Selected issues of criminal phenomenology
General data
Course ID: | 2200-1S038-V |
Erasmus code / ISCED: |
10.0
|
Course title: | Selected issues of criminal phenomenology |
Name in Polish: | Wybrane zagadnienia fenomenologii kryminalnej |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: |
(in Polish) Blok: Kryminologia basics (in Polish) Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych (in Polish) Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wybrane zagadnienia fenomenologii kryminalnej to przedmiot, którego celem jest pogłębienie wiedzy dot. poszczególnych zjawisk kryminalnych, o których ogólną wiedzę studenci zdobędą na zajęciach z kryminologii ogólnej oraz kryminologii stosowanej. |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
(in Polish) Zadaniem przedmiotu jest pokazanie specyfiki poszczególnych zjawisk przestępczych, także poprzez analizowanie indywidualnych losów znanych sprawców przestępstw |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu pokazanie studentom specyfiki wybranych zjawisk kryminalnych i zachowań przestępczych konkretnych sprawców (także przez pryzmat ich losów, wychowania, drogi życiowej i stylu życia). Tematy poruszane na poszczególnych zajęciach będą nawiązywać do aktualnych problemów społecznych takich jak np. zachowania dewiacyjne młodzieży, radykalizacja i terroryzm, molestowanie seksualne, prostytucja, sekty. Zajęcia wymagają aktywnego udziału studentów, którzy podzieleni na kilkuosobowe grupy (w zależności od liczby osób na zajęciach) będą mieli zadanie omówić wybrane przez siebie zjawisko wg wzoru: a. przedstawienie historii konkretnego sprawcy b. scharakteryzowanie zjawiska – omówienie teoretyczne (z analizą na ile wskazany wyżej przykład jest typowy, gdzie są odstępstwa) c. przedstawienie dostępnych statystyk – analiza rozmiarów oraz ciemnej liczby danego zjawiska d. przegląd adekwatnych teorii kryminologicznych e. dyskusja Każda z grup będzie wcześniej konsultowała swoją koncepcję z osobą prowadzącą zajęcia pod kątem ujęcia tematu oraz literatury. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. J. Błachut, A.Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Infortrade, Gdańsk 1999 i wyd. n. 2. Nowe kierunki w kryminologii E. Drzazga, M. Grzyb (red.) Wyd.Scholar, Warszawa 2019 Literatura oraz filmografia do poszczególnych zajęć zostanie podana na zajęciach. Dla przykładu: a. Zachowania dewiacyjne młodzieży Film: - Sala samobójców (2011) - Czesc Tereska (2001) - Plac zabaw (2016) Literatura: - S. Łubiński Ballada o Januszku, Warszawa 1979 - J. Grzyb, Igor Zaleski Całe życie kradłem. Opowieść o człowieku, który spędził w więzieniu 35 lat i nie stracił poczucia humoru, wyd. TheFacto 2013 b. Radykalizacja i terroryzm, w tym terroryzm tzw. „samotnego wilka”. Literatura: - Å. Seierstad Jeden z nas. Opowieść o Norwegii. Wyd. W.A.B. 2015 - Å. Seierstad Dwie siostry. Wyd. W.A.B. 2018 - S.Perry, B. Hasisi Rational Choice Rewards and the Jihadist Suicide Bomber, Terrorism and Political Violence , Volume 27, 2015, Issue 1 Film: - Manhunt: Unabomber, (serial 2017) c. Sekty. Literatura: L. Right, Droga do wyzwolenia. Scjentologia, Holywood i pułapki wiary. Wyd. Czarne 2015 E. Guzik-Makaruk Sekty religijne w Polsce. Studium prawno-kryminologiczne. wyd. Kodeks Sp. Z o.o. 2004 Film: Dziecko Rosemary (1968) d. Stalking Literatura: D. Woźniakowska - Fajst, Stalking i inne formy przemocy emocjonalnej. Studium kryminologiczne, Warszawa 2019 Film: Fatalne zauroczenie (1987) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: - studenci zdobędą pogłębioną wiedzę na temat wybranych zjawisk kryminalnych i zachowań przestępczych konkretnych sprawców - poznają historie życia konkretnych sprawców, z uwzględnieniem czynników indywidualnych i środowiskowych, które wpływały na ich losy, drogi życiowe i styl życia Umiejętności: - studenci będą umieli w praktyce wykorzystywać wiedzę dot. teorii kryminologicznych zdobytą na zajęciach z kryminologii ogólnej i kryminologii stosowanej do analizy zachowań poszczególnych sprawców (zarówno tych omawianych na zajęciach, jak i innych np. prezentowanych w mediach), Postawy: - studenci będą świadomi jak wiele czynników wpływa na fakt, iż człowiek popełnia/decyduje się popełnić przestępstwo,a także na to, że w przestrzeni społecznej występują zachowania kryminalne - studenci wyrobią w sobie nawyk krytycznej analizy rzeczywistości społecznej, w której pojawiają się zjawiska zwane przestępstwem, a w konsekwencji nawyk krytycznej analizy obowiązujących regulacji karnych pod kątem tego na ile rzeczywiście przy ich pomocy można skutecznie zapobiegać przestępczości lub skutecznie na nią reagować |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Studenci zaliczają przedmiot na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz przygotowanej w kilkuosobowych grupach prezentacji/zajęć poświęconej wybranemu zjawisku kryminalnemu. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by University of Warsaw.