Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD - Moduł metodyczny-edukacja artystyczna i medialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD-ARM
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD - Moduł metodyczny-edukacja artystyczna i medialna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Praktyczna realizacja koncepcji wychowania przez sztukę i aktywność twórczą z uwzględnieniem przygotowania metodycznegodo prowadzenia zajeć artystycznych

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwój kompetencji dydaktycznych poprzez poznanie i utrwalenie podstawowej wiedzy dydaktycznej oraz trening umiejętności metodycznych tj. zastosowania wiedzy ogólnej podczas projektowania i prowadzenie zajęć z zakresu edukacji artystycznej i medialnej.

Pełny opis:

Podczas projektowania modułu przyjęte zostało założenie, że fundamentem kompetencji metodycznych są: umiejętność wykorzystania wiedzy ogólnej na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania zajęć z danego obszaru tematycznego oraz sprawność osiągania założonych celów w warunkach interakcji społecznej. Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, dzięki któremu student może efektywne osiągać cele z zakresu edukacji artystycznej i medialnej.

Na moduł składają się następujące przedmioty:

1. Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznej – 30 godzin

2. Metodyka zajęć plastycznych – 30 godzin

3. Metodyka nauczania zdalnego – 30 godzin

4. Metodyka treningu kreatywności – 30 godzin

5. Nowe technologie w projektach edukacyjnych – 30 godzin

6. Warsztaty plastyczne – 30 godzin

7. Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin

Literatura:

- Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations, Janusz Byszewski, Maria Parczewska, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004.

- Poradnik metodyczny Edukacja kulturowa, red. Karolina Sikorska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2016.

- Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2014.

- Z teorii i praktyki edukacji artystycznej: w kręgu przyjaciół, (red.) W. Limont, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.

- Nęcka Edward (red.), Trening kreatywności., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2012

- Szmidt Krzysztof J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych., Wydawnictwo Helion 2013

- D. Kolb, Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984.

- Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl

- Kościelecki S. "Współczesna koncepcja wychowania plastycznego"

- Lewicka J. "Sto technik plastycznych"

- Zieliński A. "O widzeniu artystycznym"

- Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/

Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków

- Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012.

- Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008.

- Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.

- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007.

- Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010

- Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004.

- Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006.

- Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006.

Efekty uczenia się:

WIEDZA (w nawiasie - odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia)

- student określa podstawowe założenia pedagogiki twórczości artystycznej (K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W09

- student wymienia i charakteryzuje współczesne metody edukacji artystycznej (K_W02, K_W04, K_W05, K_W15, K_W16)

- student wymienia i opisuje podstawowe metody stosowane w nauczaniu plastyki w szkole (K_W02, K_W04, K_W09, K_W15, K_W16)

- student wymienia i opisuje podstawowe metody stosowane w treningu kreatywności (K_W02, K_W04)

- student określa prawidłowości oraz uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego (K_W05, K_W12)

- student opisuje przebieg procesu nauczania i uczenie się z wykorzystaniem metody projektu oraz wymienia zasady zawierania kontraktu (K_W12)

UMIEJĘTNOŚCI (w nawiasie - odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia)

- student projektuje działania edukacyjne w przestrzeni artystycznej (K_U01, K_U02)

- student konstruuje trening kreatywności dla różnych grup wiekowych (K_U01, K_U02)

- student opracowuje działania edukacyjno-artystyczne dostosowane do potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych (K_U01, K_U02)

- student wykorzystuje różne techniki działań plastycznych podczas warsztatów plastycznych (K_U10)

- student organizuje pracę w grupie oraz rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_U11)

- student realizuje działania edukacyjne w przestrzeniach artystycznych podczas praktyk studenckich (K_U01, K_U02, K_U03, K_U14)

- student wykorzystuje różne media oraz wybrane techniki multimedialne, w tym platformy edukacyjne, w działalności zawodowej (K_U03,K_U13)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- student w działaniach edukacyjnych kieruje się zasadami etycznymi (K_K06, K_K07, K_K08)

- student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej (K_K08, K_K09)

- student wykazuje się kreatywnością (K_K01)

- student respektuje wiedzę i doświadczenia innych podmiotów procesu edukacyjnego (K_K02, K_K07, K_K08, K_K09)

- poprawnie identyfikuje zakres swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego

(K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty, wchodzące w skład modułu.

W ramach egzaminu modułowego student musi zaplanować projekt artystyczno-edukacyjny (wykorzystujący nowe technologie). Projekt ma rozwijać wybrany zagadnienie z obszaru edukacji artystycznej i medialnej.

Kryteria oceny dotyczą poprawności opracowanego projektu (aspekty merytoryczne - treści, metodyczne - cele, proces, metoda, forma organizacyjna i techniczne - środki). Projekty przesyłane mają być za pomocą e-maila.

Alternatywą jest opracowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie projektu artystyczno-edukacyjnego wykorzystującego nowe technologie we współpracy z wybraną fundacją, placówką edukacyjną, instytucją artystyczną lub w ramach własnej działalności gospodarczej. Założenia takiego projektu muszą być zaakceptowane przez koordynatora modułu.

Praktyki zawodowe:

praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)