MD/PS - Praktyka pedagogiczna w rodzinie i środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/PS-PR-R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/PS - Praktyka pedagogiczna w rodzinie i środowisku |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Praktyki realizowane są w instytucjach związanych z problematyką specjalizacji w sektorze edukacji, pomocy społecznej, zdrowia lub sprawiedliwości. Student wybiera spośród szerokiej oferty instytucji współpracujących z Wydziałem Pedagogicznym lub proponuje wybraną przez siebie instytucję bądź organizację. Praktykom towarzyszy „Laboratorium”, zajęcia odbywające się na Wydziale co dwa tygodnie, realizowane dla całej specjalności. |
Pełny opis: |
W ramach praktyk student poznaje specyfikę instytucji, w której odbywa praktykę (podstawy prawne i organizacyjne, miejsce w systemie opieki nad dziećmi i pomocy rodzinie, statut, regulamin, cele, funkcje i zadania, program pracy pedagogicznej i socjalnej; strukturę i specyfikę zatrudnienia w instytucji, zadania poszczególny pracowników; zasady współpracy z innymi instytucjami i organizacjami w środowisku); charakterystykę osób, dla których działa instytucja: (specyfika potrzeb, sposoby „rekrutacji” – w jaki sposób dzieci/rodziny trafiają w pole działania instytucji, formy pracy instytucji, grupy pracownicze). Specyficznym zadaniem, jakie student powinien zrealizować w trakcie praktyk specjalizacyjnych jest bliższe poznanie sytuacji jednego dziecka – wychowanka placówki praktyk. Student może sam w naturalny sposób nawiązać kontakt z dzieckiem potrzebującym specyficznej pomocy lub zaoferować pomoc dziecku, które skontaktuje ze studentem dyrekcja placówki lub opiekun praktyk. W każdym przypadku dziecko i rodzice muszą wyrazić zgodę na taki kontakt, a w określonych sytuacjach może być to uregulowane pisemną umową (np. ze student będzie spędzał z dzieckiem czas w określone dni tygodnia i że rodzice zapewnią obecność dziecka np. w świetlicy czy też w domu). Wszystkie te kwestie pozostawiamy do decyzji opiekuna praktyk z ramienia placówki i studenta Studenci zostaną pouczeni w kwestii przestrzegania poufności i tajemnicy zawodowej. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – umiejętności, kompetencje (wspólne dla praktyk i laboratorium) MOŻNA UMIEŚCIĆ W OBU OPISACH 1. Wiadomości • Poznaje i umie przedstawić instytucję, w której pracuje • Zna jej historię i współczesne zadania • Potrafi scharakteryzować grupę docelową, przedstawić program pracy oraz zadania realizowane przez zespół profesjonalistów/wolontariuszy. 2. Zrozumienie • Wyróżnia przyczyny i powody, dla jakich dzieci i rodziny trafiają do instytucji/programów pomocy • Rozumie sytuację osób/rodzin korzystających z pomocy • Rozumie i potrafi wyjaśnić trudności w funkcjonowaniu rodziny z uwzględnieniem perspektywy wszystkich jej członków. 3. Zastosowanie • Interpretuje czynniki zagrożenia • Wskazuje możliwości pomocy rodzinie lub dziecku • Stosuje poznane wcześniej metody diagnozowania i interwencji 4. Analiza • Porównuje wyniki swoich badań diagnostycznych z innymi wynikami badań • Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym • Porządkuje wiadomości uzyskane z pomocą różnych metod i z różnych źródeł 5. Synteza • Podsumowuje informacje uzyskane z różnych źródeł • Opracowuje studium przypadku dziecka i rodziny • Układa plan pracy z rodziną i dzieckiem 6. Ocena • Ocenia możliwości pomocy rodzinie (środowisko globalne, lokalne) • Ocenia proces pomocy i jego efekty • Formułuje wnioski |
Metody i kryteria oceniania: |
Efektem całorocznej pracy w ramach praktyk i laboratorium będzie opracowanie studium przypadku dziecka, z którym student pracuje w placówce i/lub rodzinie oraz środowisku. Będzie to akademicka praca omawiająca sytuację i specyficzne potrzeby dziecka objętego opieką oraz propozycje (plan) pomocy. Przy zaliczeniu będą brane pod uwagę: poziom pracy zaliczeniowej +opinia z miejsca praktyk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.