Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MKNWE-MAT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Matematyka dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Wybitny polski matematyk Hugo Steinhaus sformułował kiedyś takie, tylko w części żartobliwe, twierdzenie: Niezależnie od tego, co będziesz robić w przyszłości, po matematyce będziesz robić to lepiej. Matematyka może uczyć bardzo wielu rzeczy o uniwersalnej przydatności: dostrzegania prawidłowości, dostrzegania i badania związków (np. typu skutek-przyczyna), wnioskowania, argumentowania, przekonywania, … Może tworzyć warunki do formułowania hipotez na podstawie rozumowania indukcyjnego (w sensie przyrodniczym) i ich weryfikowania, do opanowywania sztuki rozumowania przez analogię, do formułowania uogólnień i badania przypadków szczególnych, do poznawania i stosowania rozumowania analitycznego oraz syntetycznego. Od lat zwraca się uwagę na te walory kształcące matematyki i akcentuje, żeby nie tylko uczyć matematyki, ale przede wszystkim – i to zwłaszcza na niższych poziomach edukacji! – uczyć przez matematykę czy dzięki matematyce.

Pełny opis:

2. Pełny opis.

Celem zajęć jest pokazanie tej „ogólnorozwojowej” wartości matematyki oraz „życiowej” przydatności podstawowych, dla edukacji matematycznej w szkole podstawowej, zagadnień.

• Liczby naturalne, struktura liczb naturalnych. Różne sposoby zapisu liczb naturalnych.

System dziesiętny. Pozycyjny system dziesiętny. Cyfra a liczba. Systemy pozycyjne o innej podstawie. Znaki rzymskie.

• Dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych. Zero jako element neutralny dodawania i odejmowania. Własności dodawania, zmiana sumy w zależności od zmiany składników. Strategie dodawania w pamięci. Własności odejmowania, zmiana różnicy w zależności od zmiany odjemnej i odjemnika. Strategie odejmowania w pamięci.

• Związki dodawania i odejmowania. Porównywanie różnicowe. Szacowanie

• Mnożenie i dzielenie liczb naturalnych. Jeden jako element neutralny mnożenia i dzielenia. Własności mnożenia, zmiana iloczynu w zależności od zmiany czynników. Strategie mnożenia w pamięci. Zero w mnożeniu. Własności dzielenia, zmiana ilorazu w zależności od zmiany dzielnej i dzielnika. Strategie dzielenia w pamięci. Zero w dzieleniu.

• Związki mnożenia i dzielenia. Porównywanie ilorazowe. Szacowanie.

• Dzielenie z resztą. Własności dzielenia z resztą, własności reszt. Wielokrotności i dzielniki oraz ich podstawowe własności.

• Liczby ujemne, operacje na liczbach ujemnych.

• Eksperymenty o charakterze geometrycznym: doświadczenia z lusterkiem, zginanie kartki papieru, wycinanki, parkietaże...

• Różne typy symetrii, ich podstawowe własności. Symetria jako narzędzie matematycznego rozumowania.

Literatura:

Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. Warszawa: WSiP.

Polya G. (1954), Induction and Analogy in Mathematics. Princeton: Princeton University Press.

Polya G. (1990), Odkrycie matematyczne. Warszawa: PWN.

Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

I W zakresie wiedzy:

1. Zna różne sposoby zapisu liczb, w tym przykłady stosowania systemów niepozycyjnych oraz pozycyjnych o podstawie różnej od 10.

2. Zna i rozumie dziesiętny system pozycyjny.

3. Zna różne strategie dodawania i odejmowania w pamięci.

4. Zna i stosuje w obliczeniach podstawowe własności mnożenia i dzielenia.

5. Zna różne typy symetrii i ich podstawowe własności.

II. W zakresie umiejętności:

1. Potrafi zbudować strategię wygrywającą w prostej grze strategicznej.

2. Potrafi stosować różne formy zapisu liczb.

3. Potrafi stosować różne strategie obliczeniowe.

4. Potrafi oszacować wielkość wyniku obliczenia.

5. Potrafi rozwiązywać proste problemy o arytmetycznym i geometrycznym charakterze.

6. Potrafi poszukiwać, dostrzegać i formułować proste prawidłowości.

III. W zakresie kompetencji społecznych:

Potrafi rozwiązywać problemy matematyczne w grupie.

Ma świadomość, jakie zagrożenia powoduje niska kultura matematyczna społeczeństwa

Metody i kryteria oceniania:

• Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym.

• Zaliczenie uzyskuje student, który:

− opuścił nie więcej niż dwa zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione;

− brał aktywny udział w zajęciach, wykonywał prace domowe;

− zaliczył końcowe kolokwium.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dobkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Sułowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dobkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)