Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia problemów wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MPRO1-PW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pracownia problemów wychowania
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami funkcjonowania przedszkola i szkoły jako instytucji społecznych zajmujących się edukacją.

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Tematy realizowane na warsztatach przygotowują studentów do realizacji zadań w placówce m.in. prowadzenia samodzielnych obserwacji w ramach wyodrębnionych obszarów tematycznych.

Pełny opis:

Problematyka zadań praktycznych koncentruje się wokół tematów:

- prawa człowieka- prawa dziecka: teoria i praktyka w Polsce i na świecie,

- zadania edukacyjne i społeczne przedszkola,

- współpraca nauczycieli,

- współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym,

- ukryty program architektury budynków,

- formy i metody diagnozy pedagogicznej,

- ocena pracy placówek edukacyjnych.

Literatura:

− Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Wydawnictwa Akademickie "Żak".

- Klim-Klimaszewska A. (2012), Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa.

− Meighan R. (1993). Socjologia edukacji. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

− Perrot E. (1995), Efektywne nauczanie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

− Perry R. (2000), Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- zadania jakie realizuje przedszkole i podstawowe dokumenty regulujące jego pracę,

- rolę ukrytego programu w instytucji edukacyjnej,

- prawa człowieka - prawa dziecka: historyczne i współczesne ich powiązania oraz znaczenie,

- znaczenie, metody i narzędzia (także TIK) współpracy między nauczycielami,

- modele współpracy instytucji edukacyjnych z innymi instytucjami,

- metody i formy diagnozy pedagogicznej,

- metody mierzenia jakości pracy placówek edukacyjnych.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- zinterpretować sytuację edukacyjną na podstawie hospitacji zajęcia i włączyć się lub zainicjować dyskusję w związku z dokonanymi obserwacjami,

- wykorzystać określone narzędzia do diagnozowania sytuacji wychowawczych,

- wyjaśnić wpływ organizacji przestrzeni sali na sposób pracy nauczyciela i zachowania dzieci,

- dokonać wstępnej oceny pracy określonej placówki przedszkolnej, skonfrontować własną wizję przedszkola z teorią i praktyką edukacyjną.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- przestrzegania norm i reguł zachowania się w placówce przedszkolnej,

- porozumiewania się z dziećmi i dorosłymi w przedszkolu z poszanowaniem ich godności i integralności osobistej,

- projektowania działań zmierzających do własnego profesjonalnego rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: pisemnie i ustnie.

Metody i kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę;

przygotowanie i zaprezentowanie dwóch map myśli dotyczących konkretnych placówek edukacyjnych (szkoły i przedszkola).

Praktyki zawodowe:

tak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pękala
Prowadzący grup: Joanna Pękala
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pękala
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)