Seminarium magisterskie - Identyfikacja przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym - firma, reklama, znak towarowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1M081 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie - Identyfikacja przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym - firma, reklama, znak towarowy |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla studiów prawniczych (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Rynek wymiany dóbr i usług jest rynkiem konkurencyjnym. Przedsiębiorcy, którzy funkcjonują na tym rynku chcą być rozpoznawalni, chcą się wyróżniać. Elementami, które wyróżniają przedsiębiorców są te, które wiążą się z ich oznaczaniem, a więc przede wszystkim odpowiednie wybranie brzmienia dla swojej firmy, dla prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa oraz znaku towarowego (usługowego) nakładanego na produkowane przez siebie towary (wykonywane usługi). Powyższe oznaczenia identyfikacyjne przedsiębiorcy wykorzystywane są też w jego działalności reklamowej. Wszelkie działania marketingowe budują pozycję przedsiębiorcy na rynku, powodują że jest on rozpoznawalny i poszukiwany przez konsumentów. Założeniem zajęć o powyższej tematyce jest zapoznanie studentów z podstawami skutecznych metod marketingowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest szeroko rozumiana działalność przedsiębiorcy w sferze marketingu i reklamy. Podstawowe znaczenie mają w tym zakresie elementy identyfikujące przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym, takie jak firma, nazwa przedsiębiorstwa w znaczeniu przedmiotowym, znak towarowy (usługowy) a także działalność w sferze marketingu i reklamy wykorzystująca wszystkie wymienione wyżej elementy identyfikacyjne przedsiębiorcy. Przedmiotem zajęć są też granice prawne możliwości korzystania przez przedsiębiorcę ze środków społecznego przekazu, zarówno tych tradycyjnych (prasa, radio, telewizja), jak i Internetu. Poznanie różnego rodzaju mechanizmów perswazyjnych stosowanych w działalności marketingowej, a przede wszystkim możliwość korzystania z rozmaitego rodzaju nowoczesnych technik manipulacyjnych , jest też istotnym założeniem programowym zajęć. |
Pełny opis: |
1/ Wprowadzenie - działalność w sferze marketingu i reklamy jako pochodna wolności gospodarczej, wolności mediów i wolności słowa, a także wolności poglądów, pozyskiwania i rozpowszechniania informacji; 2/ Środki społecznego przekazu informacji - tradycyjne i nowe; 3/ Internet jako globalna sieć powszechnego komunikowania; 4/ Content marketing; 5/ Mechanizmy perswazyjne stosowane w komunikacji rynkowej, wykorzystanie technik manipulacyjnych; 6/ Nowe formy zainteresowania konsumenta towarem ( reklama ukryta, neutralna informacja, techniki podprogowe, lokowanie produktu, reklama natywna); 7/ Ograniczenia działalności reklamowej wynikające z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów; 8/ Ograniczenia w działalności reklamowej wynikające z prawa autorskiego (hasła reklamowe, slogany, wizerunek); 9/ Ograniczenia reklamowe wynikające z ustawy prawo własności przemysłowej (znaki towarowe i usługowe), funkcje znaku towarowego, wykorzystanie cudzego znaku towarowego; 10/ Firma przedsiębiorcy i nazwa przedsiębiorstwa (funkcje, podstawy regulacji). |
Literatura: |
- M. Modrzejewska, Umowy w sferze marketingu i reklamy, [w:] M. Stec (red.), Prawo umów handlowych. System Prawa Handlowego, t. 5B, Warszawa 2020; - K. Grzybczyk, Ilustrowane prawo reklamy, Warszawa 2020; - J. Sitko, Firma i jej ochrona, Warszawa 2009; - J. Sitko, Naruszenie prawa do znaku towarowego renomowanego, Warszawa 2019; - R. Skubisz, Znaki towarowe i ich ochrona, Warszawa 2019; - J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2019; oraz literatura polecana na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student uczestniczący w seminarium powinien wykazać się znajomością przedmiotu w ramach wybranej specjalizacji. Powinien dobrze orientować się w tekstach aktów prawnych związanych z wybraną specjalizacją, rozumieć w sposób zaawansowany stosowane konstrukcje prawne, umieć je omówić i poddać analizie z odwołaniem do doktryny i orzecznictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Poziom wiedzy, zrozumienie materiału i umiejętność samodzielnego wnioskowania, aktywność na zajęciach. Analiza problemowa tekstów prawnych, kazusów, orzecznictwa. Samodzielne przygotowanie zajęć przez studentów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Modrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Modrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.