Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MBPPP-BP1-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem jest przekazanie wiedzy o: biologicznych mechanizmach zachowania i uczenia się, rozwoju fizycznym, motorycznym człowieka i jego zaburzeniach; problemach zdrowotnych, higienie pracy i wypoczynku, środowisku nauczania i zdrowiu nauczycieli.

Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: poznawania siebie, rozumienia potrzeb biologicznych i zdrowotnych w różnych okresach życia, tworzenia w miejscy pracy i nauki zdrowego i bezpiecznego środowiska.

Pełny opis:

Cele:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:

- rozwoju fizycznego i motorycznego człowieka,

- biologicznych mechanizmów zachowania i uczenia się

- koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących,

- najczęstszych zaburzeń i chorób oraz ich wpływu na rozwój

i edukację,

- zdrowotnych aspektach środowiska fizycznego szkoły i procesu nauczania,

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:

− poznawania siebie, identyfikowania własnych problemów zdrowotnych oraz potrzeb rozwojowych,

− podejmowania działań na rzecz zdrowia,

− tworzenia w miejscu nauki i pracy środowiska sprzyjającego zdrowiu i dobremu samopoczuciu.

Treści.

Cele i potrzeba przedmiotu w kształceniu pedagogów: holizm pedagogiczny,

ogólna teoria systemów, hierarchia potrzeb A. Maslowa. Rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery i okresy rozwoju, czynniki wpływające na rozwój. Rozwój somatyczny - aspekty rozwoju, proces wzrastania, mechanizmy regulacji neurohormonalnej, metody oceny, tendencje przemian, najczęstsze zaburzenia i ich wpływ na zachowania i samopoczucie. Rozwój somatyczny – dojrzewanie, wiek rozwojowy, metody oceny, najczęstsze zaburzenia; proces determinacji płci, dymorfizm płciowy. Rozwój motoryczny: podstawowe pojęcia, zmiany w różnych okresach życia, czynniki warunkujące, sprawność i wydolność fizyczną, metody oceny. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesu uczenia się. Zdrowie – podstawowe pojęcia, czynniki determinujące, prozdrowotne style życia. Problemy zdrowotne uczniów, zapobieganie im. Współpraca nauczyciela i pedagoga z pielęgniarka szkolną.

Środowisko szkoły - podstawowe wymagania higieniczno-sanitarne, problemy zdrowotne ucznia i nauczycieli.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010.

Jaczewski A (red.) Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wydawnictwo Akademickie "Żak" 2003.

Literatura uzupełniająca

Spitzer M.: Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008 (wybrane rozdziały)

Ramachandran V.S. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa o czym mówi mózg? Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa 2011

Goddard Blythe S. Odruchy, uczenie się i zachowanie. PWN Warszawa 2018 (rozdział I, II, III, IV)

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

I. W zakresie wiedzy – student:

1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój.

2. Rozumie istotę rozwoju osobniczego człowieka w ujęciu biopsychospołecznym.

3. Charakteryzuje przebieg rozwoju biologicznego (somatycznego

i motorycznego)

4. Wymienia definicje i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące.

5. Wie, jakie są czynniki chroniące i ryzykowne dla zdrowia (indywidualne i środowiskowe) oraz wie, które i jak można modyfikować.

6. Zna najczęstsze zaburzenia w rozwoju oraz zdrowiu dzieci

i młodzieży, ich przyczyny, skutki, zasady profilaktyki i pomocy osobom z tymi zaburzeniami.

7.

II. W zakresie umiejętności – student:

1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci

i młodzieży.

2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia.

3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom i młodzieży z tymi zaburzeniami.

4. Dokonuje oceny własnej aktywności fizycznej, sposobu żywienia

i innych zachowań prozdrowotnych.

5. Potrafi zdiagnozować potrzeby związane z wychowaniem

i uczeniem się dziecka z chorobą przewlekłą oraz zaplanować formy wspierania jego rozwoju i edukacji.

6. Umie dokonać oceny warunków środowiska fizycznego

i społecznego klasy/szkoły w kontekście zdrowia i samopoczucia uczniów/nauczycieli.

III. W zakresie kompetencji społecznych – student:

1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach biologicznych, psychicznych i społecznych ludzi

w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce.

2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów

3. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia

w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży.

4. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności interpersonalnych, w tym: obserwacji zachowań innych osób, skutecznego komunikowania się, empatii, udzielania wsparcia, współpracy.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie kolokwium, uzyskanie minimum 60% wymaganych punktów z odpowiedzi..

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Prowadzący grup: Aleksandra Berkowska, Bolesław Kalicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)