Seminarium specjalizacyjne - Międzynarodowe prawo lotnicze i kosmiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1SZMPLiK02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne - Międzynarodowe prawo lotnicze i kosmiczne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Seminaria specjalizacyjne dla studiów prawniczych (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Prezentacja: - prawa lotniczego i kosmicznego w XXI wieku, - celów polityki lotniczej państw w kontekście umacniającej się tendencji globalizacji i liberalizacji, - ochrona konkurencji i konsumentów (pasażerów); Najnowsze problemy i kierunki zmian w prawie lotniczym. |
Skrócony opis: |
Seminarium ma na celu pogłębienie wiedzy z zakresu międzynarodowego prawa lotniczego i kosmicznego. Transport lotniczy staje się dominującym środkiem transportu na świecie. W 2014 r. w sektorze transportu lotniczego pracowało 58 mln osób, a łączna wartość aktywności biznesowej w nim to 2,4 biliony $. W 2034 r. powinno to być odpowiednio 105 mln pracowników i 6 bilionów $, a ilość pasażerów, globalnie, osiągnie liczbę 7,3 mld. Obecnie przedsiębiorstwa lotnicze przechodzą poważny kryzys. Drugim niezwykle ważnym obszarem dla światowej gospodarki i funkcjonowania społeczeństw jest kosmos. Sztuczne satelity mają praktyczne zastosowanie w większości dziedzin życia na ziemi. Obecnie nowoczesne techniki kosmiczne odgrywają ogromną rolę zarówno w przedsięwzięciach o charakterze wojskowym, jak i zaspokajaniu potrzeb cywilnych. Wykorzystuje się je, m. in. w łączności, bankowości, ubezpieczeniach, meteorologii, geodezji i kartografii, geologii, rolnictwie, transporcie itd. |
Pełny opis: |
Na międzynarodowe prawo lotnicze składają się trzy systemy - chicagowsko-bilateralny, warszawsko-montrealski i tokijsko-hasko-montrealsko-pekiński (międzynarodowe karne prawo lotnicze). Główne zagadnienia to status prawny przestrzeni powietrznej i zasady jej wykorzystania przez przewoźników lotniczych oraz szeroko rozumiane prawa pasażerów i powiązane z nimi zagadnienie odpowiedzialności prawnej przewoźników lotniczych. Ważnym zagadnieniem jest proces liberalizacji transportu lotniczego w Unii Europejskiej, a w jego ramach, m. in. zasady koncesjonowania przewoźników lotniczych, ich dostęp do tras wewnątrz Unii Europejskiej, taryfy lotnicze oraz przydział czasów operacji w portach lotniczych. Poruszane są także zagadnienia zastosowania prawa konkurencji w transporcie lotniczym. W ramach międzynarodowego prawa kosmicznego omówiony zostanie status prawny kosmosu, zasady działalności państw i innych podmiotów w tym środowisku, prawne aspekty wykorzystania technik satelitarnych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: 1. M. Żylicz, Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, wyd. 2, Warszawa 2011; 2.K. Myszona-Kostrzewa, Nawigacja satelitarna w świetle prawa międzynarodowego, Warszawa 2011. 3. K. Myszona, Status przewoźnika lotniczego w świetle prawa Wspólnoty Europejskiej, Warszawa 2000; 4. I. Szymajda, Konkurencja w transporcie lotniczym. Prawo europejskie i problemy dostosowania prawa polskiego, Warszawa 2000; 5. Wykorzystanie przestrzeni kosmicznej – Świat, Europa, Polska, Z. Galicki, T. Kamiński, K. Myszona-Kostrzewa (red.), Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu Studenci będą posiadali kompleksową wiedzę dotyczącą transportu lotniczego na świecie i w Unii Europejskiej oraz międzynarodowego prawa kosmicznego. W szczególności Studenci będą potrafili - opisać mechanizmy tworzenia się prawa w jego kontekście historycznym i społecznym; - posługiwać się właściwą terminologią, nauczyć się języka prawnego; -wyjaśnić genezę i cel konkretnych rozwiązań prawnych; - rozpoznać problem prawny i zaproponować jego rozwiązanie; - rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań prawnych; Studenci będą przygotowani do wyboru tematu pracy magisterskiej i jej napisania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach, ocena pracy w czasie zajęć, ocena przygotowanych prezentacji – zgłoszenia dobrowolne; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.