MD - Moduł metodyczny-edukacja artystyczna i medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD-ARM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | MD - Moduł metodyczny-edukacja artystyczna i medialna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praktyczna realizacja koncepcji wychowania przez sztukę i aktywność twórczą z uwzględnieniem przygotowania metodycznegodo prowadzenia zajeć artystycznych |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwój kompetencji dydaktycznych poprzez poznanie i utrwalenie podstawowej wiedzy dydaktycznej oraz trening umiejętności metodycznych tj. zastosowania wiedzy ogólnej podczas projektowania i prowadzenie zajęć z zakresu edukacji artystycznej i medialnej. |
Pełny opis: |
Podczas projektowania modułu przyjęte zostało założenie, że fundamentem kompetencji metodycznych są: umiejętność wykorzystania wiedzy ogólnej na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania zajęć z danego obszaru tematycznego oraz sprawność osiągania założonych celów w warunkach interakcji społecznej. Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, dzięki któremu student może efektywne osiągać cele z zakresu edukacji artystycznej i medialnej. Na moduł składają się następujące przedmioty: 1. Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznej – 30 godzin 2. Metodyka zajęć plastycznych – 30 godzin 3. Metodyka nauczania zdalnego – 30 godzin 4. Metodyka treningu kreatywności – 30 godzin 5. Nowe technologie w projektach edukacyjnych – 30 godzin 6. Warsztaty plastyczne – 30 godzin 7. Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin |
Literatura: |
- Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations, Janusz Byszewski, Maria Parczewska, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004. - Poradnik metodyczny Edukacja kulturowa, red. Karolina Sikorska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2016. - Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2014. - Z teorii i praktyki edukacji artystycznej: w kręgu przyjaciół, (red.) W. Limont, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005. - Nęcka Edward (red.), Trening kreatywności., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2012 - Szmidt Krzysztof J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych., Wydawnictwo Helion 2013 - D. Kolb, Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984. - Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl - Kościelecki S. "Współczesna koncepcja wychowania plastycznego" - Lewicka J. "Sto technik plastycznych" - Zieliński A. "O widzeniu artystycznym" - Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/ Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków - Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012. - Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008. - Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002. - Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007. - Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010 - Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004. - Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006. - Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (w nawiasie - odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia) - student określa podstawowe założenia pedagogiki twórczości artystycznej (K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W09 - student wymienia i charakteryzuje współczesne metody edukacji artystycznej (K_W02, K_W04, K_W05, K_W15, K_W16) - student wymienia i opisuje podstawowe metody stosowane w nauczaniu plastyki w szkole (K_W02, K_W04, K_W09, K_W15, K_W16) - student wymienia i opisuje podstawowe metody stosowane w treningu kreatywności (K_W02, K_W04) - student określa prawidłowości oraz uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego (K_W05, K_W12) - student opisuje przebieg procesu nauczania i uczenie się z wykorzystaniem metody projektu oraz wymienia zasady zawierania kontraktu (K_W12) UMIEJĘTNOŚCI (w nawiasie - odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia) - student projektuje działania edukacyjne w przestrzeni artystycznej (K_U01, K_U02) - student konstruuje trening kreatywności dla różnych grup wiekowych (K_U01, K_U02) - student opracowuje działania edukacyjno-artystyczne dostosowane do potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych (K_U01, K_U02) - student wykorzystuje różne techniki działań plastycznych podczas warsztatów plastycznych (K_U10) - student organizuje pracę w grupie oraz rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_U11) - student realizuje działania edukacyjne w przestrzeniach artystycznych podczas praktyk studenckich (K_U01, K_U02, K_U03, K_U14) - student wykorzystuje różne media oraz wybrane techniki multimedialne, w tym platformy edukacyjne, w działalności zawodowej (K_U03,K_U13) KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student w działaniach edukacyjnych kieruje się zasadami etycznymi (K_K06, K_K07, K_K08) - student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej (K_K08, K_K09) - student wykazuje się kreatywnością (K_K01) - student respektuje wiedzę i doświadczenia innych podmiotów procesu edukacyjnego (K_K02, K_K07, K_K08, K_K09) - poprawnie identyfikuje zakres swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty, wchodzące w skład modułu. W ramach egzaminu modułowego student musi zaplanować projekt artystyczno-edukacyjny (wykorzystujący nowe technologie). Projekt ma rozwijać wybrany zagadnienie z obszaru edukacji artystycznej i medialnej. Kryteria oceny dotyczą poprawności opracowanego projektu (aspekty merytoryczne - treści, metodyczne - cele, proces, metoda, forma organizacyjna i techniczne - środki). Projekty przesyłane mają być za pomocą e-maila. Alternatywą jest opracowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie projektu artystyczno-edukacyjnego wykorzystującego nowe technologie we współpracy z wybraną fundacją, placówką edukacyjną, instytucją artystyczną lub w ramach własnej działalności gospodarczej. Założenia takiego projektu muszą być zaakceptowane przez koordynatora modułu. |
Praktyki zawodowe: |
praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.