System oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-8K16b |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | System oświaty |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe dla studiów administracyjnych I stopnia (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
3.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym funkcjonowania polskiego systemu oświaty i obejmuje takie zagadnienia, jak m.in. struktura systemu oświaty i źródła prawa oświatowego, uregulowania dotyczące uczniów, nauczycieli oraz innych podmiotów należących do systemu oświaty, prowadzenie dokumentacji szkolnej. |
Pełny opis: |
Wykłady poświęcone są prezentacji podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem polskiego systemu oświaty i obejmują następujące tematy: Zagadnienia wstępne. Źródła prawa oświatowego Struktura systemu oświaty Uczniowie. Status prawny ucznia. Prawa i obowiązki. Samorząd Egzaminy wewnętrzne (ocenianie postępów w nauce). Egzaminy zewnętrzne Rekrutacja do szkół Pomoc materialna dla uczniów Założenie szkoły Prowadzenie szkoły Status prawny nauczyciela. Prawa i obowiązki Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli. Kwalifikacje i awansy zawodowe Czas pracy i urlopy nauczycieli Organy światowe. Krajowa Rada Oświatowa, Samorządowe rady oświatowe, Rady szkoły, Rady rodziców Prowadzenie dokumentacji szkolnej |
Literatura: |
Balicki A. i in., Reforma oświaty, Warszawa 2017 Barański A., Szymańska M., Rozwadowska-Skrzeczyńśka J., Karta nauczyciela. Komentarz, Warszawa 2018 Gawroński K., Kwiatkowski S.M. (red.), Meritum prawa oświatowego, Warszawa 2016 Pilich M. (red.), Olszewski A., Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2021 Pyter M., Kształtowanie się prawnego systemu oświaty w Polsce w latach 1918-1939, Lublin 2020 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: -definiuje i opisuje podstawowe instytucje prawa oświatowego - zna i rozumie zasady funkcjonowania, ustrój oraz strukturę systemu oświaty - zna i rozumie kluczowe pojęcia, konstrukcje i instrumenty z zakresu prawa oświatowego - zna i rozumie relacje zachodzące pomiędzy instytucjami oraz podmiotami prawa oświatowego - uzasadnia zastosowanie określonych instytucji prawa oświatowego - ocenia zasadność istnienia określonych instytucji prawa oświatowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej. Wymagania: znajomość zagadnień prezentowanych w trakcie wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Kłosowiak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.