MBiP - Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MBiPPP-PsR-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBiP - Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele. Przekazanie wiedzy o: przedmiocie psychologii rozwojowej, metodach badawczych; zmianie rozwojowej oraz periodyzacji rozwoju; prawidłowościach rozwoju: intelektualnego, mowy, moralnego i społecznego. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: rozpoznawania prawidłowości rozwojowych, wspierania rozwoju własnego i podopiecznych, dostosowywania metod pracy do możliwości rozwojowych podopiecznych. Treści. Przedmiot psychologii rozwojowej. Metody badań. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Periodyzacja rozwoju. Koncepcja kryzysów rozwoju. Przebieg rozwoju intelektualnego. Rozwój mowy. Rozwój moralny. Rozwój społeczny. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: przedmiotu psychologii rozwojowej, strategiach i metodach badawczych, pojęcia zmiany rozwojowej, periodyzacji rozwoju oraz kryzysów rozwojowych, prawidłowościach rozwoju w zakresie: rozwoju intelektualnego, rozwoju mowy, rozwoju moralnego oraz społecznego. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: rozpoznawania prawidłowości rozwojowych na poszczególnych etapach rozwoju, dostosowywania metod pracy pedagogicznej do możliwości rozwojowych podopiecznych, wspierania rozwoju własnego oraz podopiecznych. Treści. Tematy zajęć: 1. Przedmiot psychologii rozwojowej. Strategie i metody badawcze. 2. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Kryteria podziałów, modele ilościowe i jakościowe. 3. Badania nad rozwojem: ujęcie poznawcze, teorie uczenia się, psychoanalityczne kierunki współczesne. 4. Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju. 5. Koncepcja kryzysów w rozwoju. 6. Przebieg rozwoju intelektualnego: koncepcja rozwoju J. Brunera, L. Wygotskiego i J. Piageta. 7. Przebieg rozwoju mowy: rozwój mowy w zależności od koncepcji, uwarunkowania rozwoju mowy: poznawcze, behawioralne oraz emocjonalne; komunikacja pisemna. 8. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piageta i L.Kohlberga. 9. Przebieg rozwoju społecznego: Eriksonowska koncepcja rozwoju psychospołecznego. |
Literatura: |
1. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. 2. Erikson E.H. (2011). Dopełniony cykl życia. Wyd. Helion. 3. Hawras-Napierała B, Trempała J. (2015): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, Warszawa: PWN 4. Hawras-Napierała B, Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. 5. Piaget J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: PWN. 6. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M. (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: PWN. 7. Schaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Wyd. Harmonia. 8. Schaffer RH. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo UJ. 9. Schaffer RH. (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. 10. Trempała J. (red.). (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
I. W zakresie wiedzy - student: 1. Ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu psychologii rozwojowej, strategii i metod badawczych, zmiany rozwojowej, periodyzacji rozwoju i kryzysów w rozwoju. 2. Posiada podstawową wiedzę na temat prawidłowości dotyczących rozwoju: intelektualnego, mowy, moralnego, społecznego. II. W zakresie umiejętności - student: 1. Potrafi wyjaśnić na czym polegają zmiany rozwojowe i czego dotyczą. 2. Rozumie dlaczego ważna jest umiejętność rozpoznania możliwości rozwojowych w danym zakresie i w określonym etapie rozwoju. 3. Potrafi zaplanować pracę dostosowując ją do prawidłowości rozwojowych. III. W zakresie kompetencji społecznych – student: 1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych człowieka. 2. Rozumie, że dobór metod pracy z podopiecznymi powinien być dostosowany do ich możliwości rozwojowych. 3. Ma świadomość, że pedagog może, przez odpowiedni dobór metod pracy pedagogicznej, wspierać rozwój dzieci i młodzieży. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z całej tematyki wykładu. Studenci odpowiadają na pięć pytań otwartych. Kryteria oceniania zaliczenia końcowego: a) zgodność odpowiedzi z treściami z wykładu; b) uporządkowanie wypowiedzi; c) poprawność w zakresie użycia terminologii w powiązaniu z treścią z wykładu; d) poprawność językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 180 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 180 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.