Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

AND - Wprowadzenie do andragogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MK-AND-WDA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: AND - Wprowadzenie do andragogiki
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami

i problematyką właściwą ludziom dorosłym. Program zajęć obejmuje: pojęcie dorosłości; koncepcje rozwoju człowieka dorosłego - fazy rozwoju; uwarunkowania aktywności edukacyjnej dorosłych; edukacja ustawiczna; alfabetyzacja; analiza porównawcza systemów edukacji dorosłych w wybranych krajach.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom najnowszej wiedzy andragogicznej dotyczącej uczestnictwa osób dorosłych w edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej; specyfiki funkcjonowania czlowieka dorosłego w różnych okresach dorosłości (wczesnej, średniej i późnej dorosłości); specyfiki kształcenia oraz uczenia się osób dorosłych. Ponadto, celem zajęć jest wyposażenie studentów w umiejętności określania stylów uczenia się osób dorosłych, przeprowadzania autodiagnozy własnego rozwoju, ukształtowania przekonania o mozliwości uczenia się przez całe życie.

Literatura:

1.T.Aleksander: Andragogika. Podręcznik akademicki

2.O. Czerniawska, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Szkice i rozprawy

3.J. Kargul: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii eduakcji calożyciowej

4.M.S.Knowles, E.F.HoltonIII, R.A.Swanson: Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki

5.M.Malewski: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice

6.Z. Pietrasiński, Rozwój człowieka dorosłego

7.J. Pólturzycki, Edukacja dorosłych za granicą

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student

zna:

- przedmiot zainteresowania andragogiki

- koncepcje rozwoju czlowieka dorosłego

- specyfikę funkcjonowania czlowieka dorosłego w różnych okresach dorosłości

- specyfikę uczenia się osób dorosłych

- nowoczesne formy kształcenia dorosłych

- problemy edukacji dorosłych

umie:

- wyjaśnić różnicę między dydaktyką technologiczną, humanistyczną, krytyczną

- wyjaśnić różnice między edukacją dorosłych a całożyciowym uczeniem się dorosłych

- wyjaśnić różnice w uczeniu się osób dorosłych i dzieci/młodzieży

- wyjaśnić różnice między koncepcją rozwoju człowieka dorosłego Z. Pietrasińskiego i D. Levinsona

- okreslić własny styl uczenia się

-prezentuje pozytywną postawę wobec idei calożyciowego uczenia się.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)