Ocena skutków Regulacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S192 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Ocena skutków Regulacji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Blok: Teoria i praktyka legislacji Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Nie ma wymagań formalnych, mile widziane zainteresowanie naukami politycznymi i społecznymi. Przydatna znajomość języka angielskiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest Ocenom Skutków Regulacji (OSR), czyli narzędziom służącym ocenie skutków projektowanych aktów normatywnych. Zajęcia mają charakter praktyczny. W ich trakcie będziemy analizować OSRy sporządzone dla istniejących rozwiązań oraz przygotowywać własne OSRy oraz analizy rozwiązań dotyczących postępowań legislacyjnych toczących się w trakcie trwania przedmiotu. Przedmiot będzie miał formę warsztatu nakierowanego na nauczenie metody analizy danych zastanych (desk research). |
Pełny opis: |
Ocena skutków regulacji (OSR) to rodzaj analizy założeń projektowanego aktu prawnego lub rozwiązania politycznego. Służy do ewaluacji (oceny) proponowanych rozwiązania ze względu na spodziewane skutki, korzyści oraz koszty. OSRy są powszechnie wykorzystywane w legislacji, więc wiedza o sposobie ich przygotowywania należy do kanonu umiejętności legislatorów, urzędników publicznych, aktywistów działających w organizacjach pozarządowych, badaczy i lobbystów Zajęcia będą miały formę warsztatu, w trakcie których będziemy analizować, oceniać oraz przygotowywać własne OSR-y, analizy polityk publicznych oraz dokumenty strategiczne. W trakcie zajęć: 1) przyjrzymy się, jakie OSR-y zostały sporządzone dla już istniejących rozwiązań i programów publicznych; 2) przyjrzymy się toczącym się w Sejmie i Senacie w trakcie prowadzenia zajęć postępowaniom legislacyjnym i spróbujemy sporządzić analizy ich OSRów i oraz zgłosić własne uwagi do powstających projektów. Celem zajęć jest przygotowanie studentów/-tek do sporządzania OSRów, analiz z zakresu public policy, przygotowywania dokumentów strategicznych oraz zapoznanie z koncepcją polityki opartej na dowodach (evidence-based policy). Praktyczną umiejętnością, której chcemy nauczyć uczestników i uczestniczki jest posługiwanie się metodą desk researchu (analizy danych zastanych). Nauczane metody analizy obejmą - wstępną ewaluację zagadnienia, eksplorację danych i źródeł, analizę istotnych dla obszaru danych statystycznych oraz trendów, analizy komparatystyczne. W trakcie zajęć uczestnicy/uczestniczki zostaną zaznajomieni z istniejącymi bazami danych, rocznikami i bazami statystycznymi, studiami i analizami statystycznymi, badaniami koniunktury, które mogą być wykorzystywane przy sporządzaniu analiz konkretnych polityk publicznych. W trakcie zajęć przewidywane są spotkania z zewnętrznymi ekspertami/ekspertkami dziedzinowymi, z którymi będziemy ewaluować konkretne polityki publiczne oraz istniejące rozwiązania. |
Literatura: |
(przykładowa) A. Zybała, Polityki publiczne. Doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu programów publicznych w Polsce i w innych krajach. Jak działa państwo, gdy zamierza/chce/musi rozwiązać zbiorowe problemy swoich obywateli?, KSAP, Warszawa 2012 Rada Ministrów, Wytyczne do przeprowadzania oceny wpływu i konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego Rada Ministrów, Program „Lepsze regulacje 2015” F. Fischer, G. J. Miller (red.) Handbook of public policy analysis: theory, politics, and methods, Routledge 2017. K. Rybiński (red.) Rola grup interesów w procesie stanowienia prawa w Polsce, Warszawa 2012 B. Szatur-Jaworska (red.) Ewaluacja w służbach społecznych, Warszawa 2010. A. Haber, Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Warszawa 2007. R. Szarfenberg, Dowody naukowe jako podstawa polityki społecznej, zarządzania społecznego i pracy socjalnej, "Problemy Polityki Społecznej", nr 15, 2011 portal Rządowego Procesu Legislacyjnego publicznie dostępne bazy danych |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia będą miały formę warsztatu. W ramach zajęć przewidziane są elementy pracy grupowej. Kryteria oceny: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.