Kino kontrkultury I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-122/KK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kino kontrkultury I |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi filmami lat 60. i 70., które formułowały postawy kontrkulturowe. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi filmami lat 60 i 70., które formułowały postawy kontrkulturowe. Tematyka filmów będzie oscylować wokół takich zagadnień jak: poszukiwanie wolności, nonkonformizm czy antykonsumpcjonizm. Pierwsze zajęcia będą miały formę mini-wykładu i będą poświęcone zjawisku kontrkultury (przewidziana jest projekcja filmu dokumentalnego o rewolucji młodzieżowej). Podczas kolejnych zajęć odbędą się projekcje wybranych filmów, poprzedzone ogólnymi informacjami o danym filmie, reżyserze i głównych aktorach (krótkie prezentacje przygotowane przez studentów). Po każdym filmie przewidziana jest dyskusja. Proponowane filmy: - Absolwent, reż. M. Nichols, 1967. - Swobodny jeździec, reż. D. Hopper, 1969 - Nocny kowboj, reż. J. Schlesinger, 1969. - Zabriskie Point, reż. M. Antonioni, 1970. - Powiększenie, reż. M. Antonioni, 1966 - Czerwona pustynia, reż. M. Antonioni, 1964. - Wielkie żarcie, reż. M. Ferreri, 1973. - Pięć łatwych utworów, reż. B. Rafelson, 1970. - Lot nad kukułczym gniazdem, reż. M. Forman, 1975. - Włóczykij, reż. P. P. Pasolini, 1961. Mile widziane propozycje studentów! |
Literatura: |
A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1975. - T. Paleczny, Kontestacja. Formy buntu we współczesnym świecie, Kraków 1997. - J. Płażewski, Historia filmu, Warszawa 2001. - Th. Roszak, The Making of a Counter Culture, Berkley-Los Angeles-London 1995. - R. Syska, Film i przemoc, Kraków 2003. - A. Werner, Dekada filmu, Warszawa 1997. - J. Wojnicka, O. Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student rozróżnia najważniejsze filmy z lat 60 i 70. formułujące postawy kontrkulturowe; - Zna treść (problematykę) filmów oraz podstawowe informacje o jego twórcach. Umiejętności: - Student stawia pytania i prowadzi krytyczną dyskusję na temat oglądanych filmów. Potrafi odnieść pojawiające się w nich problemy do współczesności. Postawa - Student swoją postawą daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do: - merytorycznej dyskusji na temat oglądanych filmów; - napisania recenzji (od 3 do 5 stron) jednego z oglądanych na zajęciach filmów; - obecności na zajęciach (dopuszczalna maksymalnie jedna nieobecność w semestrze). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.