Podstawy fotografii społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-FPFS/S-AS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.904
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy fotografii społecznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | - podstawowe techniki i narzędzia fotograficzne użyteczne w diagnozie społeczno - kulturalnej, - posługiwanie się aparatem fotograficznym na średnim poziomie technicznego zaawansowania, - kontrolowane formy fotograficzne w dowolnej technice rejestracji, - rozpoznanie, selekcja i krytyczna ocena materiałów fotograficznych do realizacji wyznaczonych celów, - zastosowanie wybranych komputerowych technik przetwarzania i gromadzenia materiałów fotograficznych, |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia powinny pomóc studentom w poznaniu: 1. Zasad fotografowania, technicznych możliwości fotografii analogowej i cyfrowej, zastosowanie zdobytej wiedzy w działalności dydaktycznej, wychowawczej i animacji kulturalnej. 2. Fotografii jako sposobu głębszego poznania „nie tylko jako sposób zapisu danych czy metoda ilustracji tekstów, ale jako medium, za pośrednictwem którego można osiągnąć nową wiedzę lub perspektywę krytyczną". |
Pełny opis: |
- funkcje aparatu fotograficznego, - światło "greckie fotos grafom" jako podstawa fotografii, światło zastane generowane sztucznie, lampa błyskowa, prawa optyki i oświetlenia planu zdjęciowego, - technika oświetlenia: światło skupione, rozproszone, balans bieli, temperatura barwowa. - odwzorowanie optyczne obrazu a rodzaj rejestratora, problemy perspektywy, - technologie srebrowo-chemiczne czy pikselowo-elektroniczne, - malarstwo a kompozycja obrazów fotograficznych, kompozycja a ogniskowa, prawa w czarno-bieli a w kolorze, zasad kompozycji plastycznej, - technika kompozycji obrazu: punkty węzłowe, kierunkowość oglądania, złoty podział odcinka, symetria i asymetria, plamy i linie, - rejestracje obrazu a obróbka na drodze chemicznej i komputerowej, - skanowanie i konwersje, podstawy zarządzania kolorem, - obróbka obrazu: kadrowanie i obracanie, rozjaśnianie i ściemnianie, głębia bitowa a kolor, krzywe, wyostrzanie, - relacje między tekstem a obrazami, interakcyjne budowanie obrazu, - najnowsze trendy współczesnej fotografii, - fotografia a komunikowanie społeczne. |
Literatura: |
- Andreas Feninger, Nauka o fotografii, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1987. - Tom Ang, Podręcznik fotografii cyfrowej, PWN 2009. - Bo Bergstrom, Komunikacja wizualna, PWN, 2009. - Charlotte Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna, Wydawnictwo Universitas, 2010. - Michael Langford, Fotografia od a do z, Muza S.A.,1992. - John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996. - David Blater, Bruce Fraser, Photoshop CS2, Helion 2006. - Wybrane materiały filmowe, prezentacje przygotowane przez prowadzącego oraz aktualne artykuły z czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - rozróżnia podstawowe techniki i narzędzia fotograficzne użyteczne w diagnozie społeczno - kulturalnej, - umie posługiwać się aparatem fotograficznym na średnim poziomie technicznego zaawansowania, - potrafi wykonać samodzielnie kontrolowane formy fotograficzne stosując dowolna technikę rejestracji, - rozpoznaje, selekcjonuje i krytycznie ocenia materiały fotograficzne do realizacji wyznaczonych celów, - zna i umie zastosować wybrane komputerowe techniki przetwarzania i gromadzenia materiałów fotograficznych, |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywna obecność, dopuszczalne nie więcej niz 2 nieobecności - Samodzielne wykonanie prac warsztatowych w pracowni technicznych środków animacji społecnzo-kulturalnej lub/i udział w realizacji ekspozycji wizualnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.