MBiP - Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania - konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MBiPPP-BP-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBiP - Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania - konwersatorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Skrócony opis: |
Cele. Przekazanie wiedzy na temat rozwoju osobniczego człowieka z uwzględnieniem potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych, na poszczególnych etapach rozwoju. Pomoc studentom w zrozumieniu zależności pomiędzy rozwojem filogenetycznym, a osobniczym człowieka. Uświadomienie studentom związku pomiędzy zaspokojeniem potrzeb człowieka w różnych okresach życia człowieka a jego zdrowiem fizycznym i funkcjonowaniem psychospołecznym. Treści. Rozwój rodowy człowieka: zmiany morfologiczne i funkcjonalne w poszczególnych częściach ciała ludzkiego, rozwój mowy i świadomości. Opieka przedkoncepcyjna jej znaczenie dla zdrowia przyszłego dziecka. Rozwój prenatalny- jego uwarunkowanie z uwzględnieniem zmian morfologicznych, funkcjonalnych w poszczególnych komórkach, narządach i układach. Rozwój postnatalny -, charakterystyka zmian biologicznych. Związek pomiędzy potrzebami biologicznymi człowieka w różnych okresach życia a jego rozwojem biopsychospołecznym. |
Pełny opis: |
Rozwój biologiczny człowieka- uwarunkowania i potrzeby Cele: 1. Przekazanie wiedzy o: rozwoju człowieka dotyczącej: • rozwoju niektórych układów, narządów, struktur anatomicznych i funkcjonalnych w różnych okresach życia, oraz związku z aktualnymi ich możliwościami i potrzebami • konsekwencji wynikających z niezaspokojenia potrzeb biologicznych człowieka na jego zdrowie i funkcjonowanie we wszystkich sferach życia 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: • identyfikowania własnych problemów oraz potrzeb rozwojowych i zdrowotnych w okresie wczesnej dorosłości, • zrozumienia potrzeb biologicznych w różnych okresach życia, • zrozumienia związku pomiędzy potrzebami biologicznymi człowieka w różnych okresach życia a jego zdrowiem psychospołecznym w tym funkcjonowania w rodzinie i i szkole Treści 1. Wprowadzenie do zajęć, ustalenie reguł pracy w grupie. Zapoznanie z metodą projektu. 2. Podział na grupy, ustalenie zagadnień do realizacji w ramach projektu, przydział zadań wewnątrz grup. Rozwój filogenetyczny człowieka oraz jego uwarunkowania 3. Przedstawienie planów realizacji projektów. Opieka przedkoncepcyjna jej cele, zadania, ograniczenia. 4. Rozwój prenatalny człowieka. Udział czynników wewnętrznych i zewnętrznych w powstawaniu zaburzeń rozwojowych. 5. Charakterystyka okresu noworodkowego, potrzeby dziecka w tym okresie. Znaczenie karmienia piersią dla rozwoju fizycznego i psychospołecznego człowieka 6. Rozwój fizyczny i psychomotoryczny w okresie niemowlęcym, . potrzeby dziecka w tym okresie. Odruchy fizjologiczne noworodka i niemowlęcia a integracja sensoryczna. 7. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny w okresie poniemowlęcym Potrzeby dziecka w tym okresie. 8. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka w okresie przedszkolnym. 9. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka w okresie wczesnoszkolnym. Potrzeby dziecka w tym okresie. 10. Rozwój fizyczny i motoryczny w okresie dojrzewania. Zmiany w układzie rozrodczym i hormonalnym. 11. Cechy płciowe, etapy dojrzewania płciowego dziewcząt i chłopców, oraz ich potrzeby w tym okresie, 12. Charakterystyka okresu wczesnej dorosłości. Zmiany w poszczególnych układach, narządach i strukturach anatomicznych. Potrzeby ludzi na tym etapie. 13. Charakterystyka okresu dorosłości. Zmiany w poszczególnych układach, narządach i strukturach anatomicznych. Potrzeby ludzi na tym etapie. 14. Starzenie. Zmiany w pracy układów i narządów w okresie starzenia. Potrzeby ludzi na tym etapie 15. Prezentacja i obrona projektów |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010 wybrane rozdziały) Literatura uzupełniająca 1. Malinowski A.: Auksologia Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Zielona Góra 2004 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – student: I. W zakresie wiedzy: 1. Ma podstawową wiedzę na temat związku pomiędzy zaspokojeniem określonych potrzeb biologicznych, psychicznych czy społecznych. a rozwojem biologicznym człowieka 2. Posiada podstawową wiedzę na temat zmian anatomicznych i fizjologicznych zachodzących rozwoju fizycznym, motorycznym i psychospołecznym w poszczególnych etapach życia dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych i starszych II. W zakresie umiejętności: 1. Potrafi wyjaśnić związek pomiędzy funkcjonowaniem poszczególnych układów, narządów a okresem rozwoju człowieka. Umie wykorzystać tę wiedzę do lepszego zrozumienia potrzeb dzieci i młodzieży oraz dorosłych i ludzi starszych. 2. Rozumie zmiany jakie zaszły w różnych okresach jego życia, oraz identyfikuje własne potrzeby na aktualnym etapie rozwoju, rozumie jakie konsekwencje mogą wystąpić w przypadku ich niezaspokojenia, potrafi zaplanować sposób ich zaspokojenia. 3. Potrafi zaplanować prace z osobami w różnym wieku z uwzględnieniem ich aktualnych potrzeb i umiejętności III. W zakresie kompetencji społecznych: 1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę na temat rozwoju człowieka na różnych etapach życia ze szczególnym uwzględnieniem czynników mających wpływ na zachowanie i uczenie się 2. Ma świadomość, że nie zaspokojenie biologicznych potrzeb człowieka ma wpływ na różne aspekty jego rozwoju i zdrowia 3. Ma świadomość, że wczesne wykrycie nieprawidłowości w rozwoju człowieka i wprowadzenie działań profilaktycznych może mieć znaczący wpływ na poprawę jakości życia dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. . |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia • Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym. • Zaliczenie uzyskuje student, który: − opuścił nie więcej niż 2 zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione; − brał udział w projekcie i uzyskał pozytywną ocenę podczas jego prezentacji Ocena obejmuje wiedzę, umiejętności i kompetencje z wybranego efektu kształcenia - zaliczył kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Berkowska, Bolesław Kalicki, Damian Warzecha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.