Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Znaczenie kompetencji społecznych dzieci dla ich funkcjonowania w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300/OSM/59/ZKS/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Znaczenie kompetencji społecznych dzieci dla ich funkcjonowania w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest: pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie prowadzenia badań empirycznych w edukacji oraz wiedzy o kompetencjach społecznych dzieci i ich znaczenia dla funkcjonowania w przedszkolu i szkole oraz przygotowanie własnego projektu badawczego we wskazanym powyżej zakresie.

Treści: struktura pracy magisterskiej, schematy badań empirycznych w pedagogice, istota kompetencji społecznych i sposoby ich pomiaru, związki kompetencji społecznych dzieci z ich funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, zwieraniem i utrzymywaniem przyjaźni, jakością życia w szkole oraz osiągnięciami szkolnymi, strategie wyszukiwania i doboru literatury naukowej na temat zgodny z tytułem seminarium.

Pełny opis:

Cele:

1. Przekazanie wiedzy studentom na temat:

- struktury i zawartości pracy magisterskiej

- schematów badań empirycznych w pedagogice i strategii ich wyboru

- strategii przygotowania i prowadzenia badań

- strategii wyszukiwania i dobierania literatury naukowej na przykładzie obszaru tematycznego: Kompetencje społeczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

- kompetencji społecznych, sposobów ich rozumienia

- funkcjonowania dzieci w grupach rówieśniczych, sposobów poznawania tego zjawiska oraz jego uwarunkowań

- przyjaźni dziecięcych i ich związków z kompetencjami społecznymi

-znaczenia kompetencji społecznych dzieci dla jakości ich relacji rówieśniczych, funkcjonowania w szkole oraz osiągnięć szkolnych.

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji w zakresie:

- formułowania tematów prac magisterskich

- analizowania wyników opublikowanych badań empirycznych

- uzasadniania znaczenia tematu badania

- formułowania problemów/hipotez badawczych

-wyboru schematu badania

- wyodrębniania zmiennych

-doboru narzędzi do badań lub ich konstruowania

- doboru próby badanych

Literatura:

1. M. Czub (2104). Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

2. M. Deptuła (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. M. Deptuła, A. Misiuk (2018). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. J. Dunn (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo UJ.

5. J. Smogorzewska, G. Szumski (2015). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. K. H. Rubin, W. M. Bukowski, B. Laursen (2011). Handbook of peer interactions, relationships, and groups. New York: Guilford Press.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna strukturę pracy magisterskiej

- rozumie związki między kompetencjami społecznymi dzieci a ich osiągnięciami szkolnymi, funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, przyjaźniami dziecięcymi i jakością życia w szkole

- zna metody badania kompetencji społecznych dzieci

- zna zasady formułowani zapisów bibliograficznych

Umiejętności:

- potrafi sformułować problemy i hipotezy badawcze i je uzasadnić stanem wiedzy na podjęty temat

- potrafi formułować zmienne i je operacjonalizować

- potrafi zrobić kwerendę literatury przedmiotu wykorzystując nowoczesne narzędzia z zakresu informacji naukowej

Kompetencje społeczne:

- przestrzega zasad etycznych w zakresie prowadzenia badań naukowych

- dyskutuje w grupie problemy naukowe używając argumentów merytorycznych

- wyjaśnia znaczenie badań naukowych dla doskonalenia praktyki edukacyjnej

Metody i kryteria oceniania:

1. Opracowanie pełnego konspektu pracy, który obejmuje:

- cel badania i jego uzasadnienie

- problemy/hipotezy badawcze

- opis wybranego schematu badania

- zmienne i metody ich pomiaru

- plan przebiegu badania i zakładanej próby

- wyselekcjonowana literatura przedmiotu

Ocena konspektu pracy magisterskiej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)