Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne konteksty pedagogiki - socjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-DD-TKP/SOCJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne konteksty pedagogiki - socjologia
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Debaty wokół współczesnych procesów zmian społecznych.

Konsekwencje dla przemian systemów edukacji. Konflikty pomiędzy ich inercyjnością a presją na zmiany wynikająca ze zmian oczekiwań wobec edukacji. Konsekwencje przemian: erozja systemów publicznej, narodowej edukacji?

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu analizę różnorodnych dyskursów wyrosłych z określonych tradycji intelektualnych; wskazuje na interdyscyplinarny, zróżnicowany charakter wiedzy pedagogicznej i jej relacje z innymi rodzajami wiedzy oraz na specyfikę problemów edukacyjnych, wynikających ze zjawisk społecznych i kulturowych.

Stan systemów edukacji jest uzależniony: z jednej strony od tradycji narodowej, która nadała im jednostkowy charakter, z drugiej od presji procesów uniwersalizacyjnych, osłabiających ich specyfikę.

Systemy edukacyjne charakteryzują się sporą inercją podczas gdy otoczenie społeczne podlega licznym i szybkim zmianom. Stwarza to dla rozwoju edukacji poważne dylematy: na ile są one w stanie zmieniać się, na ile zmiany te będą pozorne a na ile rzeczywiste, czy presja może okazać się na tyle silna, że systemy edukacyjne ulegną rozpadowi.

Ocena procesów globalizacyjnych i siły ich oddziaływań podlega licznym dyskusjom. Pewne zmiany, jak upowszechnianie edukacji i jej coraz wyższych poziomów, znaczenie wiedzy, innowacji są niekwestionowane, jednak ich skutki bywają wieloznaczne.

W debatach, jakie będą prowadzone podczas zajęć , omawiane będą kontrowersje wokół oceny i kryteriów ocen procesów przemian i ich skutków dla edukacji: politycznych (znaczenie zmian państwa narodowego dla edukacji), społecznych ( przemiany struktury społecznej, mobilności w wyniku zmian poziomu wykształcenia) obyczajowych ( zmieniające się znaczenie relacji młodzi - starzy, kobiety-meżczyżni, imigranci - miejscowi a funkcjonowanie edukacji) technologicznych ( nowe technologie komunikacyjne a funkcjonowanie szkoły).

Literatura:

Fragmenty z książek :

Beck U., 2004, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do nowoczesności, Scholar;

Hirszowicz M. 2007, Skąd ale dokąd?, Sic!;

Marody M, Giza-Poleszczuk A., 2004, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Scholar;

Putnam R., 2008, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w St. Zjedn. , Wydawnictwo Akademickie i Profesjonane

Turow L., Przyszłość kapitalizmu, Wyd. Dolnośląskie;

Wnuk-Lipiński E., 2003, Świat międzyepoki. Globalizacja. Demokracja. Państwo narodowe.

Dane źródłowe:

Education at Glance

Badania OECD: PISA i PIRLS

Badania IEA

Oświata i Wychowanie, zeszyty GUS

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Doktorant posiada wiedzę dotyczącą funkcji poznawczej tekstu naukowego (tekst w zdobywaniu nowej wiedzy) i funkcji komunikacyjnej tekstu naukowego (przekazywania nowej wiedzy),

2. Doktorant zna różne style przekazu wiedzy w naukowej literaturze pedagogicznej,

3. Doktorant zna podstawowe cechy i zasady naukowych gatunków wypowiedzi (w tym m.in. rozprawy, raportu, eseju, recenzji, monografii itd.)

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Doktorant potrafi stosować terminologię naukową i specjalistyczną z zakresu nauk pedagogicznych, z uwzględnieniem jednoznaczności, ścisłości i precyzji wypowiedz,

2. Doktorant potrafi logicznie skomponować i napisać tekst naukowy z uwzględnieniem wszelkich zasad kultury tekstu naukowego, potrafi obiektywnie przedstawić zjawiska i problemy, z cytowaniem prac innych autorów, stosowaniem przypisów itd.,

3. Doktorant potrafi precyzyjnie formułować tezy i podporządkowywać im tok naukowego wywodu, potrafi dopasować styl wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, w jakiej jest ona wygłaszana (np. referat, artykuł itp.),

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Doktorant wykształca postawę krytycznego myślenia w obszarze problemów i dylematów pedagogicznych,

2. Doktorant wykazuje naukową samodzielność w opracowywaniu podejmowanych tematów oraz prezentuje dojrzały styl wypowiedzi naukowej,

3. Doktorant jest przygotowany do wyrażania swojego stanowiska i podawania argumentów na jego obronę, z zachowaniem szacunku i otwartości wobec innych stanowisk.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach

2. Udział w dyskusji

3. Poziom przygotowanej prezentacji

4. Referat zaliczeniowy

Zajęcia będą polegały na debatach wokół spornych problemów, wiążących się z przemianami społeczno-edukacyjnymi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)