Kampanie wyborcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-D6KAWY-MP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kampanie wyborcze |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć za sobą kurs podstaw marketingu, psychologii społecznej, socjologii oraz znać systemy polityczne i wyborcze. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawy organizowania kampanii wyborczych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do planowania procesu prowadzenia kampanii wyborczej. Po zakończeniu przedmiotu student będzie posiadał wiedzę oraz umiał zaplanować kampanię wyborczą, dokonać oceny i analizy sytuacji, określić cele i dobrać grupy docelowe. Na kurs składa się też przegląd narzędzi prowadzenia kampanii wyborczej oraz zasady ich doboru. Cały przedmiot prowadzony jest warsztatowo, studenci w trakcie toku zajęć opracowują poszczególne elementy kampanii wyborczej dla wybranego podmiotu politycznego. Całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia wynosi 55. Konwersatorium obejmuje 30 godzin., czas potrzebny na przygotowanie projektu to 25 godzin. Tematyka zajęć obejmuje zasady tworzenia i prowadzenia kampanii wyborczych. Szczególny nacisk położony jest na badanie potrzeb elektoratu oraz projektowanie narzędzi kampanii. Podczas zajęć studenci mają okazję w sposób warsztatowy samodzielnie zaplanować i wykonać niektóre z elementów kampanii wyborczej. Wprowadzenie do kampanii wyborczych. Partia polityczna jako główny podmiot działający w kampanii wyborczej. Zależności pomiędzy systemem wyborczym a strategiami kampanii wyborczych. Badania wyborcze. Analiza sytuacji wyjściowej. Strategie prowadzenie kampanii wyborczych (case study). Reklama i promocja jako najważniejsze narzędzia stosowane w kampanii wyborczej. Współpraca z mediami. Sytuacje kryzysowe w kampaniach wyborczych. Finansowanie kampanii. |
Literatura: |
M. Cichosz, (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2003 W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005 A. Drzycimski, Sztuka kształtowania wizerunku, A. W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002 M. Kolczyński, J. Sztumski, Marketing polityczny, Katowice 2003 E. M. Komorowska, Jak wygrać wybory : poradnik dla kandydata do rad gmin, powiatów, województw, Warszawa 1998 S. T. Kuśmierek, Poradnik organizatora (szefa sztabu) kampanii wyborczej do samorządu : gminnego, powiatowego, wojewódzkiego, Warszawa 1998 M. Mazur, Marketing polityczny, Warszawa 2002 W. Mazurkiewicz, Jak wygrywać wybory czyli kampanie i socjotechniki wyborcze, Warszawa 1998 S. Wilkos, W. Ferenc (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja, Warszawa 2001 R. Wiszniowski, Marketing wyborczy, Warszawa – Wrocław 2000 |
Efekty uczenia się: |
K_W04 Zna zjawiska związaniem z prowadzeniem kampanii wyborczych. K_W05 Zna funkcje kampanii wyborczych w demokracji. K_U02 Identyfikuje zjawiska związane z kampaniami wyborczymi i ich typami. K_U03 Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do analizy kampanii wyborczych. K_U08 Umie zodbywac wiedzę związaną z analizą i prowadzeniem kampanii wyborczych. K_U09 Prezentuje własne interpretacje strategii kampanii wyborczych. K_U10 Gromadzi i przetwarza informacje oraz realizuje grupowe projekty kampanii. K_K02 Realizuje grupowe projekty, planując strategię kampanii wyborczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie składa się projekt kampanii wyborczej realizowany w kilkuosobowych grupach, dopuszczalne są dwie nieobecności. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.