Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kreowanie wizerunku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-L-D6KRWI-MP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kreowanie wizerunku
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Procesy kształtowania wizerunku publicznego za pomocą narzędzi wpływu społecznego.

Pełny opis:

Przedmiot Kreowanie wizerunku obejmuje zagadnienia procesów komunikacyjnych zachodzących w sferze polityki. W warstwie teoretycznej odnosi się on do podstawowych teorii psychologii społecznej i socjologii dotyczących procesu interakcji społecznej, autoprezentacji czy też mechanizmów wywierania wpływu. W odniesieniu do umiejętności kognitywnych główny nacisk położony jest na kształtowanie zdolności do budowy autoprezentacji, selekcji strategii wywierania wpływu oraz ich weryfikacji w kontekście sytuacyjnym. Treści programowe zawierają także wymiar praktyczny, stąd w toku jego realizacji studenci uczą się narzędzi, metod i taktyk autoprezentacyjnych, a także wskazówek dotyczących praktycznego ich wykorzystania. Zajęcia wzbogacone są o blok związany z aspektami praktycznego kreowania wizerunku poprzez wygląd czy też zachowania w wybranych sytuacjach społecznych. W szczególności przedmiot obejmuje zagadnienia:

I. Autoprezentacja czyli wywieranie wrażenia

1. Co to jest autopreznetacja

2. Kontekst społeczny: normy i role

3. Taktyki autoprezentacyjne

4. Strategie autoprezentacji

5. Wizerunek oraz sposoby jego poprawy

II. Wywieranie wpływu

6. Manipulacja czy wywieranie wpływu

7. Postawy i umiejętności związane z wywieraniem wpływu

8. Metody i techniki czyli jak korzystać z dostępnych narzędzi

9. Wybór i wprowadzenie w życie własnej strategii wywierania wpływu – aspekty praktyczne

III. Praktyczne aspekty kreowania wizerunku

10. Wybrane sytuacje społeczne – czyli jak sobie radzić

IV. Wizerunek polityczny – tworzenie i sterowanie

11. Budowanie wizerunku

12. Strategie sterowania wizerunkiem

13. Analiza strategii wizerunkowych polityków

Literatura:

1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Rebis, Poznań 2007

2. Badźmirowska- Masłowska K., Wizerunek – czyli kogo i jak pokazywać w telewizji, TVP, Warszawa 2008.

3. Białopiotrowicz G., Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Wyd. Poltext, Warszawa 2009.

4. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2002

5. Degen U., Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, GWP, Gdańsk 2004.

6. Dent F.E., Brent M., Wywieranie wpływu. Umiejętności i techniki przydatne do osiągnięcia sukcesu w biznesie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

7. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 1999.

8. Drzycimski A. z zespołem, Komunikatorzy. Wpływ, wrażenie, wizerunek, Warszawa – Bydgoszcz 2000.

9. Drzycimski A., Sztuka kształtowania wizerunku,

10. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

11. Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2002.

12. Gross K., Stone J., Kobieta sukcesu, jak dobrać garderobę by zdobyć i utrzymać posadę, Muza, Warszawa 2005

13. Gross K., Stone J., Mężczyzna sukcesu, jak dobrać garderobę by zdobyć i utrzymać posadę, Muza, Warszawa 2005.

14. J.H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998.

15. Kamińska-Radomska I.,Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji, Emka, Warszawa 2003.

16. Karnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Studio Emka, Warszawa 1995.

17. Królik G., Autoprezentacja, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice 2004.

18. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych O sztuce autoprezentacji, GWP, Sopot 2007.

19. Mayer R. Jak wygrać każde negocjacje, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2012.

20. Podraza U., Kryzysowe Public Relations, Wyd. Difin S.A., Warszawa 2009.

21. Sears D., Huddy L., Jervis R. (red), Psychologia polityczna, Wyd.Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków

Efekty uczenia się:

Student po zakończonych zajęciach:

WIEDZA

K_W02 - zna i rozumie mechanizmy kształtowania wizerunku publicznego.

K_W03- zna i rozumie proces interakcji oraz jego wpływ na postrzeganie i ocenę jednostek

K_W04- zna i rozumie podstawowe mechanizmy kreowania wizerunku, postrzegania człowieka i działania mediów.

K_W05 - zna i rozumie role kreowania wizerunku w procesach związanych z kształtowaniem się kultury politycznej.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U02 - potrafi dokonać szczegółowej analizy strategii wizerunkowych oraz przedstawić propozycje modyfikacji w tym zakresie.

K_U03 - potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu analizy wizerunku i tworzenia strategii kreowania wizerunku.

K_U08 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą kreowania wizerunku z wykorzystaniem różnych źródeł informacji oraz nowoczesnych technologii.

K_U09 - potrafi prezentować własne interpretacje informacji dotyczących wizerunku osób publicznych oraz sposobów ich kreowania.

K_U10 - potrafi tworzyć indywidualnie oraz grupowo projekty dotyczące zagadnień związanych z kreowaniem wizerunku, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnorodnych źródeł

KOMPETENCJE

K_K02 - jest gotów do pracy indywidualnej i grupowej tworząc konkretne strategie i mechanizmy dotyczące kreowania wizerunku.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową przygotowania studenta do zajęć, aktywności (intensywność i jakość), obecności oraz przygotowania analizy strategii wizerunkowej wybranego polityka

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)