Historia myśli socjologicznej i ekonomicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-4S010 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli socjologicznej i ekonomicznej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne dla studiów administracyjnych II stopnia (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza wynikająca z zaawansowania studiów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest prezentacja podstawowych informacji o głównych kierunkach rozwoju myśli ekonomicznej ukazanej w zależności od rozwoju myśli społecznej (głównie socjologii) podejmującej problematykę gospodarowania. |
Pełny opis: |
Konwersatorium stanowi prezentację rozwoju myśli ekonomicznej i jej zależności z rozwojem myśli społecznej. Przedmiotem wykładu będzie ukazanie zależności między refleksją społeczną a ekonomiczną a także ukazanie społecznych źródeł i konsekwencji ważniejszych koncepcji ekonomicznych, ich kontekstu kulturowego i politycznego. Prezentacja obejmowała będzie główne kierunki socjologiczne mające kontekst ekonomiczny, po stronie zaś myśli ekonomicznej przedstawione będą wczesne koncepcje ekonomiczne, ich klasyczne kontynuacje i nurty alternatywne. Celem wykładu jest pokazanie paralelności rozwoju refleksji ekonomicznej i socjologicznej. |
Literatura: |
1. Danuta Drabińska, Miniwykłady z historii myśli ekonomicznej, Od merkantylizmu do monetaryzmu, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2007; 2. Janusz Justyński, Izabela Justyńska, Historia myśli socjologiczno-ekonomicznej, Wolters Kluwer, Warszawa 2012; 3. Wacław Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007, (wydanie III, zmienione lub wydania nowsze). |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: przyswojenie wiadomości dotyczących podstawowych pojęć socjologii ogólnej, wiadomości dotyczących historii myśli socjologicznej i ekonomicznej, poznanie prekursorów i znaczących przedstawicieli obydwu nurtów i zaznajomienie z ich osiągnięciami, poznanie źródeł współczesnych sporów dotyczących społecznych kontekstów ważnych nurtów współczesnej ekonomii. W zakresie umiejętności: opanowanie podstawowych umiejętności w zakresie posługiwania się terminologią socjologiczną i ekonomiczną, rozpoznawanie społecznych źródeł i konsekwencji praktycznego realizowania koncepcji ekonomicznych; rozpoznawanie elementów wspólnych i różnicujących naukowe zainteresowania społecznymi kontekstami zjawisk ekonomicznych; formułowania własnych opinii w tym zakresie w oparciu o umiejętność prawidłowej interpretacji i objaśniania zjawisk społeczno-ekonomicznych oraz ich kulturowych kontekstów. W zakresie innych kompetencji: lepsze rozumienie współczesnych procesów gospodarczych i społecznych, dostrzeganie związków między różnymi wymiarami życia społecznego i gospodarczego, nabycie umiejętności postrzegania zjawisk społecznych o charakterze wieloczynnikowym; dostrzegania znaczenie zróżnicowania kulturowego w procesach gospodarczych. Po zakończeniu procesu uczenia student: • określić przedmiot socjologii i ekonomii i wyodrębnić je spośród dziedzin pokrewnych; • zaprezentować podstawowe kierunki zainteresowań badawczych obydwu dyscyplin; • przedstawić podstawowe założenia głównych kierunków myśli ekonomicznej i paralelnych dla nich koncepcji socjologicznych; • rozpoznawać społeczne konsekwencji praktycznych aplikacji doktryn ekonomicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności na zajęciach. Zaliczenie pisemne w formie testu. |
Praktyki zawodowe: |
nie są przewidywane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Stępkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.