Wolność umów i równość podmiotów w obrocie konsumenckim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S240 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wolność umów i równość podmiotów w obrocie konsumenckim |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Blok: Wolność i równość jako podstawowe determinanty europejskiej kultury prawnej Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest ochrona konsumenta w stosunkach z przedsiębiorcami z punktu widzenia wolności umów (swobody umów) i równości (równorzędności) podmiotów prawa cywilnego. Celem zajęć jest skonfrontowanie polskiego i unijnego prawa konsumenckiego z tradycyjnymi założeniami prawa cywilnego. Podjęte zostaną m.in. problemy problemy: zróżnicowania sytuacji prawnej podmiotów prawa cywilnego z uwagi na traktowanie konsumenta jako słabszej strony umowy, konstruowanie szczególnych rodzajów umów (np. sprzedaż konsumencka, kredyt konsumencki), ustawowe prawo konsumenta do odstąpienia od umowy (np. w umowach kredytowych i timeshare), prawo konsumenta do informacji (np. w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, w tym elektronicznych), formalizm informacji jako przejaw ochrony konsumenta (np. formularze i prospekty), niedozwolone postanowienia umowne (klauzule abuzywne). |
Pełny opis: |
1. Wolność umów (swoboda umów) i równość (równorzędność) podmiotów prawa cywilnego w ujęciu historycznym i prawnoporównawczym 2. Geneza i założenia aksjologiczne ochrony konsumenta a tradycyjne zasady prawa umów 3. Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej - polityka ochrony konsumenta, dobór instrumentów legislacyjnych (harmonizacja minimalna i zupełna, unifikacja, prace nad europejskim prawem umów – PECL, DCFR, CESL) 4. Ochrona konsumenta a wolność umów (swoboda umów) i równość (równorzędność) podmiotów prawa cywilnego w prawie polskim – uwagi ogólne 5. Ograniczenia autonomii woli stron z uwagi na charakter norm konsumenckich w kodeksie cywilnym i ustawach pozakodeksowych (normy imperatywne, dyspozytywne i semiimperatywne) 6. Przeciwstawienie pojęć konsumenta i przedsiębiorcy jako wyraz zróżnicowania podmiotów prawa cywilnego 7. Konstruowanie szczególnych rodzajów umów w celu ochrony konsumenta jako słabszej strony umowy (np. sprzedaż konsumencka, kredyt konsumencki) 8. Asymetryczne prawo konsumenta do odstąpienia od umowy (ze szczególnym uwzględnieniem umów kredytu konsumenckiego i hipotecznego oraz umów timeshare) 9. Prawo konsumenta do informacji (ze szczególnym uwzględnieniem umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, w tym elektronicznych) 10. Sformalizowanie informacji jako przejaw ochrony konsumenta (ze szczególnym uwzględnieniem formularzy i prospektów w umowach kredytowych i timeshare) 11. Ochrona konsumenta w przepisach o rękojmi (np. zakaz umownego wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności sprzedawcy) 12. Ograniczenia wolności umów w konsumenckich stosunkach kredytowych (np. sankcja kredytu darmowego) 13. Ograniczenia wolności umów konsumenckich w turystyce (np. sankcja zadośćuczynienia „za zmarnowany urlop” na tle niedopuszczalności zadośćuczynienia w innych przypadkach odpowiedzialności kontraktowej) 14. Niedozwolone postanowienia umowne (klauzule abuzywne) jako instrument ingerencji w stosunki kontraktowe z udziałem konsumentów 15. Wnioski |
Literatura: |
Wybrana literatura: B. Gnela, Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym, Warszawa 2013 Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego. red. B. Gnela, K. Michałowska, Warszawa 2016 Czech T., Prawa konsumenta. Komentarz, Warszawa 2020 Ustawa o prawach konsumenta. Kodeks cywilny (wyciąg). Komentarz, red. B. Kaczmarek-Templin, P. Stec, D. Szostek, Warszawa 2014 Prawo konsumenckie w praktyce, red M. Czarnecka, T. Skoczny, Warszawa 2016 Ochrona konsumenta na rynku usług, red. M. Jagielska, E. Sługocka-Krupa, K. Podgórski, Warszawa 2017 Ochrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej, red. M. Królikowska-Olczak, B. Pachuca-Smulska, Warszawa 2013 E. Wojtaszek-Mik, Przedumowne obowiązki informacyjne podmiotów profesjonalnych w polskim prawie cywilnym w świetle prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2019 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Znajomość i rozumienie pojęć oraz instytucji prawa konsumenckiego w kontekście wolności umów (swobody umów) i równości (równorzędności) podmiotów prawa cywilnego Umiejętności: - identyfikowanie instrumentów ochrony konsumenta w stosunkach z przedsiębiorcami - identyfikowanie odmienności uregulowań prawnych dotyczących konsumenta w konfrontacji z tradycyjnymi założeniami prawa cywilnego Postawa: - postrzeganie ochrony konsumenta jako odejścia od tradycyjnych konstrukcji prawa cywilnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności Sprawdzian zaliczeniowy lub esej pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.