Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - zajęcia warsztatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S408 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - zajęcia warsztatowe |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Blok: Prawa człowieka w praktyce prawnika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przystępując do zajęć student powinien: - znać Europejską Konwencję Praw Człowieka i protokoły dodatkowe do tej Konwencji, - posługiwać się językiem angielskim lub francuskim w stopniu umożliwiającym analizę orzecznictwa w bazie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (HUDOC). |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów jest zaznajomienie studentów z praktycznymi aspektami funkcjonowania Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, w szczególności przedstawienie metodologii sporządzania skargi indywidualnej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. W ramach warsztatów na podstawie konkretnego stanu faktycznego studenci przygotują projekt skargi indywidualnej do ETPC zarzucającej państwu-stronie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka naruszenie praw lub wolności nią gwarantowanych. |
Pełny opis: |
Warsztaty liczą łącznie 10 godzin (5 spotkań). Poszczególne spotkania dotyczyć będą następujących zagadnień: 1) Omówienie ustroju, pozycji i reform Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, 2) i 3) Metodologia sporządzania skargi indywidualnej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Wyszukiwanie i analizowanie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Czlowieka. Identyfikowanie naruszeń Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w konkretnym stanie faktycznym, 4) i 5) Sporządzenie projektu skargi indywidualnej do ETPC przez studentów na podstawie przedstawionego stanu faktycznego i omówienie prac. |
Literatura: |
Practical Guide on Admissibility Criteria, 2018: https://www.echr.coe.int/Documents/Admissibility_guide_ENG.pdf, Case-law Guides (Przewodniki po orzecznictwie ETPC): https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=caselaw/analysis/guides&c= Factsheets: https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=press/factsheets&c= W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka, Warszawa 2018 A. Bodnar, Wykonywanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Polsce. Wymiar instytucjonalny, Warszawa 2018 L. Garlicki (red.), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Tom I, Komentarz do artykułów 1-18, Warszawa 2010 L. Garlicki (red.), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Tom II, Komentarz do artykułów 19–59, Warszawa 2011 M. A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Warszawa 2013 K. Reid, A Practicioner's Guide to the European Convention on Human Rights, Londyn 2015 W. A. Schabas, The European Convention on Human Rights. A Commentary, Oxford 2015 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu warsztatów student: - będzie znać podstawy ustrojowe funkcjonowania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, - będzie potrafił wyszukiwać i analizować orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie potrzebnym dla praktyki prawniczej, - będzie potrafił zidentyfikować na podstawie przedstawionego stanu faktycznego i sformułować merytorycznie poprawne zarzuty naruszenia praw i wolności gwarantowanych w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, - będzie potrafił sporządzić poprawną formalnie skargę indywidualną do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na naruszenie praw gwarantowanych w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na ocenę. Jej podstawą jest obecność na zajęciach (40%) i ocena sporządzonej skargi indywidualnej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (60%). Kryteria oceny: 0-59% - niedostateczny 60-65% - dostateczny 66-70% - dostateczny + 71-80% - dobry 81-90% - dobry + 90-100% - bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.