MD/PS - Plan pracy z dzieckiem i rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/PS-PPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/PS - Plan pracy z dzieckiem i rodziną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia warsztatowe organizowane równocześnie z praktyką pedagogiczną w rodzinie i środowisku, w drugim semestrze, po zaliczeniu zajęć z metod pracy z dzieckiem i rodziną. |
Skrócony opis: |
Plan pracy z dzieckiem i rodziną to zajęcia warsztatowe, analiza dokumentów i rozmowy z praktykami. Zajęcia te odbywają się równolegle do praktyki pedagogicznej. Student ma możliwość poznania metod pracy i dostosowanych do nich planów pracy z dziećmi i rodzinami prowadzonymi w różnych instytucjach. Korzystając też z wiedzy wyniesionej z zajęć z metod pracy z dzieckiem i rodziną student opracowuje studium przypadku dla wybranego dziecka/rodziny, z którymi pracuje w czasie praktyk. |
Pełny opis: |
Zajęcia z planu pracy z dzieckiem i rodziną mają na celu poznanie przez studentów metod planowania pracy z dzieckiem, grupą dzieci, rodziną w różnych instytucjach i służbach społecznych; pracy w szkole z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (IPET), pracy z dzieckiem w placówce opiekuńczo-wychowawczej (indywidualny plan pracy i Indywidualny program usamodzielnienia), pracy z rodzinami zastępczymi, pracy metodyką harcerską z grupami dzieci i młodzieży i in. Szczegóły planowania pracy z dzieckiem i rodziną omawiane są w kontekście doświadczeń wyniesionych z miejsc praktyk ( świetlic, ośrodków pomocy społecznej, pedagoga szkolnego, placówek opiekuńczych czy oświatowych, organizacji pozarządowych. |
Literatura: |
Literatura dostosowana do problematyki charakterystycznej dla pracy w miejscach prakyk. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna różne metody pracy z dzieckiem i potrafi zaplanować cykl zajęć dostosowany do potrzeb dziecka; - zna założenia pracy z rodzinami wieloproblemowymi i potrafi ułożyć plan działań wzmacniających kompetencje opiekuńczo-wychowawcze rodzin; - zna procedury orzecznictwa o niepełnosprawności i orzekania poradni pedagogiczno-psychologicznych; - zna zasady wystawiania orzeczeń i opinii. Umiejętności: - potrafi zrealizować zaplanowane działania i ocenić ich efekty; - potrafi opracować studium przypadku; - potrafi współdziałać z innymi pracownikami w działaniach na rzecz dziecka i rodziny. Postawy: - w pracy z dziećmi i rodzinami postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, przedstawienie opracowanego studium przypadku, dyskusja nad przypadkami przedstawionymi przez innych studentów. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka związana z Planem pracy polega na zapoznaniu się z metodami pracy i planowaniem działań w wybranej instytucji, organizacji, służbie, w której organizatorzy wyrażają zgodę na bezpośredni kontakt z dzieckiem i rodziną, umożliwiający przeprowadzenia zaplanowanej pracy i opisanie studium przypadku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Zubala | |
Prowadzący grup: | Maria Kolankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Zubala | |
Prowadzący grup: | Maria Kolankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.