Prawo (nie)sprawiedliwe - zróżnicowanie i nierówność z perspektyw prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S239 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo (nie)sprawiedliwe - zróżnicowanie i nierówność z perspektyw prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Blok: Wolność i równość jako podstawowe determinanty europejskiej kultury prawnej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza o prawie oficjalnym i zjawiskach prawnych widzianych z perspektywy socjologicznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy w zakresie problematyki rzeczywistych nierówności wobec prawa, ujawniających się w badaniach społecznych. Tym samym stanowić mają zaproszenie do dyskusji o współczesnej roli prawa i zarówno pozytywnej jak i negatywnej roli w rozwiązywaniu problemów i łagodzeniu napięć społecznych. |
Pełny opis: |
Przedmiotem konwersatorium jest skonfrontowanie wybranych kategorii z zakresu zróżnicowania społecznego z formalną zasadą równości wobec prawa i formalnym zakazem dyskryminacji. Celem zajęć jest wskazanie przejawów kulturowych zmian w postrzeganiu zakresu równości wobec prawa i dyskusja dotycząca wpływu takich zmian na kształt prawa i jego oceny. Omówione zostaną: podstawowe ideologie sprawiedliwości; podstawowe pojęcia socjologiczne odnoszące się do równości, nierówności i dyskryminacji; fikcja równości wobec prawa i jej znaczenie dla kultury prawnej Zachodu i społecznych wyobrażeń o sprawiedliwości. Konwersatoryjny charakter zajęć pozwala studentom na samodzielny wybór zagadnień i problemów szczegółowych, odnoszących się bądź to do formalnego różnicowania adresatów prawa, bądź też do zbiorowości, które traktują swoją pozycję prawną, jako niesprawiedliwą. W trakcie zajęć formalne regulacje prawne będą konfrontowane z wynikami badań socjologicznych. |
Literatura: |
1. Henry Brighouse, Sprawiedliwość, Sic!, Warszawa 2007; 2. Zbigniew Cywiński, Zaniechana rewolucja. Rzecz o polskim prawie ostatniej dekady XX wieku, w: [zbior.], Prawo i ład społeczny. Księga jubileuszowa dedykowana profesor Annie Turskiej, Warszawa 2000, s. 75-98; 3. Jean-Poul Fitoussi, Pierre Tosanvallon, Czas nowych nierówności, Kraków 2000 ; 4. Jarosław Klebaniuk (red.), Fenomen nierówności społecznych, Warszawa 2007 (fragmenty); 5. Andrzej Kojder, Zbigniew Cywiński (red.), Socjologia prawa, Warszawa 2014 (wybrane hasła dotyczące nierówności, dyskryminacji i wykluczenia prawnego) 6. Adam Podgórecki, Prawo i sprawiedliwość: główne pojęcia i problemy, w: J. Kurczewski [red.], Prawo w społeczeństwie, Warszawa 1975, s. 485 - 513; 7. Anna Turska (red.), Prawo i wykluczenie. Studium empiryczne, Warszawa 2010; 8. Aktualne opinie i diagnozy badawcze. |
Efekty uczenia się: |
Z zakresu wiedzy: przyswojenie wiadomości dotyczących podstawowych pojęć socjologii ogólnej związanych ze zjawiskami nierówności a także znajomość głównych teorii sprawiedliwości, zwiększenie wiedzy na temat społecznego usytuowania i społecznego działania prawa, oraz czynników stymulujących i ograniczających skuteczność prawa jako narzędzia egalitaryzacji społecznej. Z zakresu umiejętności: nabycie umiejętności posługiwania się terminologią socjologiczną, rozpoznawanie problemów prawnych związanych z nierównością społeczną i problemów społecznych, jakie w tym zakresie generuje prawo; analizowania przyczyn i procesów społecznych prowadzących do ujawniania i podtrzymywania nierówności społecznych a także do ich wykrywania i eliminowania, rozwijanie umiejętność dyskusji, sporządzania krótkich prac pisemnych i publicznych prezentacji. W zakresie innych kompetencji: Nabycie umiejętności krytycznego analizowania obecności prawa w życiu społecznym . Po zakończeniu zajęć student: a) odróżnia formalne ujęcia równości od rzeczywistych nierówności; b) umie opisać podstawowe sfery nierówności prawnych; c) odróżnia nierówność wobec prawa od dyskryminacji prawnej; d) potrafi scharakteryzować tradycję prawną jako element kultury; e) poddaje krytyce te rozwiązania prawne, które prowadzą do rzeczywistej nierówności, bądź też ją podtrzymują; f) poprawnie opisuje nierówność społeczną jako zjawisko społeczne i kulturowe; g) umie wskazać na możliwe rozwiązania de lege ferenda, łagodzące dolegliwości wynikające z nierówności społecznych; h) poprawnie interpretuje wyniki badan sondażowych |
Metody i kryteria oceniania: |
kontrola obecności – 20%; ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 20%; referat na zajęciach lub praca semestralna – 60% |
Praktyki zawodowe: |
Nie są przewidziane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.