University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Standards of judicial application of law

General data

Course ID: 2200-1S211
Erasmus code / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Law The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Standards of judicial application of law
Name in Polish: Standardy sądowego stosowania prawa
Organizational unit: Faculty of Law and Administration
Course groups: (in Polish) Blok: Stosowanie prawa i interpretacja prawnicza
(in Polish) Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych
(in Polish) Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien posiadać, nabywaną na pierwszym roku studiów, umiejętność czytania aktów normatywnych; powinien mieć podstawową wiedzę dotyczącą procesów decyzyjnych z zakresu legislacji oraz sądowego i administracyjnego stosowania prawa (procedura karna, cywilna i administracyjna); ze zdolności praktycznych, ze względu na konwersatoryjną formę zajęć, student powinien umieć przygotować i przedstawić ustnie referat na zadany/wybrany temat oraz badać orzecznictwo

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie jednej ze współczesnych koncepcji sprawiedliwości, wychodzącej naprzeciw potrzebom związanym z podejmowaniem przez państwo (sądy, administrację) decyzji w warunkach demokratycznego, pluralistycznego społeczeństwa oraz państwa prawnego. Prawo zostaje poddane analizie nie jako instrument osiągania celów, ale jako proces decyzyjny oceniany z perspektywy określonych wartości (równość, bezstronność, racjonalność, rzetelność). Instytucje procedur tworzenia i stosowania prawa badane są z punktu widzenia aksjologii norm nimi rządzących.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom zagadnienia sprawiedliwości proceduralnej, zarówno w formach "klasycznych" wiązanych z postępowaniem przed sądami, jak i w kontaktach jednostki z administracją publiczną.

Tematyka kolejnych spotkań (dokładny opis w formularzu B)

1. Wprowadzenie do problematyki. Pojęcie sprawiedliwości proceduralnej.

2. Prawniczy dyskurs argumentacyjny (R.Alexy, J.Habermas)

3. Sądowe stosowanie prawa a alternatywne metody rozwiązywania sporów.

4. Prawo do sądu.

5. Konstytucyjny i ustawowy status sędziego a prawo do sądu

6. Zasada równości jako zasada konstytucyjna oraz jej aplikacje w kodeksach postępowania cywilnego i karnego.

7. Zasada bezstronności w stosowaniu prawa.

8. Zasada instancyjności i jej znaczenie w polskim prawie procesowym.

9. Uzasadnienie jako racjonalizacja decyzji (legislatywa, sądownictwo)

10. Mediacja w postępowaniu karnym. Sprawiedliwość naprawcza.

11. Mediacja w postępowaniu cywilnym i gospodarczym.

12. Europejskie standardy procedury administracyjnej. Mediacja w prawie administracyjnym.

13. Prawo do rzetelnego procesu. analiza orzecznictwa w świetle art. 6 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

Bibliography: (in Polish)

Akty normatywne: Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997; Kodeks postępowania administracyjnego, Kodeks postępowania cywilnego, Kodeks postępowania karnego, Ustawa o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, Regulamin Sejmu; aktualne podręczniki do postępowania cywilnego, karego i administracyjnego

Monografie i artykuły:

Consedine J. Sprawiedliwość naprawcza. Przywrócenie ładu społecznego, Warszawa 2004

Fuller L.L., Moralność prawa, Warszawa 2004

Habermas J., Faktyczność i obowiązywanie, Warszawa 2005

Habermas J. Teoria działania komunikacyjnego, Warszawa 2002

Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing, Kraków 2006

Kmieciak Z., Mediacja i koncyliacja w prawie administracyjnym, Zakamycze 2004

Kozak A, Granice prawniczej władzy dyskrecjonalnej, Kolonia Limited 2002

Kustra E., Polityczne problemy tworzenia prawa, Toruń 1994

Łazowski A., Ochrona praw jednostek w prawie Wspólnot Europejskich, Zakamycze 2002

Morawski L., Główne problemy filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Warszawa 1999

Rawls J., Teoria sprawiedliwości, Warszawa 1994

Redelbach A. Natura praw człowieka. Stasburskie standardy ich ochrony, Toruń 2001

Sartori G., Teoria demokracji, Warszawa 1998

Stelmach J. Kodeks argumentacyjny dla prawników, Zakamycze 2003

Stelmach J. Współczesna filozofia interpretacji prawniczej, Kraków 1999

Summers R., Evaluating and improving legal processes – a plea for „process values”, Cornell Law Reviev, 1/1974 (tekst przesyłany studentom na pierwsze zajęcia)

Waltoś S., Naczelne zasady procesu karnego, Warszawa 1999

Wojciechowski B. Dyskrecjonalność sędziowska. Studium teoretycznoprawne, Toruń 2004

Wright M. Przywracając szacunek sprawiedliwości, Warszawa 2005

Wróblewski J. Wartości a decyzja sądowa, Wrocław-Kraków-Gdańsk, 1973

Wróblewski J. Teoria racjonalnego tworzenia prawa, Warszawa 1985

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu konwersatorium student analizuje prawo nie jako system norm, ale jako zespół procesów decyzyjnych; potrafi wskazać dla każdego z tych procesów podstawowe zasady decydujące o jego aksjologii (np. rozumie, co oznacza i dzięki jakim instytucjom procesowym może być zrealizowana zasada bezstronności sędziego czy zasada partycypacji adresatów decyzji w jej podejmowaniu); rozumie, co w aspekcie instytucjonalnym (np. gwarancji procesowych) oznacza zastosowanie do tych procesów zasad dyskursu i argumentacji prawniczej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- do zaliczenia przedmiotu na ocenę dostateczną wystarczy obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie obecności nieusprawiedliwione);

- zaliczenie na ocenę wyższą wymaga przygotowania i przedstawienia referatu lub napisania pracy pisemnej na zadany/wybrany temat;

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)