Seminarium specjalizacyjne (proseminarium) - feminizm i prawo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1F046 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne (proseminarium) - feminizm i prawo |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Seminaria specjalizacyjne dla studiów prawniczych (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest analiza idei feministycznych, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym pod względem ich potencjalnego urzeczywistnienia w ramach regulacji prawnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Interdyscyplinarne zajęcia poświęcone relacji między feminizmem i prawem. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest analiza współczesnych idei feministycznych oraz ich oddziaływań na instytucje prawne i polityczne. W znacznej mierze wykład ma charakter interdyscyplinarny. Szczegółowe zagadnienia wykładu będą dotyczyły następujących problemów: * feminizm w perspektywie międzynarodowej * zasada równości kobiet i mężczyzn * prawne aspekty macierzyństwa i rodzicielstwa * równowaga między życiem zawodowym i prywatnym * etyka troski; prawa reprodukcyjne * podział sfery publicznej i prywatnej * zasada niedyskryminacji i pozytywna dyskryminacja * pojęcie dobrego rządzenia; parytety * feminizm w ramach prawa kanonicznego * przemoc względem kobiet; odwołania feministyczne w prawie karnym. |
Literatura: |
* Dobrochna Bach-Golecka, „The Emerging Right to Good Governance”, American Journal of International Law. Unbound, 112 (2018), s. 89-93. * Dobrochna Bach-Golecka (red.), Kobiety wobec wyzwań współczesności, Warszawa 2021. * Hilary Charlesworth, Christine Chinkin, Shelley Wright, “Feminist Approach to International Law”, American Journal of International Law 85 (1991), s. 613-645. * Mary Evans, The Persistence of Gender Inequality, Polity Press 2017. * Therese Houston, How Women Decide, New York 2016. * Martha Nussbaum, Citadels of Pride. Sexual Abuse, Accountability and Reconciliation, Norton 2021. * Martha Nussbaum, Creating Capabilities. The Human Development Approach, Harvard University Press 2011. * Caroline Criado Perez, Invisible Women. Exposing Data Bias in a World Designed for Men, Vintage 2019. * Michele Schumacher, Women in Christ. Toward a New Feminism, William B. Eerdmans Publishing Company 2003. * Sibyl Schwarzenbach, On Civic Friendship. Including Women in the State, Columbia University Press 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - podstawowe zasady transferu wiedzy dotyczącej idei filozoficznych do regulacji prawnych. Umiejętności: Student potrafi: - wykorzystywać wiedzę z dziedziny filozofii oraz nauk prawnych z zakresu idei feminizmu do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna (80%), aktywność w trakcie zajęć (20%). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.