Blok specjalizacyjny - Negocjacje i inne ADR jako narzędzia komunikacji i praktyki prawniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-PRSM17 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Blok specjalizacyjny - Negocjacje i inne ADR jako narzędzia komunikacji i praktyki prawniczej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne dla studiów prawniczych (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Celem bloku pt. Negocjacje i inne ADR jako narzędzia komunikacji i praktyki prawniczej jest wprowadzenie studentów do tematyki negocjacji, mediacji i innych konsensualnych metod rozwiązywania sporów (ADR). |
Skrócony opis: |
Blok pt. Negocjacje i inne ADR jako narzędzia komunikacji i praktyki prawniczej składa się z następujących zajęć: Negocjacje prawnicze - dr Rafał Morek (30 godz.) Reprezentacja klienta w mediacji - dr hab. Ewa Gmurzyńska (20 godz.) Dialog w perspektywie filozoficznej - dr Anna Rossmanith (10 godz.) Przygotowanie do konkursów krasomówczych moot court dr hab. Ewa Gmurzyńska, dr Rafał Morek (20 godz.) Klinika Mediacji, dr Rafał Morek, dr. hab. Ewa Gmurzyńska, zaproszeni wykładowcy (40 godz.) |
Pełny opis: |
Celem bloku pt. Negocjacje i inne ADR jako narzędzia komunikacji i praktyki prawniczej jest wprowadzenie studentów do tematyki negocjacji, mediacji i innych konsensualnych metod rozwiązywania sporów (ADR). Część teoretyczna zajęć jest uzupełniona zróżnicowanymi ćwiczeniami narzędzi komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych jako podstawowych narzędzi pracy prawników. Blok składa się z następujących zajęć: Negocjacje prawnicze - dr Rafał Morek (30 godz.) Reprezentacja klienta w mediacji - dr hab. Ewa Gmurzyńska (20 godz.) Dialog w perspektywie filozoficznej - dr Anna Rossmanith (10 godz.) Przygotowanie do konkursów krasomówczych typu moot court - dr hab. Ewa Gmurzyńska, dr Rafał Morek (20 godz.) Klinika Mediacji - dr Rafał Morek, dr. hab. Ewa Gmurzyńska, zaproszeni wykładowcy (40 godz. ) Blok ma na celu umożliwienie studentom zrozumienia i doświadczenia na podstawie symulacji ról, jakie odgrywają prawnicy w negocjacjach i mediacjach. Z punku widzenia przyszłości zawodów prawniczych poznanie konsensualnego rozwiązywania sporów jest coraz bardziej istotne, gdyż ich znaczenie w systemie prawnym stale wzrasta. Studenci zapoznają się ze strategiami negocjacyjnymi, kryteriami ich wyboru oraz sposobami prowadzenia efektywnych negocjacji. Poznają także różnice pomiędzy sposobami reprezentacji klienta w postępowaniach sądowych, w mediacjach i negocjacjach. Wprowadzenie do zajęć obejmie także podstawy filozoficzne dialogu, jako podstawowego narzędzia w komunikacji, a także zagadnienia dotyczące sprawiedliwości proceduralnej i naprawczej. W ramach bloku nacisk położony będzie na różnorodne formy nauczania, takie jak: warsztaty, udział w grach negocjacyjnych, w symulacjach mediacji, dyskusji, pracy w grupach, omawianiu filmów, studiów przypadku, odgrywaniu ról itp. Metoda warsztatowa będzie miała zastosowanie w ramach większości zajęć. W klinice mediacji studenci wezmą udział w symulacjach mediacji, a także ćwiczeniach zapoznających ich z technikami efektywnej komunikacji. Będą także mogli wziąć udział w charakterze ko-mediatorów w prawdziwej mediacji skierowanej do Centrum Pozasądowego Rozwiązywania Sporów WPiA UW wraz z profesjonalnymi mediatorami. Praktyczny charakter będą miały również zajęcia przygotowujące studentów do konkursów w dziedzinie negocjacji i mediacji, takich jak Studencki Turniej Negocjacyjny, Warsaw Negotiation Round, ICC International Commercial Mediation Competition czy IBA-VIAC CDRC Vienna Mediation and Negotiation Competition. W pozostałych zajęciach w bloku będą wprowadzone elementy dyskusji, odgrywania ról, omawiania przypadków, przedstawiania argumentacji prawnej, co ma na celu zastosowanie interaktywnych metod nauczania. |
Literatura: |
Patrz - indywidualne zajęcia |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Zna podstawowe pojęcia dotyczące sprawiedliwości proceduralnej i sprawiedliwości naprawczej Ma wiedzę na temat różnych strategii negocjacyjnych Zna różnice w roli pełnomocnika w postępowaniu sądowym, w arbitrażu, w mediacji i w negocjacji Zna i rozumie, czym różni się negocjacja od mediacji Potrafi przeanalizować i wybrać właściwą metodę rozwiązania sporu prawnego Ma umiejętność zastosowania podstawowych technik komunikacyjnych w kontakcie z klientem Uczy się pracy w grupie Uczy się umiejętności rozwiązania konfliktów prawnych w drodze dialogu i współpracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Patrz- indywidualne zajęcia |
Praktyki zawodowe: |
Możliwośc odbycia praktyk w Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy WPiA UW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.