Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD/ANDR - MODUŁ METODYCZNY - ANDRAGOGIKA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD/ANDR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD/ANDR - MODUŁ METODYCZNY - ANDRAGOGIKA
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem modułu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z ludźmi dorosłymi w różnych formach.

Pełny opis:

Celem modułu jest nabycie podstawowej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z osobami dorosłymi, realizowanych w różnych formach i kontekstach edukacyjnych. W toku zajęć omawiane są kluczowe zagadnienia z zakresu dydaktyki dorosłych, w tym formułowanie i operacjonalizacja celów kształcenia, dobór oraz organizacja treści dydaktycznych, metody i środki nauczania, a także techniki skutecznej komunikacji.

Zakres tematyczny modułu obejmuje również konstruowanie scenariuszy zajęć, organizację przestrzeni edukacyjnej, przygotowanie wystąpień publicznych, rozwijanie umiejętności autoprezentacji oraz budowanie autorytetu w roli prowadzącego proces dydaktyczny. Podejmowana jest także problematyka rozwiązywania sytuacji trudnych w toku zajęć edukacyjnych oraz zasad oceniania dydaktycznego.

W ramach praktyki pedagogicznej (90h) realizowanej równolegle z modułem istnieje możliwość bezpośredniego zapoznania się z różnorodnymi aspektami planowania, prowadzenia i ewaluacji procesu kształcenia osób dorosłych, co stanowi istotne uzupełnienie zagadnień omawianych podczas zajęć.

Doświadczenia edukacyjne zdobyte podczas praktyk studenckich są omawiane w ramach zajęć z analizy doświadczeń (30h), co sprzyja rozwijaniu refleksyjnego podejścia oraz poszerzaniu wiedzy o różnorodności praktyk edukacyjnych w obszarze kształcenia dorosłych.

Praktyka pedagogiczna może być również realizowana w ramach programu mobilności Erasmus+ poświadczona certyfikatem YouthPass.

Literatura:

A.Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec (2005): Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego.

F.Vester (2006): Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?

A.Rzędowska, J.Rzędowski (2007): Wystąpienia publiczne w biznesie.

L.Rae (2006): Planowanie i projektowanie szkoleń.

B.Decker (2009): Wystąpienia publiczne.

D. Jeremey (2015): TED. Jak wygłosić mowę życia.

D. Kahneman (2022): Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym.

Efekty uczenia się:

W module uzyskiwane są następujące efekty uczenia się przewidziane programem:

Kierunkowe: K_W01, K_W04, K_U01, K_U05, K_U07, K_K03, K_K04,

Specjalnościowe: S1_W01, S1_W03, S1_W04, S1_W05, S1_U01, S1_U02, S1_U05, S1_U06, S1_U10, S1_U16, S1_K02, S1_K04, S1_K06,

Wiedza:

- Nabycie wiedzy z zakresu formułowania i operacjonalizacji celów, metod oraz środków dydaktycznych (K_W01).

- Posiadanie uporządkowanej wiedzy podstawowej dotyczącej specyfiki kształcenia dorosłych (K_W01).

- Nabycie wiedzy w zakresie przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego osób dorosłych (K_W04).

- Posiadanie podstawowej wiedzy na temat projektowania i prowadzenia wystąpień publicznych oraz autoprezentacji (K_W04).

- Rozpoznawanie podstawowych zjawisk zachodzących podczas procesu dydaktycznego (K_W04).

Umiejętności:

- Wykazywanie się umiejętnością wykorzystania podstawowej wiedzy teoretycznej do planowania i realizacji zajęć dydaktycznych dla dorosłych. (K_U05).

- Posiadanie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia wystąpienia publicznego dotyczącego wybranej problematyki (K_U07).

- Posiadanie umiejętności dostosowania sposobu przekazu wiedzy do różnych grup odbiorców (K_U07)

- Wykazywanie się umiejętnością rozumienia i analizowania problemów pojawiających się podczas pracy dydaktycznej z osobami dorosłymi (K_U01).

- Posiadanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w stosowaniu skutecznych technik komunikacyjnych w pracy z dorosłymi (K_U07).

- Posiadanie umiejętności przygotowania konspektu i scenariusza zajęć dydaktycznych (K_U05).

Kompetencje społeczne:

- Wykazywanie się zdolnością prowadzenia zajęć dydaktycznych z grupą z uwzględnieniem różnych ról edukacyjnych (K_K03)

- Posiadanie umiejętności wyznaczania priorytetów niezbędnych do przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego (K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Studenci będą mogli przystąpić do egzaminu modułowego po uzyskaniu zaliczenia wszystkich przedmiotów tworzących moduł.

Podstawą zaliczenia modułu będzie przygotowanie scenariusza 1,5h zajęć dydaktycznych dla dorosłych oraz prezentacji multimedialnej z dowolnej tematyki. Egzamin będzie odbywał się w formie rozmowy na temat przygotowanej przez studenta pracy.

Kryteria:

- Dokładnie przygotowany scenariusz - transkrypcja każdej wypowiedzi

- Poprawnie i atrakcyjnie sformułowany cel oraz efekty kształcenia

- Logiczne i rzeczowe przygotowanie treści z wykorzystaniem rzetelnych źródeł wiedzy

- Adekwatny dobór metod dydaktycznych

- Adekwatny dobór narzędzi dydaktycznych

- Prezentacja multimedialna - według zasad

- Przygotowanie merytoryczne - gotowość do poprowadzenia zajęć w dniu egzaminu.

- Prezentacja projektu (mowa ciała, płynność wypowiedzi)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Anna Marianowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Anna Marianowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)