Umowy konsumenckie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S161 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Umowy konsumenckie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Blok: Umowy w obrocie profesjonalnym i konsumenckim Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu są umowy z udziałem konsumentów. Celem zajęć jest wskazanie instrumentów ochrony konsumenta oraz obowiązków przedsiębiorców w stosunkach umownych z konsumentami. Omówione zostaną zagadnienia ogólne dotyczące umów konsumenckich: m.in. pojęcie i strony umowy konsumenckiej, wzorce umowne i niedozwolone postanowienia umowne. W dalszej części przedstawione zostaną: umowy zawierane z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, w tym dotyczące usług finansowych; sprzedaż konsumencka; kredyt konsumencki, kredyt hipoteczny i odwrócony kredyt hipoteczny; umowy o imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne; umowy timeshare i umowy zbliżone; umowy deweloperskie; umowy ubezpieczeniowe i ochrona konsumenta jako pasażera i pacjenta. Zostaną objaśnione nowe kierunki rozwoju prawa konsumenckiego. |
Pełny opis: |
1. Umowa konsumencka – zagadnienia ogólne 2. Wzorce umowne w obrocie konsumenckim 3 i 4. Niedozwolone postanowienia umowne 5. Ochrona konsumentów w ustawie o prawach konsumenta z 30.5.2014 r. 6. Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, w tym dotyczące usług finansowych 7. Sprzedaż konsumencka 8. Kredyt konsumencki, kredyt hipoteczny i odwrócony kredyt hipoteczny 9. Umowy o imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne 10. Umowy timeshare i umowy zbliżone 11. Umowy deweloperskie 12. Umowy ubezpieczeniowe z udziałem konsumentów 13.Ochrona konsumenta jako pasażera 14. Ochrona konsumenta jako pacjenta w umowach o świadczenia zdrowotne 15. Nowe kierunki rozwoju prawa konsumenckiego (m.in. umowy o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych) |
Literatura: |
Wybrana literatura: B. Gnela, Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym, Warszawa 2013 Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego. red. B. Gnela, K. Michałowska, Warszawa 2016 Czech T., Prawa konsumenta. Komentarz, Warszawa 2020 Ustawa o prawach konsumenta. Kodeks cywilny (wyciąg). Komentarz, red. B. Kaczmarek-Templin, P. Stec, D. Szostek, Warszawa 2014 Prawo konsumenckie w praktyce, red M. Czarnecka, T. Skoczny, Warszawa 2016 Ochrona konsumenta na rynku usług, red. M. Jagielska, E. Sługocka-Krupa, K. Podgórski, Warszawa 2017 Ochrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej, red. M. Królikowska-Olczak, B. Pachuca-Smulska, Warszawa 2013 E. Wojtaszek-Mik, Przedumowne obowiązki informacyjne podmiotów profesjonalnych w polskim prawie cywilnym w świetle prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2019 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Znajomość i rozumienie pojęć oraz instytucji prawa umów konsumenckich Umiejętności: - identyfikowanie poszczególnych rodzajów umów konsumenckich - podstawowe umiejętności w zakresie formułowania treści umów konsumenckich przy wykorzystaniu znajomości przepisów prawnych, orzecznictwa i poglądów doktryny - identyfikowanie problemów spornych między stronami umów konsumenckich Postawa: - postrzeganie ochrony konsumentów w kontekście praw konsumentów i obowiązków przedsiębiorców |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności Sprawdzian zaliczeniowy lub esej pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.