Prawa człowieka w postępowaniu sądowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1S409 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawa człowieka w postępowaniu sądowym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Blok: Prawa człowieka w praktyce prawnika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przystępując do wykładu student powinien znać prawnokonstytucyjne i prawnomiędzynarodowe podstawy prawa do rzetelnego procesu sądowego i szczegółowych praw podmiotowych z nim związanych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z prawem do sądu (rzetelnego procesu sądowego) i innymi prawami człowieka związanymi z postępowaniem sądowym. Zajęcia będą bazować na teoretycznych podstawach i praktycznych zastosowaniach uprawnień składających się na rzetelny proces sądowy w praktyce prawnika. Pozwolą studentom na ocenę czy i w jakim zakresie krajowe, ustawowe unormowania procesu sądowego spełniają konstytucyjne i międzynarodowe standardy. Studenci będą uczestniczyć również w wizycie studyjnej w jednym z centralnych, konstytucyjnych organów wymiaru sprawiedliwości (Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny), podczas której będą mieli okazję przekonać się, jak w praktyce sądy implementują standardy rzetelnego procesu sądowego w doniosłych prawnie i społecznie sprawach, w których rozstrzyga się o korzystaniu z praw i wolności gwarantowanych w Konstytucji RP lub wiążącym Polskę prawie międzynarodowym. |
Pełny opis: |
Wykład liczy łącznie 20 godzin (10 spotkań). Poszczególne spotkania będą dotyczyć następujących zagadnień: 1. Historia i ewolucja prawa do rzetelnego procesu sądowego w Polsce i na świecie, źródła prawa do sądu w polskim systemie prawnym 2. Konstrukcja prawna prawa do sądu i mechanizmy jego ochrony 3. Prawo dostępu do sądu i jego ograniczenia, pojęcie sprawy sądowej 4. Prawo do odpowiednio ukształtowanej procedury sądowej (sprawiedliwość, jawność, rozpoznanie sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki), prawo do wyroku sądowego i jego wykonania 5. Prawo do odpowiedniego ukształtowania ustroju i pozycji organów wymiaru sprawiedliwości 6. Pozostałe prawa człowieka związane z procesem sądowym: prawa osoby zatrzymanej/oskarżonej, prawo do obrony, domniemanie niewinności 7. Pozostałe prawa człowieka związane z procesem sądowym: zasada ne bis in idem, prawo do zaskarżenia orzeczeń wydanych w I instancji, nadzwyczajne środki zaskarżenia prawomocnych orzeczeń 8. Nadużycia prawa do sądu 9. Wizyta studyjna w jednym z centralnych, konstytucyjnych organów wymiaru sprawiedliwości, obejmująca udział w rozprawie sądowej 10. Sprawdzian wiedzy |
Literatura: |
Przed każdym wykładem prowadzący podaje orzeczenia i/lub publikacje, z którymi studenci powinni się zapoznać. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student: - posiada rozbudowaną wiedzę na temat podstaw teoretycznych oraz prawnych prawa do rzetelnego procesu sądowego i praw szczegółowych z nim związanych na gruncie Konstytucji, a także innych systemów normatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, - posiada umiejętność analizy orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości UE oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie prawa do rzetelnego procesu sądowego, - potrafi identyfikować niezgodności hierarchiczne ustaw regulujących ustrój i postępowanie przed polskimi sądami z normami Konstytucji i prawa międzynarodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na ocenę. Jej podstawą jest obecność na zajęciach (40%) i ocena uzyskana ze sprawdzianu wiedzy - testu (60%). Kryteria oceny: 0-59% - niedostateczny 60-65% - dostateczny 66-70% - dostateczny + 71-80% - dobry 81-90% - dobry + 90-100% - bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.