Podstawy konstytucjonalizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-D5POKO-US |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy konstytucjonalizmu |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest dostarczenie studentowi ogólnej wiedzy na temat konstytucjonalizmu, pojmowanego jako ogólna idea polityczna, zasada ustrojowa oraz aplikacja konkretnych rozwiązań dotyczących funkcjonowania systemu politycznego. Zajęcia mają porównawczy charakter z zaznaczeniem polskiej specyfiki omawianych problemów. Problematyka konstytucjonalizmu jest omawiana zarówno w wymiarze historycznym, jak i współczesnym, ze szczególnym zaznaczeniem najnowszych trendów i zjawisk, które, przynajmniej w jakimś stopniu, redefiniują konstytucjonalizm. |
Skrócony opis: |
1. Konstytucja i jej rozumienia. 2. Konstytucjonalizmu i jego rozumienie. 3. Emmanuel Sieyes: konstytucjonalizm jako elementarz nauki o państwie i prawie. 4. Ferdynad Lassalle: konstytucjonalizm jako struktura społeczna. 5. Hans Kelsen: konstytucjonalizm jako hierarchiczny porządek prawny. 6. Szkoła prawa natury: konstytucjonalizm jako otwarcie systemu prawnego na normy, zasady i wartości o niepozytywnym. 7. Michel Troper: konstytucjonalizm jako mechanizm wykładni konstytucji. 8. Arend Lijphart: konstytucjonalizm jako mechanizm inkluzji mniejszości i konsensualny mechanizm podejmowania decyzji politycznych. 9. George Tsebelis: konstytucjonalizm jako veto players. 10. Raymond Carré de Malberg: konstytucjonalizm jako akcesoryjna demokracja bezpośrednia. 11. Jean Gicquel: konstytucjonalizm jako balansowanie relacji między legislatywą a egzekutywą. 12. Dominique Rousseau: konstytucjonalizm jako suwerenność konstytucji zagwarantowana przez sądownictwo konstytucyjne. |
Pełny opis: |
1. Konstytucja i jej rozumienia (w rozwoju historycznym i w ujęciu doktrynalnym). 2. Konstytucjonalizmu i jego rozumienie (jako idei ograniczenia władzy, jako idei konstytucji pisanej, jako idei gwarancji konstytucyjnych, jako idei ochrony praw i wolności jednostki, jako idei uniwersalizacji pewnych standardów ustrojowych). 3. Emmanuel Sieyes: konstytucjonalizm jako elementarz nauki o państwie i prawie, fundujący współczesny ustrój państwa. 4. Ferdynad Lassalle: konstytucjonalizm jako struktura społeczna. 5. Hans Kelsen: konstytucjonalizm jako hierarchiczny porządek prawny w ujęciu pozytywizmu prawniczego (teoria źródeł prawa). 6. Szkoła prawa natury: konstytucjonalizm jako otwarcie systemu prawnego na normy, zasady i wartości o niepozytywnym bądź neopozytywnym charakterze. 7. Michel Troper: konstytucjonalizm jako mechanizm wykładni konstytucji. 8. Arend Lijphart: konstytucjonalizm jako mechanizm inkluzji mniejszości i konsensualny mechanizm podejmowania decyzji politycznych. 9. George Tsebelis: konstytucjonalizm jako veto players: teoria aktora i gracza politycznego w wielowektorowym porządku konstytucyjnym. 10. Raymond Carré de Malberg: konstytucjonalizm jako akcesoryjna demokracja bezpośrednia. 11. Jean Gicquel: konstytucjonalizm jako balansowanie relacji między legislatywą a egzekutywą: poszukiwanie the best system of government. 12. Dominique Rousseau: konstytucjonalizm jako suwerenność konstytucji zagwarantowana przez sądownictwo konstytucyjne. |
Literatura: |
1. A. Grabowski, J. Holocher (opr.), Studia z teorii konstytucyjnego państwa prawnego. Konstytucjonalizm, neokonstytucjonalizm, postkonstytucjonalizm, Kraków 2019; 2. R. Małajny (red.), Polskie prawo konstytucyjne na tle porównawczym, Warszawa 2013; 3. Z. Kiełmiński, J. Szymanek (red.), Instytucje prawa konstytucyjnego w perspektywie politologicznej, Warszawa 2013; 4. E. Zwierzchowski, Wprowadzenie do nauki prawa konstytucyjnego państw demokratycznych, Katowice 1992. 5. D. Rousseau, Sądownictwo konstytucyjne w Europie, Warszawa 1999. 6. J. Szymanek, Emmanuel-Joseph Sieyès i jego doktryna konstytucyjna, [w:] E.-J. Sieyès, Czym jest stan trzeci? Esej o przywilejach, tłum. M. Jarosz, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016. 7. J. Szymanek, Emmanuel-Joseph Sieyès, O sądzie konstytucyjnym: tezy projektu ustawy przedstawionego przez Emmanuela-Jospeha Sieyèsa podczas obrad Konwencji w dniu 18 Thermidora roku III (tłumaczenie, opracowanie i komentarz), „Studia Prawnicze KUL” 2016, nr 2. 8. J. Zaleśny (ed.), Constitutional Courts in Post-Soviet States Between the Model of a State of Law and Its Local Application, Peter Lang 2019. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA EK 1 - posiada ogólną wiedzę o porządku prawnym i składowych; K_W01 EK 2 - dysponuje wiedzą o atrybutach konstytucjonalizmu, jego nurtach, wzajemnych relacjach zachodzących między nimi; K_W06 EK 3 - posiada pogłębioną wiedzę na temat znaczenia konstytucjonalizmu dla ochrony wolności i praw jednostki i ich znaczenia w państwie prawnym; K_W08 UMIEJĘTNOŚCI EK 4 - umie zbudować relacje między poszczególnymi pojęciami właściwymi dla konstytucjonalizmu; K_U01 EK 5 - potrafi ustalać cechy właściwe konstytucjonalizmu w państwie prawnym; K_U03 EK 6 - posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się kategoriami konstytucjonalizmu; K_U03 EK 7- posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących konstytucjonalizmu, korzystając z materiałów pozyskanych samodzielnie; K_U05 KOMPETENCJE EK 9 - potrafi odpowiednio sprecyzować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K01 EK 10 – ma świadomość, że konstytucjonalizm podlega permanentnej zmianie i z tego powodu ma potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach (100 %) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.