji. Uczy się analizować teksty teoretyczne i konfrontować je z wiedzą potoczną dotyczącą demokracji. Zdobywa kompetencje związane z analizowaniem tekstów przedstawiających teorie demokracji jako punkt wyjścia w sporach dotyczących tradycji myślenia o demokracji. Przyswajając wiedzę teoretyczną student nabywa także umiejętność jej wykorzystania w sferze dyskusji dotyczących fundamentalnych wątpliwości i dylematów związanych z demokracją. Zdobywa kompetencje mające podstawowe znaczenie w kształtowaniu wzorców kultury obywatelskiej umacniającej potencjał demokracji (krytyczne rozeznanie, analiza, debata). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności studentów podczas zajęć (zajęcia mają charakter konwersatoryjny). Podstawowym kryterium oceny są wymogi odnoszące się do umiejętności związanych z interpretacją tekstów oraz jasnym przedstawianiem własnych opinii dotyczących analizowanych materiałów. Jest przewidywany także sprawdzian wiedzy w postaci pracy pisemnej - odpowiedź na pytania mające charakter tzw. "pytań otwartych". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.