Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2103-M-D1KOIN
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Polityka Społeczna - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założenia wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu psychologii

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia z teorii komunikowania oraz metody skutecznego porozumiewania się i wywierania wpływu na odbiorcę

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii komunikowania takimi jak: modele komunikowania, specyfika kanału i przekazu, skuteczne słuchanie, dekodowanie, bariery, gatunki mowy, słowa denotywne i konotywne…

Ponadto poznają techniki prowadzenia sporów i negocjacji w tym zasady retoryki i erystyki (chwyty polemiczne, odpowiadanie na trudne/niewygodne pytania, przemawianie/ konferencja prasowa, elementy zwiększające wiarygodność wypowiedzi),

Istotnym elementem zajęć jest też wiedza na temat metod wywierania wpływu na odbiorcę oraz techniki skutecznego komunikowania się (Cialdini, NLP, metaprogramy, znaczenie słów takich jak bo, nie, i…, struktura rozmowy)

Część zajęć poświęcona jest również komunikowaniu niewerbalnemu (mimika, gesty, haptyka, proksemika, chronemika, aparycja, komunikowanie parawerbalne) i różnicom/barierom w komunikowaniu między osobami należącymi różnych grup (płeć, odmienna kultura, osoby niepełnosprawne).

Literatura:

1. Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 1999

2. Mann S. Jak w pracy ukrywać to, co czujemy i udawać to, co czuć powinniśmy, Amber Warszawa 2002

3. McKay M., Davis M. I Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2003

4. Nęcki Z. Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1995

5. Nierenberg G.I i Calero H.H. Czytając w człowieku jak w otwartej książce, Rebis, Poznań 1999

6. Pease A. Język ciała – Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Gemini, Kraków 1994

7. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2002

8. Głodowski W. Komunikowanie interpersonalne, Hansa comunication, Warszawa 2001

9. Griffin. E, Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003

10. Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006

11. Mikułowski-Pomorski J. Komunikacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003

12. Dimitrius J-E. Sztuka obserwacji, Helion, Gliwice 2008

13. Lewandowska-Tarasiuk E. W teatrze prezentacji.O sztuce perswazji, WP, Warszawa 2005

14. Programowanie Neurolingwistyczne. Nowa technologia osiągania sukcesów, Medium 1996

15. Pszczołowski T., Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, 2000.

16. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994.

17. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

• ma wiedzę na temat komunikowania (oraz świadomość znaczenia tego procesu dla wzajemnych relacji ludzi i ich funkcjonowania w grupie), zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii komunikowania (jest w stanie zdefiniować dotyczące tego procesu pojęcia, rozumie i umie kompetentnie wypowiedzieć się na temat wspomnianych powyżej obszarów (typy komunikowania, model komunikowania, subjęzyki, metaprogramy…)

• ma umiejętności konieczne do ćwiczenia i podnoszenia swoich kompetencji komunikacyjnych (bardziej aktywne słuchanie, umiejętność interpretacji sygnałów niewerbalnych, rozpoznawanie typu odbiorcy, przystosowywanie komunikatu do odbiorcy, wywieranie wpływu na odbiorcę). Podstawowym efektem powinno być lepsze radzenie sobie studenta w trudnych sytuacjach komunikacyjnych (np.: spór, negocjacje, handel, oskarżenia, rozmowa o pracę). A co za tym idzie student jest skuteczniejszy w działaniu: nawiązuje lepszy kontakt z otoczeniem, umie pracować w grupie, potrafi wchodzić w różne role, jest w stanie przygotowywać projekt badawczy, a także uczestniczyć w tworzeniu programów społecznych (mając jednocześnie świadomość dylematów na jakie natyka się w swojej pracy zawodowej polityk społeczny/ pracownik socjalny).

• Pozytywnie zmienia się postawa studenta w stosunku do innych osób. Rozumie on kulturową różnorodność oraz znaczenie niedyskryminującego i nieseksistowskiego języka. Wiedza na temat potencjalnych przyczyn nieporozumień, możliwych barier i różnic w postrzeganiu rzeczywistości oraz odmienego pojmowania jednoznacznych zdawałoby się pojęć rodzi większe zrozumienie i uświadamia znaczenie empatii jako warunku skutecznego komunikowania z otoczeniem.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania: Wyniki pisemnego kolokwium (studenci rozwiązując zadania mają za zadanie zastosować w praktyce wiedzę z wykładów i warsztatów) + obecność + aktywność podczas ćwiczeń

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)