Prawo rzymskie i tradycja romanistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1P005 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo rzymskie i tradycja romanistyczna |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla I roku studiów prawniczych (nowy program) |
Strona przedmiotu: | http://urbanik.bio.wpia.uw.edu.pl/wyklad-prawo-rzymskie-i-tradycja-romanistyczna |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot o charakterze wstępnym. Zrozumienie wykładu ułatwi ogólna wiedza historyczna (w tym podstawowe wiadomości o historii Rzymu starożytnego) Osiągniecie efektów uczenia się na pewno wspomoże znajomość łaciny (wyniesiona ze szkoły lub z dowolnego lektoratu). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obowiązkowy na I roku na kierunku prawo ma za zadanie wprowadzić studenta w świat pojęć prawnych, rozumowań prawniczych oraz ukazać ogólny obraz systematycznego ujęcia dziedziny prawa. Przedstawiona zostaje historia prawa rzymskiego, jego podstawowe pojęcia i instytucje w ujęciu historycznym oraz późniejsze do nich nawiązania w europejskiej tradycji prawnej. |
Pełny opis: |
Wykład : -- przedstawia poszczególne instytucje prawne w historycznym rozwoju, od rzymskiego modelu po późniejsze nawiązania. -- ukazuje ich genezę, uwarunkowania historyczne i społeczne; -- przedstawia rozwój tychże związany ze zmianami społeczno-ekonomicznymi; -- oraz ich znaczenie; Część wstępna przedstawia historię źródeł (warunki i sposoby tworzenia prawa), a także procesu. Następnie prezentowane są prawo dotyczące osób (status osobowy, rodzina i władza ojcowska, pozycja kobiet w prawie); prawo rzeczowe i spadkowe oraz zobowiązania (tak z czynów dozwolonych, jak niedozwolonych). Rzymskie rozwiązania są przy tym pokazywane również w dalszym rozwoju: jako inspiracje (także negatywne) do rozwoju współczesnych instytucji prawa prywatnego (z uwzględnieniem możliwych różnic między tradycjami franko i germano-romańskimi oraz nawiązaniem do common law)./ Ćwiczenia -- utrwalają wiedzę wyniesioną z wykładu; -- ukazują jej praktyczne zastosowania, wykształcając umiejętności -- na wybranych przykładach pogłębiają zagadnienia wykładowe -- mobilizują studentów do systematycznej pracy. Prowadzona będzie praca w grupie, rozwijane umiejętności czytania i interpretowania tekstów prawnych. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego poznania poszczególnych instytucji prawnych, ukazania ich podobieństw i różnic, wpojenia rozumowania prawniczego. Ukazuje się także podobieństwa ir różnice do prawa późniejszych epok. |
Literatura: |
Podstawowe podręczniki: W. Wołodkiewicz, M. Zabłocka, Prawo rzymskie. Instytucje: [Inst.] W. Dajczak, T. Giaro, F. Longchamps de Bérier, Prawo rzymskie. U postaw prawa prywatnego [U podstaw] W. Dajczak, T. Giaro, F. Longchamps de Bérier, Prawo rzymskie. Warsztaty prawnicze [Warsztaty] A. Kacprzak, J. Krzynówek, Prawo rzymskie. Repetytorium [Repetytorium] Gaius, Instytucje [G.] | Instytucje Justyniania [I.] F. Schulz, Principles of Roman Law [Principles] kurs internetowy na platformie kampus.uw.edu.pl (egzamin z książką i kolokwium) |
Efekty uczenia się: |
Student/ka WIEDZA -- opisuje mechanizmy tworzenia prawa w zależności od uwarunkowań historycznych i społecznych; -- zna siatkę pojęć technicznych, język prawny, zdefiniować poszczególne instytucje prawne w ich historycznym kształcie UMIEJĘTNOŚCI -- wyjaśnia genezę i cel poszczególnych instytucji prawnych -- krytycznie odnosi się do proponowanych rozwiązań -- dokonuje egzegezy prostych tekstów prawnych -- proponuje rozwiązanie prawne dla danego stanu faktycznego, także pisemnie POSTAWY -- postrzega uzależnienie danych rozwiązań prawnych od okresu historycznego, warunków społeczno-ekonomicznych -- krytycznie dyskutuje w grupie przedstawione rozwiązania i problemy. -- Docenić różnorodność i uzasadnienie różnorodnych – nawet sprzecznych – opinii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń dopuszcza do egzaminu. Ocena z ćwiczeń (aktywność, prace domowe, prace pisemne): wg ustaleń poszczególnych prowadzących, ocena co najmniej dobra dopuszcza do egzaminu przedterminowego Egzamin w formie ustnej, albo pisemnej (wybór studneta/ki) w terminie zerowym oraz sesyjnym. Egzamin pisemny w typie egzaminu z otwartą książką (rodło/a do sterowanej egzegezy oraz zadania praktyczne: kazusy podsumowujące materiał przedmiotu) Możliwość zaliczenia egzaminu przez premiowany udział w konkursie przedmiotowym (Olimpiada historyczno-prawna im. M. Sczanieckiego|Konkurs Ius controversum). |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
WYK
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Giaro, Jakub Urbanik | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Benincasa, Aleksander Grebieniow, Mateusz Nocuń, Maria Nowak, Magdalena Ossowska-Tutaj, Wiktoria Saracyn, Agnieszka Stępkowska, Jakub Urbanik, Marzena Wojtczak, Maria Zabłocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.