Seminarium specjalizacyjne - Prawo w historii. Historia w prawie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1SKHUiPP01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne - Prawo w historii. Historia w prawie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Seminaria specjalizacyjne dla studiów prawniczych (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założeniem seminarium jest pogłębianie wiedzy Uczestników w tematach wiążących prawo z historią, a także wprowadzenie do metodologii pracy naukowej. Planujemy naukę samodzielnego poszukiwania literatury i źródeł, krytyki naukowej i prowadzenia takiejże dyskusji. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest poszczególnym zagadnieniom historii ustroju i prawa - bez ograniczenia czasowego i terytorialnego - wedle zainteresowań Uczestników. Chcemy ukazać wykorzystanie ich we współczesności, zarówno w rozwiązaniach prawnych, praktyce sądowej, jak i polityce wewnętrznej i zagranicznej (również w uzasadnieniach, pozytywnych i negatywnych). |
Pełny opis: |
Celem seminarium specjalizacyjnego jest: 1) ukazanie wpływu historii na rozwiązania i uzasadnienia w prawie, zarówno w wymiarze międzynarodowym, jak i wewnętrznym 2) ukazanie wpływu prawa na postrzeganie historii, zarówno w aspekcie "przezwyciężania historii", jak i "polityki historycznej" tudzież odbioru przeszłości w społeczeństwie (ustanawianie świąt, dekretowanie ciągłości państwa itp.) Warte prześledzenia jest również przekształcanie się źródeł prawnych (Kodeks Hammurabiego, Księga Henrykowska i in.) - po wyczerpaniu "okresu prawnej przydatności " - w źródło historyczne. Mamy nadzieję na dostrzeżenie instrumentalnego wykorzystania historii przez XX- wiecznych polityków i prawników. Pragniemy też zweryfikować twierdzenie J. Bardacha: " prawo jako zjawisko społeczne jest tworem historii". Wymaga ono - w dobie rewolucji informatycznej - refleksji. Przynajmniej na poziomie: czy zawsze? w jakiej skali? Warto też ukazac problemy związane z postępowaniem dowodowym w zakresie dawnego prawa, w którym sąd – wbrew zasadzie iura novit curia – obecnie nie jest kompetentny, musi więc powołać biegłego. Możliwa jest modyfikacja tematów - zależnie od indywidualnych preferencji Uczestniczek i Uczestników. |
Literatura: |
1)J. Bardach, Themis a Clio czyli prawo a historia, Warszawa 2001 2) A. Czarnota, Prawo, historia a pamięć zbiorowa. Przyczynek do związków między historią a socjologią prawa, „Miscellanea Historico-Iuridica” XII: 2013, s. 203-217 ttps://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/1887/1/MiscHI_2013_12_Czarnota.pdf 3) F. Cyuńczyk: Konstytucyjne ramy pamięci, [w:] Nowy konstytucjonalizm, red. A. Czarnota, M. Stambulski, M. Paździora, Wrocław 2019 4) F. Cyuńczyk, Prawo, historia, pamięć zbiorowa. Odwołania do przeszłości w preambułąch do konstytucji Łotwy i Węgier na tle innych państw postkomunistycznych, „Miscellanea Historico- Iuridica”, T. XV: 2016, z.1, s. 221-234, http://miscellanea.uwb.edu.pl/article/view/125/113 5) M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008. 6) W. Kriegseisen, Katarzyna II jako mediewistka: przyczynek do genezy drugiego rozbioru, Kwartalnik Historyczny R. CXI: 2004, nr 3, s. 127-140. 7) Lietuvos statutas: Temidės ir Klėjos teritorijos, red. I. Valikonytė, N. Šlimienė, Vilnius 2017 8) J. Maziarz, Biegły sądowy z zakresu historii prawa, Kraków 2014). 8) K. Wigura, Wina narodów: przebaczenie jako strategia prowadzenia polityki, Warszawa - Gdańsk 2011 9) Trudne rozliczenia z przeszłością T.1: Sprawiedliwość okresu przejściowego w perspektywie międzynarodowej. T. 2: Polska w perspektywie Europy Środkowo-Wschodniej, red. K. Wigura, J. Kuisz, W. Sadurski, Warszawa 2018. , 10) Sz. Zaręba, Ciągłość państwa polskiego od 1918 r. z punktu widzenia prawa międzynarodowego, „Sprawy Międzynarodowe” 2018, nr 3, s. 261-291. http://isppan.waw.pl/wp-content/uploads/2019/07/ZAR%C4%98BA-SM-3-2018-F-netto-www-16.pdf Ponadto: pozycje podawane i wynajdowane na bieząco zależnie od konkretnych zainteresowań Uczestników. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA. Studentka/Student będzie potrafić: 1. opisać mechanizmy tworzenia się dawnego prawa – w jego kontekście historycznym, społecznym i kulturowym 2. dotrzegać funkcjonowanie instytucji ustrojowych i prawnych nie tylko w przeszłości, ale i zauważać ich funkcję w - szeroko rozumianej - teraźniejszości, zarówno w polityce, jak i współczesnych regulacjach prawnych i sądowej praktyce. UMIĘJĘTNOŚCI. Studentka/Student będzie umieć: 1. interpretować teksty prawne 2. widzieć nie tylko rozwiązania prawne, ale również przesłanki ich powstania tudzież funkcje pełnione we współczesności 3. dostrzegać instrumentalne traktowanie prawa, zarówno w przeszłości, jak i teraźniejszości. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Studentka/Student: 1. widzi prawo jako element kultury 2. umie samodzielnie poszukiwać opracowań i źródeł związanych z problematyka zajęć 3. umie spokojnie dyskutować, szanuje cudze poglądy, w polemice stosuje argumenty merytoryczne, umie wycofywać się z własnych błędnych założeń 4. umie pracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności na zajęciach, ponadto: krótka lecz sensowna praca pisemna (oceniana na podstawie: doboru literatury i samodzielności w ujęciu problemu). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.