Czynności pozaprocesowe w postępowaniu karnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S001 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Czynności pozaprocesowe w postępowaniu karnym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Blok: Kryminalistyka i psychologia sądowa w postepowaniu karnym Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zadaniem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z podstawowymi czynnościami pozaprocesowymi i operacyjno-rozpoznawczymi towarzyszącymi pracy wykrywczej prowadzonej przez policję. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zadaniem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z podstawowymi czynnościami pozaprocesowymi i operacyjno-rozpoznawczymi towarzyszącymi pracy wykrywczej prowadzonej przez policję. Omawiane są działania będące pierwszą reakcją służb na zawiadomienie o przestępstwie, a także prowadzone w toku postępowania sprawdzającego i przygotowawczego, a nie mające umocowania w kodeksie postępowania karnego. |
Pełny opis: |
Na zajęciach wprowadzających do zagadnienia omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu kryminalistyki, definicja tej nauki, funkcje i zadania kryminalistyki i pracy wykrywczej. Kolejno omawiane są przedmiot i zakres profilaktyki kryminalistycznej, profilaktyka wewnętrzna i zewnętrzna, model zapobiegania przestępczości. Omówiona zostaje historia kryminalistyki, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji metod wykrywczych. W szerokim zakresie słuchacze zapoznają się ze źródłami informacji w kryminalistyce, ich rodzajami (jawne, niejawne, anonimowe), sposobami ich sprawdzania i znaczeniem dla pracy wykrywczej. Wskazywane są podstawy wszczęcia postępowania przygotowawczego, czym są zawiadomienia obowiązkowe i społeczne. Jaka powinna być pierwsza reakcje organów ścigania na zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Kolejno omawiane jest pojęcie i podstawy prawne prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych, ich rodzaje i podział. Jakie są zasady pozyskiwania tajnych współpracowników, sprawdzania informacji, prowadzenia obserwacji, wywiadu policyjnego, operacji specjalnych czy pod przykryciem. Jakie są możliwości stosowania podstępu w pracy wykrywczej. Studenci poznają tajniki stosowania kontroli operacyjnej, zakupu kontrolowanego i niejawnego nadzorowania przesyłek. Poznają środki pomocnicze w pracy wykrywczej, wykorzystanie psów w pracy policji. Omawia się stosowanie zasadzek policyjnych i pułapek kryminalistycznych. Zwraca się uwagę na funkcjonowanie w praktyce niekonwencjonalnych źródeł informacji, w tym jasnowidzów, intuicji czy elementów parapsychologii. Słuchacze dowiadują się czym jest profilowanie kryminalistyczne i psycholingwistyka. Jak wykorzystuje się hipnozę w procesie karnym i dlaczego nie wolno stosować narkoanalizy. Zajęcia kończy tematyka związana z planowaniem postępowania przygotowawczego i budową wersji kryminalistycznych. Na przykładzie spraw z praktyki budowane są wersje kryminalistyczne. |
Literatura: |
E. Gruza, M. Goc, J. Moszczyński, Kryminalistyka czyli o współczesnych metodach dowodzenia przestępstw, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 P. Herbowski, Poufne osobowe źródła informacji, Difin, Warszawa 2018 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: zna podstawowe czynności pozaprocesowe i operacyjno-rozpoznawcze, zasady ich przeprowadzania; zna i rozumie powiązania pomiędzy prawem karnym procesowym i kryminalistyką. Umiejętności: prawidłowo analizuje działania pozaprocesowe w pracy wykrywczej; prawidłowo ocenia wiarygodność źródeł pozaprocesowych i operacyjnych. Postawy: rozumie i ocenia zasadność istnienia określonych instytucji pozaprocesowych; jest otwarty na nowe metody pracy wykrywczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zajęciach wykorzystuje się środki przekazu audio-video, prezentacje, filmy, materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzącego zajęcia. Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium z udziałem studentów w dyskusji na zagadnienia omawiane na zajęciach. Końcowa ocena obejmuje aktywność podczas zajęć oraz zaliczenie testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.