AND - Wprowadzenie do andragogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MK-AND-WDA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | AND - Wprowadzenie do andragogiki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami i problematyką właściwą ludziom dorosłym. Program zajęć obejmuje: pojęcie dorosłości; koncepcje rozwoju człowieka dorosłego - fazy rozwoju; uwarunkowania aktywności edukacyjnej dorosłych; edukacja ustawiczna; alfabetyzacja; analiza porównawcza systemów edukacji dorosłych w wybranych krajach. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom najnowszej wiedzy andragogicznej dotyczącej uczestnictwa osób dorosłych w edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej; specyfiki funkcjonowania czlowieka dorosłego w różnych okresach dorosłości (wczesnej, średniej i późnej dorosłości); specyfiki kształcenia oraz uczenia się osób dorosłych. Ponadto, celem zajęć jest wyposażenie studentów w umiejętności określania stylów uczenia się osób dorosłych, przeprowadzania autodiagnozy własnego rozwoju, ukształtowania przekonania o mozliwości uczenia się przez całe życie. |
Literatura: |
1.T.Aleksander: Andragogika. Podręcznik akademicki 2.O. Czerniawska, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Szkice i rozprawy 3.J. Kargul: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii eduakcji calożyciowej 4.M.S.Knowles, E.F.HoltonIII, R.A.Swanson: Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki 5.M.Malewski: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice 6.Z. Pietrasiński, Rozwój człowieka dorosłego 7.J. Pólturzycki, Edukacja dorosłych za granicą |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student zna: - przedmiot zainteresowania andragogiki - koncepcje rozwoju czlowieka dorosłego - specyfikę funkcjonowania czlowieka dorosłego w różnych okresach dorosłości - specyfikę uczenia się osób dorosłych - nowoczesne formy kształcenia dorosłych - problemy edukacji dorosłych umie: - wyjaśnić różnicę między dydaktyką technologiczną, humanistyczną, krytyczną - wyjaśnić różnice między edukacją dorosłych a całożyciowym uczeniem się dorosłych - wyjaśnić różnice w uczeniu się osób dorosłych i dzieci/młodzieży - wyjaśnić różnice między koncepcją rozwoju człowieka dorosłego Z. Pietrasińskiego i D. Levinsona - okreslić własny styl uczenia się -prezentuje pozytywną postawę wobec idei calożyciowego uczenia się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.