Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD/PPPW - Projektowanie pracy w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD/PPPW-PSZ-U
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD/PPPW - Projektowanie pracy w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot jest realizowany równolegle z praktyką asystencką w szkole.

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela-wychowawcy klas początkowych. Realizowane zadania i dyskusje służą także rozwijaniu umiejętności wykorzystania przez studentów wiedzy praktycznej w działaniu, dokumentowania i ewaluacji własnej pracy oraz rozwijają refleksję pedagogiczną i twórczą postawę wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole.

Pełny opis:

W szczególności zajęcia mają umożliwić studentom doskonalenie umiejętności operowania wiedzą teoretyczną w praktycznym działaniu poprzez analizowanie wyników obserwacji uczniów klas I-III szkoły podstawowej, w których odbywa się praktyka śródroczna oraz rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych tam doświadczanych. Na treść zajęć składa się też krytyczna ocena materiałów zgromadzonych podczas pobytu w placówce, umożliwiająca doskonalenie sprawności w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz imprez klasowych i szkolnych. Podczas zajęć studenci dokonują krytycznej analizy i refleksji nad przebiegiem praktyk, w tym:

1. Analizują obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych

2. Projektują i ewaluują zajęcia związane z realizacją projektu oraz inne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone samodzielnie

3. Omawiają wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposoby oceniania ich wiedzy, umiejętności i zachowania

4. Analizują zdarzenia krytyczne i projektują sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej

5. Omawiają zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami i doświadczenia własne w tym zakresie

Literatura:

Fisher R., Uczymy się uczyć, WSiP, 1999

Helm J.H., Katz J.G , Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CODN, 2003

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna -podstawowe problemy i rozwiązania,

Wyd. Akademickie „Żak”, 2006

Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesznoszkolna, IMPULS, 2015

K. Kruszewski, Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, 2000

Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSiP, 2000

Szczepka – Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009

Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996

Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,

Wyd. Akademickie „Żak”, 2009

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student/ka:

 posiada wiedzę na temat procesu adaptacji uczniów do szkoły, gotowości szkolnej dzieci

 zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów

 wie, jakimi metodami diagnozować, oceniać i wspierać rozwój dziecka o specjalnych

 zna metodę analizy zdarzeń krytycznych

 posiada wiedzę na temat metod, form i środków stosowanych w edukacji wczesnoszkolnej

 zna metody aktywizujące

 zna sposoby rozwiązywania sytuacji trudnych pojawiających się na terenie klasy oraz wie jak im przeciwdziałać

 wie, jak organizować współpracę z rodzicami

Umiejętności:

Student/ka:

 umie obserwować pracę nauczyciela wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji

 analizuje proces adaptacji dzieci do szkoły

 potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia

 analizuje zastosowane metody, formy i środki na zajęciach

 stosuje metody aktywizujące na zajęciach i krytycznie je ocenia

 potrafi rozwiązywać sytuacje trudne na terenie klasy, podejmuje dyskusje na temat przeciwdziałania im

 potrafi diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci

 posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych

 potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej

 umie oceniać i dokumentować własną pracę

Kompetencje społeczne:

Student/ka:

 rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania zajęć

 wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie zajęć

 rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych i podejmuje określone działania w zakresie poszerzania umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

 dokonuje samooceny własnych kompetencji

 postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna, której zakres i tematyka zostanie określona przez prowadzącego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)