Pracownia problemów wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MPRO1-PW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pracownia problemów wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami funkcjonowania przedszkola i szkoły jako instytucji społecznych zajmujących się edukacją. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Tematy realizowane na warsztatach przygotowują studentów do realizacji zadań w placówce m.in. prowadzenia samodzielnych obserwacji w ramach wyodrębnionych obszarów tematycznych. |
Pełny opis: |
Problematyka zadań praktycznych koncentruje się wokół tematów: - prawa człowieka- prawa dziecka: teoria i praktyka w Polsce i na świecie, - zadania edukacyjne i społeczne przedszkola, - współpraca nauczycieli, - współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym, - ukryty program architektury budynków, - formy i metody diagnozy pedagogicznej, - ocena pracy placówek edukacyjnych. |
Literatura: |
− Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Wydawnictwa Akademickie "Żak". - Klim-Klimaszewska A. (2012), Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa. − Meighan R. (1993). Socjologia edukacji. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń. − Perrot E. (1995), Efektywne nauczanie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. − Perry R. (2000), Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - zadania jakie realizuje przedszkole i podstawowe dokumenty regulujące jego pracę, - rolę ukrytego programu w instytucji edukacyjnej, - prawa człowieka - prawa dziecka: historyczne i współczesne ich powiązania oraz znaczenie, - znaczenie, metody i narzędzia (także TIK) współpracy między nauczycielami, - modele współpracy instytucji edukacyjnych z innymi instytucjami, - metody i formy diagnozy pedagogicznej, - metody mierzenia jakości pracy placówek edukacyjnych. W zakresie umiejętności student potrafi: - zinterpretować sytuację edukacyjną na podstawie hospitacji zajęcia i włączyć się lub zainicjować dyskusję w związku z dokonanymi obserwacjami, - wykorzystać określone narzędzia do diagnozowania sytuacji wychowawczych, - wyjaśnić wpływ organizacji przestrzeni sali na sposób pracy nauczyciela i zachowania dzieci, - dokonać wstępnej oceny pracy określonej placówki przedszkolnej, skonfrontować własną wizję przedszkola z teorią i praktyką edukacyjną. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - przestrzegania norm i reguł zachowania się w placówce przedszkolnej, - porozumiewania się z dziećmi i dorosłymi w przedszkolu z poszanowaniem ich godności i integralności osobistej, - projektowania działań zmierzających do własnego profesjonalnego rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: pisemnie i ustnie. Metody i kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę; przygotowanie i zaprezentowanie dwóch map myśli dotyczących konkretnych placówek edukacyjnych (szkoły i przedszkola). |
Praktyki zawodowe: |
tak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pękala | |
Prowadzący grup: | Joanna Pękala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pękala | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.