MD/ANDR - MODUŁ METODYCZNY - ANDRAGOGIKA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/ANDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/ANDR - MODUŁ METODYCZNY - ANDRAGOGIKA |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z ludźmi dorosłymi w różnych formach. |
Pełny opis: |
Celem modułu jest nabycie podstawowej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z osobami dorosłymi, realizowanych w różnych formach i kontekstach edukacyjnych. W toku zajęć omawiane są kluczowe zagadnienia z zakresu dydaktyki dorosłych, w tym formułowanie i operacjonalizacja celów kształcenia, dobór oraz organizacja treści dydaktycznych, metody i środki nauczania, a także techniki skutecznej komunikacji. Zakres tematyczny modułu obejmuje również konstruowanie scenariuszy zajęć, organizację przestrzeni edukacyjnej, przygotowanie wystąpień publicznych, rozwijanie umiejętności autoprezentacji oraz budowanie autorytetu w roli prowadzącego proces dydaktyczny. Podejmowana jest także problematyka rozwiązywania sytuacji trudnych w toku zajęć edukacyjnych oraz zasad oceniania dydaktycznego. W ramach praktyki pedagogicznej (90h) realizowanej równolegle z modułem istnieje możliwość bezpośredniego zapoznania się z różnorodnymi aspektami planowania, prowadzenia i ewaluacji procesu kształcenia osób dorosłych, co stanowi istotne uzupełnienie zagadnień omawianych podczas zajęć. Doświadczenia edukacyjne zdobyte podczas praktyk studenckich są omawiane w ramach zajęć z analizy doświadczeń (30h), co sprzyja rozwijaniu refleksyjnego podejścia oraz poszerzaniu wiedzy o różnorodności praktyk edukacyjnych w obszarze kształcenia dorosłych. Praktyka pedagogiczna może być również realizowana w ramach programu mobilności Erasmus+ poświadczona certyfikatem YouthPass. |
Literatura: |
A.Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec (2005): Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego. F.Vester (2006): Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi? A.Rzędowska, J.Rzędowski (2007): Wystąpienia publiczne w biznesie. L.Rae (2006): Planowanie i projektowanie szkoleń. B.Decker (2009): Wystąpienia publiczne. D. Jeremey (2015): TED. Jak wygłosić mowę życia. D. Kahneman (2022): Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. |
Efekty uczenia się: |
W module uzyskiwane są następujące efekty uczenia się przewidziane programem: Kierunkowe: K_W01, K_W04, K_U01, K_U05, K_U07, K_K03, K_K04, Specjalnościowe: S1_W01, S1_W03, S1_W04, S1_W05, S1_U01, S1_U02, S1_U05, S1_U06, S1_U10, S1_U16, S1_K02, S1_K04, S1_K06, Wiedza: - Nabycie wiedzy z zakresu formułowania i operacjonalizacji celów, metod oraz środków dydaktycznych (K_W01). - Posiadanie uporządkowanej wiedzy podstawowej dotyczącej specyfiki kształcenia dorosłych (K_W01). - Nabycie wiedzy w zakresie przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego osób dorosłych (K_W04). - Posiadanie podstawowej wiedzy na temat projektowania i prowadzenia wystąpień publicznych oraz autoprezentacji (K_W04). - Rozpoznawanie podstawowych zjawisk zachodzących podczas procesu dydaktycznego (K_W04). Umiejętności: - Wykazywanie się umiejętnością wykorzystania podstawowej wiedzy teoretycznej do planowania i realizacji zajęć dydaktycznych dla dorosłych. (K_U05). - Posiadanie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia wystąpienia publicznego dotyczącego wybranej problematyki (K_U07). - Posiadanie umiejętności dostosowania sposobu przekazu wiedzy do różnych grup odbiorców (K_U07) - Wykazywanie się umiejętnością rozumienia i analizowania problemów pojawiających się podczas pracy dydaktycznej z osobami dorosłymi (K_U01). - Posiadanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w stosowaniu skutecznych technik komunikacyjnych w pracy z dorosłymi (K_U07). - Posiadanie umiejętności przygotowania konspektu i scenariusza zajęć dydaktycznych (K_U05). Kompetencje społeczne: - Wykazywanie się zdolnością prowadzenia zajęć dydaktycznych z grupą z uwzględnieniem różnych ról edukacyjnych (K_K03) - Posiadanie umiejętności wyznaczania priorytetów niezbędnych do przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego (K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci będą mogli przystąpić do egzaminu modułowego po uzyskaniu zaliczenia wszystkich przedmiotów tworzących moduł. Podstawą zaliczenia modułu będzie przygotowanie scenariusza 1,5h zajęć dydaktycznych dla dorosłych oraz prezentacji multimedialnej z dowolnej tematyki. Egzamin będzie odbywał się w formie rozmowy na temat przygotowanej przez studenta pracy. Kryteria: - Dokładnie przygotowany scenariusz - transkrypcja każdej wypowiedzi - Poprawnie i atrakcyjnie sformułowany cel oraz efekty kształcenia - Logiczne i rzeczowe przygotowanie treści z wykorzystaniem rzetelnych źródeł wiedzy - Adekwatny dobór metod dydaktycznych - Adekwatny dobór narzędzi dydaktycznych - Prezentacja multimedialna - według zasad - Przygotowanie merytoryczne - gotowość do poprowadzenia zajęć w dniu egzaminu. - Prezentacja projektu (mowa ciała, płynność wypowiedzi) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Marianowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Marianowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.