Historia instytucji politycznych Wschodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-SEA-M-D1HIPW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia instytucji politycznych Wschodu |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Studia Euroazjatyckie -DZIENNE II STOPNIA - 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać status studenta studiów II stopnia na kierunku studia eurazjatyckie. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Treści programowe przedmiotu w programie studiów: 1) Charakter, istota i forma organizacji życia społecznego w regionach: Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu w wymiarze historycznym; 2) Elementy demokracji w dziejach instytucji politycznych Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu; 3) Kulturowy dorobek regionu ze szczególnym uwzględnieniem instytucji politycznych. |
Pełny opis: |
Obowiązujący (od r.ak. 2021/22) program studiów określa: - formę przedmiotu jako konwersatorium; - liczbę godzin zajęć z przedmiotu na 30 jednostek lekcyjnych; - liczbę punktów ECTS na 4 (a zatem student powinien poświęcić od 100 do 120 godzin na osiągnięcie efektów kształcenia); - test i projekt jako obowiązkowe metody weryfikacji efektów kształcenia (przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę). Obszar eurazajtycki określony w tym programie obejmuje współczesne terytoria: Rosji, Ukrainy, Białorusi, Mołdawii oraz poradzkiech państw Kaukazu i Azji Centralnej. Przedmiot ma pomóc studentom w zrozumieniu źródeł, korzeni instytucji politycznych obszaru eurazjatyckiego. W programie przewidziano zapoznanie studenta z dawnymi (przed powstaniem kaganatu tureckiego) instytucjami organizmów politycznych na obszarze Kaukazu i Azji Centralnej. Na zajęciach wskazana będzie wyraźnie tradycja turecka, arabska, bizantyjska i mongolska w kolejnych odsłonach systemów władzy we wskazanych regionach. Ważną częścią przedmiotu jest też ukazanie i wyjaśnienie ewolucji ruskich i rosyjskich instytucji politycznych – od organizmów patrymonialnych i republikańskich poprzez monarchię stanową, absolutną, konstytucyjną po instytucje przedbolszewickiej republiki. Ukazana także zostanie specyfika carskiego systemu kolonialnego z zarządzaniem pośrednim oraz instytucje władzy funkcjonujące w regionie Azji Centralnej i Kaukazu w opozycji do zdobywających władzę bolszewików. Przedmiot ma także sprzyjać umiejętności analitycznego i syntetycznego myślenia o związkach procesów społecznych i instytucji politycznych. |
Literatura: |
Szczegółowo podana w danym cyklu przy zakresie tematów. Poniżej tylko pozycje obecne w kilku problematykach. B. Baranowski, K. Baranowski, Historia Gruzji, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1987. L. Bazylow, P. Wieczorkiewicz, Historia Rosji, Wrocław 2010. B. Gafurow, Dzieje i kultura ludów Azji Centralnej, Warszawa 1978. Z. Łukawski, Dzieje Azji Środkowej, Kraków 1996. J.-P. Roux, Historia Turków, Gdańsk 2003. M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, różne wydania. A. Wierzbicki, P. Załęski, Trybalizm a władza w Azji Centralnej, Pułtusk 2008. M. Zakrzewska-Dubasowa, Historia Armenii, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1977. |
Efekty uczenia się: |
K_W03. Przedstawia ewolucję organizmów politycznych na obszarze euroazajtyckim z uwzględnieniem różnorodności historiograficznej interpretacji tych dziejów. K_W04. Charakteryzuje instytucje władzy politycznej historycznych państw eurazjatyckich (z okresów ważnych dla ich współczesnej polityki historycznej państw eurazajtyckich) na tle procesów społecznych, gospodarczych i politycznych. K_U02. Interpretuje zjawiska społeczne i polityczne oraz dostrzega ich wzajemne zależności (w zakresie historii obszaru eurazjatyckiego). K_U03. Uzasadnia - realizując projekt badawczy - znaczenie wybranych organizmów politycznych i ich instytucji władzy we współczesnej polityce historycznej państw i/lub pamięci historycznej społeczeństw. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność (dopuszczalne 2 nieobecności), udział w projekcie grupowym (40%), napisanie sprawdzianu zaliczeniowego (40%) oraz aktywności podczas zajęć (20%). Sprawdzian weryfikuje oba wiedzowe i pierwszy z umiejętnościowych (K_U02) efekty uczenia się. Składa się z różnorodnych metodycznie zadań (zamkniętych oraz otwartych typu KOO, KOZ, RO), przy tym część zadań jest wyposażona w materiał źródłowy. Rozwiązanie części zadań wymaga nie tylko prezentacji wiedzy naukowej, ale pozwala na weryfikację umiejętności analizy i syntezy z wykorzystaniem tej wiedzy. Udział w projekcie weryfikuje nade wszystko drugi z umiejętnościowych efekt uczenia się (K_U03), choć w sposób oczywisty w jego wykonaniu należy wykorzystać kompetencje z efektów wiedzowych i pierwszego z efektów umiejętnościowych (K_U02). Dobór problematyki jest doborem celowym z pozycji studenta (w ramach kompetencji określonej w efekcie K_U03) i wymaga konsultacji podczas dyżuru prowadzącego. Aktywność podczas zajęć jest odnotowywana przez prowadzącego. Nota ta jest zależna od poziomu udziału w dyskusji oraz elementach rozmowy nauczającej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.