MD/PS - Metody pracy z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/PS-MPG1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/PS - Metody pracy z grupą |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Poznanie technik pracy w grupie w sytuacji podejmowania różnych zadań, w sytuacji grup zorganizowanych wokół jakiegoś celu lub zadania. Zdobycie umiejętności nawiązywania kontaktu z grupami dzieci i młodzieży, poznania ich celów i sposobu funkcjonowania. Poznanie i ćwiczenie umiejętności prowadzenia różnych rodzajów grup. Poznanie i doświadczenie specyfiki procesu grupowego. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest poznanie metod i technik pracy w grupie w sytuacji podejmowania różnych zadań, w sytuacji grup zorganizowanych wokół jakiegoś celu lub zadania. Zdobycie umiejętności nawiązywania kontaktu z grupami dzieci i młodzieży, poznania ich celów i sposobu funkcjonowania. Poznanie i ćwiczenie umiejętności prowadzenia różnych rodzajów grup. Doświadczenie specyfiki procesu grupowego. ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: 1) Definicje grupy, cechy charakterystyczne, rodzaje grup; 2) Proces grupowy (fazy rozwoju grupy, role grupowe, kryzysy w grupie, przywództwo, itp); 3) Analiza potrzeb środowiska/diagnoza potrzeb grupy; 4) Umiejętności w pracy z grupą – znajomość i udoskonalanie; 5) Tworzenie grupy: a) tworzenie zasad grupowych (kontrakt); b) integracja grupy; c) zebranie oczekiwań uczestników; d) realizowanie zaproponowanego programu; e) podsumowania pracy grupy (uzyskanie informacji zwrotnej w formie dostosowanej do poziomu grupy); f) radzenie sobie z problemami w grupie; 6 ) Tworzenie programu oferty zajęć grupowych; umiejętność oceny programów zastanych; 7 ) Komunikacja w grupie; 8) Współpraca w zespole, podejmowanie różnych ról; 9) Analiza własnych doświadczeń związanych z uczestnictwem w procesie grupowym (również odniesienie krytyczne). |
Literatura: |
• Biagi B., Pracując razem: Podręcznik pomagający grupom w efektywniejszej pracy, Fundusz Współpracy, Warszawa 1994; • Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, GWP, Gdańsk 2006; • Corey M., Borey G., Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2002. • De Jong P., Berg I.K., Rozmowy o rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007; • Ewaluacja w pracy metodą projektu, Pozaformalna Akademia Jakości Projektu, FRSE, dostęp online: http://www.platformakultury.pl/files/2011-01-10/pajp_ewaluacja.pdf • Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk 2006 •Jakubowska B., Markiewicz J., Rodzina w kryzysie. Podejście integrujące, indywidualne i grupowe formy pomocy. Poradnik dla profesjonalistów, Stowarzyszenie OPTA, 2002; • Socjoterapia, red. K. Sawicka, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1999; • Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998; •Torój M., Praca z grupą szkoleniową: wszystko, co powinien wiedzieć trener, aby osiągnąć sukces, GWP, Gdańsk 2016; • Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Wyd.Jedność,Kielce, 2003; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada elementarną wiedzę na temat procesu grupowego m. in. faz rozwoju grupy, ról grupowych, kryzysów w grupie, przywództwa itp. Umiejętności: 1. Student opanowuje umiejętność analizy potrzeb środowiska i potrzeb grupy. 2. Student posiada umiejętności: a/ tworzenia zasad grupowych (kontrakt) b/ integracji grupy c/ zebrania oczekiwań uczestników co do udziału w grupie, ich ukonkretnienia i urealnienia d/ zrealizowania zaproponowanego programu e/ podsumowania pracy grupy ( uzyskanie informacji zwrotnej w formie dostosowanej do poziomu grupy) 3. Student potrafi samodzielnie stworzyć program oferty zajęć grupowych, ulotkę z informacją o zajęciach oraz potrafi przeprowadzić nabór do grupy. Kompetencje społeczne: 1. Student potrafi komunikować się, współpracować w zespole oraz podejmować w nim różne role. 2. Student potrafi przeanalizować własne doświadczenia związane z uczestnictwem w procesie grupowym i krytycznie się do nich odnieść. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Podczas cyklu zajęć z "Metod pracy z grupą" studenci opracowują własny program pracy z grupą, który jest oceniany podczas egzaminu modułowego. Program pracy jest przygotowywany i konsultowany z Prowadzącym zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Zubala | |
Prowadzący grup: | Ewelina Zubala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie mechanizmów funkcjonowania grup i zdobycie podstawowych umiejętności związanych z ich prowadzeniem. W ramach przedmiotu realizowane będą praktyczne zadania związane z analizą potrzeb środowiska, tworzeniem grupy, przeprowadzaniem projektu czy jego ewaluacji. |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: 1) Definicje grupy, cechy charakterystyczne, rodzaje grup; 2) Proces grupowy (fazy rozwoju grupy, role grupowe, kryzysy w grupie, przywództwo, itp); 3) Analiza potrzeb środowiska/diagnoza potrzeb grupy; 5) Tworzenie grupy: a) tworzenie zasad grupowych (kontrakt); b) integracja grupy; c) zebranie oczekiwań uczestników; d) realizowanie zaproponowanego programu; e) podsumowania pracy grupy (uzyskanie informacji zwrotnej w formie dostosowanej do poziomu grupy, ewaluacja); f) radzenie sobie z problemami w grupie; 6 ) Tworzenie programu oferty zajęć grupowych; umiejętność oceny programów; 7 ) Komunikacja w grupie; 8) Współpraca w zespole, podejmowanie różnych ról; 9) Analiza własnych doświadczeń. |
|
Literatura: |
bjbdjb |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Zubala | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie mechanizmów funkcjonowania grup i zdobycie podstawowych umiejętności związanych z ich prowadzeniem. W ramach przedmiotu realizowane będą praktyczne zadania związane z analizą potrzeb środowiska, tworzeniem grupy, przeprowadzaniem projektu czy jego ewaluacji. |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: 1) Definicje grupy, cechy charakterystyczne, rodzaje grup; 2) Proces grupowy (fazy rozwoju grupy, role grupowe, kryzysy w grupie, przywództwo, itp); 3) Analiza potrzeb środowiska/diagnoza potrzeb grupy; 5) Tworzenie grupy: a) tworzenie zasad grupowych (kontrakt); b) integracja grupy; c) zebranie oczekiwań uczestników; d) realizowanie zaproponowanego programu; e) podsumowania pracy grupy (uzyskanie informacji zwrotnej w formie dostosowanej do poziomu grupy, ewaluacja); f) radzenie sobie z problemami w grupie; 6 ) Tworzenie programu oferty zajęć grupowych; umiejętność oceny programów; 7 ) Komunikacja w grupie; 8) Współpraca w zespole, podejmowanie różnych ról; 9) Analiza własnych doświadczeń. |
|
Literatura: |
bjbdjb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.