Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S302 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Blok: Międzynarodowe prawo lotnicze, kosmiczne i morza Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Prezentacja: - prawa lotniczego w XXI wieku, - celów polityki lotniczej państw w kontekście umacniającej się tendencji globalizacji i liberalizacji, - założeń ochrony konkurencji i konsumentów (pasażerów); Najnowsze problemy i kierunki zmian w prawie lotniczym. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu prezentację ogółu norm prawnych dotyczących lotnictwa, elementów wchodzących w zakres różnych gałęzi prawa: międzynarodowego i wewnętrznego - administracyjnego, tzw. gospodarczego, cywilnego, karnego i in. Dotyczy także procesu liberalizacji transportu lotniczego w Unii Europejskiej. Omawiane są, m. in. zasady koncesjonowania przewoźników lotniczych, zasady ich dostępu do tras międzynarodowych i wewnątrz Unii Europejskiej, taryfy lotnicze oraz przydział czasów operacji w portach lotniczych. Poruszane są także zagadnienia zastosowania prawa konkurencji w transporcie lotniczym; odpowiedzialność przewoźników lotniczych i prawa pasażerskie. |
Pełny opis: |
Powszechnie obowiązujące zasady międzynarodowego prawa lotniczego; System chicagowski i organizacja międzynarodowego lotnictwa cywilnego; System warszawsko-montrealski; System tokijsko-hasko-montrealsko-pekiński; Międzynarodowe umowy i organizacje regionalne; Ewolucja systemu uregulowań Unii Europejskiej w zakresie prawa lotniczego; Przynależność wspólnotowa przewoźników lotniczych i ich licencjonowanie; Prawo dostępu do tras wewnątrz UE, obowiązek służby publicznej; Prawo ustalania taryf; Prawo do przydzielania czasów operacji w portach lotniczych Wspólnoty; Pomoc państwowa; Skomputeryzowane systemy rezerwacyjne; Tanie linie lotnicze; Odpowiedzialność przewoźników lotniczych; Prawa pasażerów. Prawa wewnętrzne - polskie prawo lotnicze. |
Literatura: |
1. M. Żylicz, Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, Warszawa 2011; 2. K. Myszona, Status przewoźnika lotniczego w świetle prawa Wspólnoty Europejskiej, Warszawa 2000; 3.. red. K. Myszona-Kostrzewa, Z Galicki, 50 lat konwencji tokijskiej- bezpieczeństwo żeglugi lotniczej z perspektywy przestrzeni powietrznej i kosmicznej, Warszawa 2014; |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu Studenci będą posiadali kompleksową wiedzę dotyczącą transportu lotniczego na świecie i w Unii Europejskiej. W szczególności Studenci będą potrafili - opisać mechanizmy tworzenia się prawa w jego kontekście historycznym i społecznym; - posługiwać się właściwą terminologią, nauczyć się języka prawnego; -wyjaśnić genezę i cel konkretnych rozwiązań prawnych; - rozpoznać problem prawny i zaproponować jego rozwiązanie; - rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań prawnych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach, ocena pracy w czasie zajęć, ocena przygotowanych prezentacji – zgłoszenia dobrowolne; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.