Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybory, patronaż i klientelizm w systemie politycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-L-D5WPKP-US
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybory, patronaż i klientelizm w systemie politycznym
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pojęcia patronażu i klientelizmu w kontekście mechanizmu wyborczego.

Pełny opis:

Relacje patron-klient mogą występować i występują, na wszystkich szczeblach struktury społecznej. Wszędzie tam gdzie istnieją, znaczące różnice w statusach społecznych, tam istnieją potencjalne warunki tworzenia się związków tego typu. „Szczególnie w „społeczeństwach klientelistycznych", w których relacje patron-klient są ważnym mechanizmem integracji społecznej i alokacji zasobów, tam naturalnie związki klientelistyczne tworzone są zarówno na szczytach struktury społecznej, jak i w jej niższych warstwach”. Często patron pełni także rolę pośrednika, który przez własne związki klientelistyczne zapewnia swoim klientom powiązania ze światem zewnętrznym tzn. przede wszystkim ze światem instytucji państwowych. Często sama rekomendacja, określenie siebie jako „czyjegoś człowieka” otwiera drzwi, które bez tej etykiety byłby szczelnie zamknięte. Jest też druga strona tego medalu: zbytnie powiązanie patrona z klientem w momencie utraty pozycji przez promotora oznacza również pociągnięcie w dół za sobą klienteli, która była pod niego podczepiona. Wówczas to, co dotychczas było atutem, czyli identyfikowalność z ważną figurą, staje się ciężarem uniemożliwiającym nie tylko awans, ale czasem nawet powoduje znaczne pogorszenie sytuacji życiowej. Interesujące są także badania klientelizmu zachodzące w partiach politycznych i nie dotyczą one tylko sieci powiązań, czy swoistej „giełdy nazwisk”, ale przede wszystkim istotne jest to jaki charakter mają wewnątrzpartyjne rytuały – np.pozyskiwania patrona, zmiany w strukturze partyjnej oraz jakie są sposoby śledzenia tych zmian przez działaczy partii. Szacowana całkowita liczba godzin, którą student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów kształcenia: 60 h (30 h zajęć dydaktycznych, 20h bieżącego zapoznawania się z literaturą, 10 h przygotowania i prezentacji - praca zespołowa).

Literatura:

Gadowska K., Zjawisko klientelizmu polityczno –ekonomicznego: systemowa analiza powiązań sieciowych na przykładzie przekształceń sektora górniczego w Polsce, Kraków, 2003

Gadowska K., Law In Action. The Problem of Political Patronage in the Process of Appointing High-Rank Posts in Civil Service in Poland.

Heywood A., Politologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008

Jarosz M. (red.) Transformacja, elity, społeczeństwo, Warszawa 2007

Jarosz M. Władza, przywileje, korupcja, Warszawa, 2004

Mączak A. Nierówna przyjaźń. Układy klientalne w perspektywie historycznej, Wrocław, 2003

Tarkowski J. Socjologia świata polityki. Patroni i klienci, T 2, Warszawa, 1994

Sobolewska – Myślik K., B. Kosowska – Gąstoł, P. Borowiec, Struktury organizacyjne polskich partii politycznych, Kraków 2010

O’Dwyer C. „The expanding post-communist state? A theory and some empirical evidence”, Harvard University, 2003

Golden M.A. Political patronage, bureaucracy and corruption in postwar Italy, UCLA, 2000

H. Kischelt, S. Wilkinson, Patron, Clients, and Policies. Patterns of

Democratic Accountability and Political Competition, Cambridge 2007

Anne E. Freeman, Patronage: an American tradition, Chicago 1994

Efekty uczenia się:

Student po zakończonych zajęciach:

WIEDZA

K_W02 - zna i rozumie pojęcia z zakresu problematyki przedmiotu

K_W03- zna i rozumie zjawiska patronażu i klientelizmu w kontekście uczestnictwa w życiu społecznym na różnych jego poziomach

K_W04- zna i rozumie zjawiska patronażu i klientelizmu w wymiarze polskim, europejskim i światowym

K_W05 - zna i rozumie problematykę relacji patron-klient w perspektywie historycznej i współczesnej oraz w wymiarze polskim, europejskim i światowym

UMIEJĘTNOŚCI

K_U02 - potrafi identyfikować przyczyny i przebieg zjawisk dotyczących sfery polityki oraz prognozować je

K_U03 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną celu interpretowania zachodzących w Polsce i na świecie zjawisk społecznych i politycznych

K_U08 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem różnych źródeł informacji oraz nowoczesnych technologii

K_U09 - Formułuje wnioski i konsekwencje mechanizmów politycznych i działań polityków podczas wyborów

K_U10 - potrafi gromadzić, hierarchizować i przetwarzać informacje, analizując materiały programowe, wyborcze struktury, sieci powiązań.

KOMPETENCJE

K_K02 - jest gotów do prowadzenia dyskusji zakończonych wnioskami i postulatami, dotyczącymi kierunku, w którym mogą lub powinny iść zmiany w partiach, organizacjach, życiu publicznym. Proponuje alternatywne rozwiązania i kompromisy.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: rozmowa nauczająca; dyskusja, debata punktowana; studium przypadku; analiza i interpretacja materiałów źródłowych; projekt grupowy; referat.

Ocena jest sumą punktów zdobytych na zajęciach za przygotowanie i prezentacje projektu oraz przygotowanie do zajęć i aktywność; przewidziane są p-ty za 100% frekwencję. Ewentualnie, w przypadku zbyt małej aktywności i zaangażowania w pracę: test końcowy.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)