Matematyka dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MKNWE-MAT1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Wybitny polski matematyk Hugo Steinhaus sformułował kiedyś takie, tylko w części żartobliwe, twierdzenie: Niezależnie od tego, co będziesz robić w przyszłości, po matematyce będziesz robić to lepiej. Matematyka może uczyć bardzo wielu rzeczy o uniwersalnej przydatności: dostrzegania prawidłowości, dostrzegania i badania związków (np. typu skutek-przyczyna), wnioskowania, argumentowania, przekonywania, … Może tworzyć warunki do formułowania hipotez na podstawie rozumowania indukcyjnego (w sensie przyrodniczym) i ich weryfikowania, do opanowywania sztuki rozumowania przez analogię, do formułowania uogólnień i badania przypadków szczególnych, do poznawania i stosowania rozumowania analitycznego oraz syntetycznego. Od lat zwraca się uwagę na te walory kształcące matematyki i akcentuje, żeby nie tylko uczyć matematyki, ale przede wszystkim – i to zwłaszcza na niższych poziomach edukacji! – uczyć przez matematykę czy dzięki matematyce. |
Pełny opis: |
2. Pełny opis. Celem zajęć jest pokazanie tej „ogólnorozwojowej” wartości matematyki oraz „życiowej” przydatności podstawowych, dla edukacji matematycznej w szkole podstawowej, zagadnień. • Liczby naturalne, struktura liczb naturalnych. Różne sposoby zapisu liczb naturalnych. System dziesiętny. Pozycyjny system dziesiętny. Cyfra a liczba. Systemy pozycyjne o innej podstawie. Znaki rzymskie. • Dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych. Zero jako element neutralny dodawania i odejmowania. Własności dodawania, zmiana sumy w zależności od zmiany składników. Strategie dodawania w pamięci. Własności odejmowania, zmiana różnicy w zależności od zmiany odjemnej i odjemnika. Strategie odejmowania w pamięci. • Związki dodawania i odejmowania. Porównywanie różnicowe. Szacowanie • Mnożenie i dzielenie liczb naturalnych. Jeden jako element neutralny mnożenia i dzielenia. Własności mnożenia, zmiana iloczynu w zależności od zmiany czynników. Strategie mnożenia w pamięci. Zero w mnożeniu. Własności dzielenia, zmiana ilorazu w zależności od zmiany dzielnej i dzielnika. Strategie dzielenia w pamięci. Zero w dzieleniu. • Związki mnożenia i dzielenia. Porównywanie ilorazowe. Szacowanie. • Dzielenie z resztą. Własności dzielenia z resztą, własności reszt. Wielokrotności i dzielniki oraz ich podstawowe własności. • Liczby ujemne, operacje na liczbach ujemnych. • Eksperymenty o charakterze geometrycznym: doświadczenia z lusterkiem, zginanie kartki papieru, wycinanki, parkietaże... • Różne typy symetrii, ich podstawowe własności. Symetria jako narzędzie matematycznego rozumowania. |
Literatura: |
Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. Warszawa: WSiP. Polya G. (1954), Induction and Analogy in Mathematics. Princeton: Princeton University Press. Polya G. (1990), Odkrycie matematyczne. Warszawa: PWN. Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
I W zakresie wiedzy: 1. Zna różne sposoby zapisu liczb, w tym przykłady stosowania systemów niepozycyjnych oraz pozycyjnych o podstawie różnej od 10. 2. Zna i rozumie dziesiętny system pozycyjny. 3. Zna różne strategie dodawania i odejmowania w pamięci. 4. Zna i stosuje w obliczeniach podstawowe własności mnożenia i dzielenia. 5. Zna różne typy symetrii i ich podstawowe własności. II. W zakresie umiejętności: 1. Potrafi zbudować strategię wygrywającą w prostej grze strategicznej. 2. Potrafi stosować różne formy zapisu liczb. 3. Potrafi stosować różne strategie obliczeniowe. 4. Potrafi oszacować wielkość wyniku obliczenia. 5. Potrafi rozwiązywać proste problemy o arytmetycznym i geometrycznym charakterze. 6. Potrafi poszukiwać, dostrzegać i formułować proste prawidłowości. III. W zakresie kompetencji społecznych: Potrafi rozwiązywać problemy matematyczne w grupie. Ma świadomość, jakie zagrożenia powoduje niska kultura matematyczna społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
• Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym. • Zaliczenie uzyskuje student, który: − opuścił nie więcej niż dwa zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione; − brał aktywny udział w zajęciach, wykonywał prace domowe; − zaliczył końcowe kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dobkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sułowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dobkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.