Introduction to comparative law - theory and practice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1CWPM24-ERA |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to comparative law - theory and practice |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Erasmus+ |
Strona przedmiotu: | http://comp-law.mateuszpilich.edh.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są otwarte zarówno dla studentów polskich, jak i zagranicznych (Erasmus i umowy o współpracy bilateralnej z Uniwersytetem Warszawskim). Wymagana jest znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie B2 (nie ma potrzeby formalnego potwierdzenia certyfikatem). Pożądana, ale nie konieczna, jest ogólna wiedza na temat prawa prywatnego (optymalnie kurs prawa cywilnego i ewentualnie prawa handlowego) oraz znajomość języków innych niż angielski, w szczególności niemieckiego i/lub francuskiego. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Prawo porównawcze można rozumieć albo jako odrębną naukę prawniczą, albo jako metodę badań prawniczych, polegającą na identyfikacji podobieństw i różnic występujących między systemami prawnymi różnych państw. Ma różne cele: w szczególności poszerzenie horyzontu poznania ludzkiego, rozwój praktyki prawniczej, a także doskonalenie legislacji. Celem przedmiotu jest wprowadzenie do teorii i praktyki badań porównawczych z zakresu prawa prywatnego. |
Pełny opis: |
W literaturze od dawna toczy się spór o to, czy prawo porównawcze należy określać jako odrębną naukę prawniczą, czy też jako metodę badań prawniczych. Wydaje się, że przeważa podejście pierwsze. Jako nauka, prawo porównawcze nie zajmuje się konkretnym systemem prawnym, lecz identyfikuje i stara się wyjaśnić podobieństwa i różnice występujące między systemami prawnymi różnych państw (a niekiedy także między prawem w znaczeniu "tradycyjnym" a systemami norm prawa zwyczajowego obowiązującymi lokalnie w społecznościach takich jak np. grupy etniczne: Indianie, Aborygeni, Maorysi, Romowie itp.). Jako "czysta" nauka, prawo porównawcze ma na celu poszerzenie horyzontu poznania ludzkiego. Może być też uprawiane jako nauka "stosowana", w celu wzbogacenia praktyki prawniczej lub też udoskonalenia legislacji poprzez "transplanty prawnicze" (recepcja prawa). Celem przedmiotu jest wprowadzenie do teorii i praktyki badań porównawczych z zakresu prawa prywatnego. Studenci poznają podstawowe rodziny prawne, nauczą się rozpoznawać zapożyczenia z innych systemów prawnych, a także poznają podstawy metodologiczne, zwłaszcza w zakresie tzw. funkcjonalnego podejścia w ramach prawa porównawczego. |
Literatura: |
Po angielsku: 1) K. Zweigert, H. Kötz, An Introduction to Comparative Law, Clarendon Press Oxford 1998 (repr. 2011) 2) The Oxford Handbook of Comparative Law, red. M. Reimann, M. Zimmermann, Oxford 2006 3) W. Hug, The History of Comparative Law, “Harvard Law Review” Vol. 45, No. 6 (Apr., 1932), s. 1027 i n. 4) P. de Cruz, A Modern Approach to Comparative Law, Boston 1993 5) M. A. Glendon, M. W. Gordon, P. G. Carozza, Comparative Legal Traditions in a Nutshell, St. Paul 1999 6) H.P. Glenn, Legal Traditions in the World. Sustainable Diversity in Law, Oxford 2007 7) J. Gordley, An Introduction to the Comparative Study of Private Law: Readings, Cases, Materials, Cambridge 2006 8) M. Siems, Comparative law, Cambridge 2014 Po polsku: 1) M. Ancel, Znaczenie i metody prawa porównawczego, Warszawa 1979 2) R. Tokarczyk, Komparatystyka prawnicza, wyd. 9, Kraków 2008 3) Tokarczyk R., Współczesne kultury prawne, wyd. 8, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza a) Student zna pojęcie, funkcje i cele prawa porównawczego b) Student zna podstawowe metody prawa porównawczego c) Student charakteryzuje główne makrosystemy prawa prywatnego na świecie 2. Umiejętności a) Student rozróżnia podstawowe metody prawa porównawczego b) Student stosuje podstawowe metody prawa porównawczego c) Student określa pochodzenie poszczególnych instytucji prawnych 3. Podejście a) Student wykrywa powiązania między prawem polskim a innymi porządkami prawnymi b) Student rozumie różnice i podobieństwa między poszczególnymi systemami prawnymi c) Student docenia i uzasadnia różnorodność systemów prawa prywatnego na świecie |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia kursu jest lektura przynajmniej jednego artykułu prawnoporównawczego, weryfikowana przy pomocy testu (przeprowadzanego zdalnie na platformie e-learningowej). Skala ocen standardowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład specjalizacyjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Pilich | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK-SPE
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład specjalizacyjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Pilich | |
Prowadzący grup: | Mateusz Pilich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.